למרות ההתקדמות האיטית מאוד במלחמה בין רוסיה לאוקראינה, לא פסקו ההתקפות של המזל"טים האוקראיניים במטרה לפגוע בבתי זיקוק לנפט עמוק בעורף הרוסי. ההתקפה של אתמול (שני) על בית זיקוק בריאזאן הוסיפה לדפוס שנוצר מתחילת השנה: המעטה משמעותית בכמות המכליות אשר נשלחות על ידי קרמלין לחזית.

מחירי הנפט יעלו? הפגיעה האסטרטגית של רוסיה באוקראינה
בדרך למלחמת עולם שלישית? כמה סיבות לדאגה | שלמה מעוז

כבר בחודש מרץ 2024 דווח שאוקראינה מצליחה לגרום נזק לתעשיית בתי הזיקוק. צויין, כי מתחילת השנה היו כ-15 התקפות מזל״ט נגד 13 בתי זיקוק בתשעה אזורים במדינה, ובתי זיקוק שהפסיקו את הפעילות בגלל התקיפות היו אחראים לכ-12% מיכולת זיקוק הנפט הכוללת של רוסיה.

בית זיקוק בריאזאן, שהותקף אתמול, שייך לרשימה של ארבעת בתי זיקוק לנפט הגדולים ברוסיה. משרד הביטחון ברוסיה דיווח שהכוחות הרוסים הצליחו ליירט את המל״טים ולכן, כנראה, השריפה נגרמה מחלקי המכשירים שנפלו לתוך בית הזיקוק. האוקראינים כבר ניסו לתקוף את בית הזיקוק של ריאזאן ב-13 במרץ, כשמדובר במפעל פרטי עם קיבולת של 17-18 מיליון טון נפט בשנה או כ-5% מהיכולת הלאומית אשר מספק מוצרי נפט ישירות למוסקבה.

על כן, לאחר שנתיים של לחימה, ניתן להעריך כי המוטיבציות הבסיסיות של רוסיה ואוקראינה לא השתנו: רוסיה שואפת להתרחב על חשבון שכנתה ואוקראינה מנסה להתגונן בכל הכוח.

בית זיקוק בסיביר ברוסיה (צילום: REUTERS/Alexey Malgavko)
בית זיקוק בסיביר ברוסיה (צילום: REUTERS/Alexey Malgavko)

בקרמלין מבקשים לכונן סדר עולמי חדש, רב-קוטבי, שהוא לא בהנהגתה של ארה"ב, וגם לאותת כי היא הם לא נוטשים את מזרח התיכון. בנוסף, גם להפוך להיות לקול של "הדרום הגלובלי" (Global South). קייב, מצידה, חותרת לשחרר את השטח הכבוש ולבצר את ביטחונה, בעיקר מול רוסיה באמצעות חיזוק היחסים עם וושינגטון.

מתחילת השנה, וושינגטון לא ראה בעין יפה את ההתקפות של האוקראינים על בתי הזיקוק ברוסיה, מכיוון שהדבר היה עלול להוריד את תפוקת הנפט בעולם ולהעלות את המחירים לצרכן - דבר שלא מקובל על הציבור האמריקאי הצועד לעבר הבחירות לנשיאות. בשבועות האחרונים הרטוריקה הזאת נעלמה וכעת וושינגטון לא משמיע התנגדות להתקפות של בתי הזיקוק ברוסיה.

יתר על כן, המלחמה המתנהלת מאז ה-24 בפברואר 2024 הבהירה לבית הלבן, כי הבעיה של החשש ושל הפחד מרוסיה החמושה בנשק גרעיני אינה ראשית אלא משנית, וכי ניתן להכילה או להתעלם מקיומה. בשבוע שעבר, לאחר שקט יחסי, הפרופגנדה הרוסית שוב התחילה לאיים בשימוש בנשק לא קונבנציונלי מול מדינות נאט"ו. הבית הלבן, באופן מפתיע, לא הגיב.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

דונלד טראמפ, השואף להרחיק את עצמו מזיהוי עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, גילה איפוק, ואף הביע נכונות מסוימת לעזור בכל הקשור לחבילת סיוע לאוקראינים. דונלד טראמפ, אשר כל הזמן ביקש "לא לעצבן את פוטין" לא יכל, גם הוא, להמשיך להגן על האינטרסים של קרמלין, שדרש השבוע להשמיד את ארה"ב.

אחת התוצאות של שימוש יתר ברטוריקה גרעיניות היא ההרתעה הגרעינית הרוסית המופנית כלפי סין, ארה"ב ומדינות נאט"ו. נמצאת במגמת הירידה. גם המחיר שרוסיה נדרשת "לשלם" עבור האיומים האינסופיים שלה לעשות שימוש בנשק גרעיני, הוא בהתעלמות של המערב ואף בעידוד מסויים של ההתקפות האוקראיניות על בתי הזיקוק הרוסיים.

כעת, ארה"ב מתבקשת לגלות הבנה כלפי האוקראינים והסכמה שבשתיקה כלפי ההתקפות על בתי הזיקוק הרוסיים. בשעה שהסנקציות המערביות המוטלות על רוסיה מהוות תרופה חלקית ולא יעילה עבור האוקראינים, ההתקפות על בתי הזיקוק מהוות תרופה מיידית. האוקראינים מטילים על רוסיה סנקציות פיסיות, היעילות ביותר, על רוסיה מכיוון שרוסיה למדה היטב כיצד לעקוף את הסנקציות הכלכליות. המערב שרוי עדיין בקונספציה של הסנקציות הכלכליות בשעה שאוקראינה עלתה שלב אל עבר סנקציות פיזיות על רוסיה.

ד"ר יבגני קלאובר, הוא עמית הוראה בבית הספר למדע המדינה לימודי דיפלומטיה באוניברסיטת תל אביב