הימים ימי טרום הקמת המדינה, 1945, סמוך לסיום מלחמת העולם השנייה. היישוב היהודי בארץ ישראל היה צריך כסף ונשק כדי לקדם את הקמת המדינה היהודית. בפגישה שהתקיימה בני יורק דוד בן־גוריון ביקש מהנדבן היהודי רודולף סונבורן לנסות לגייס כספים עבור ההגנה והיישוב היהודי. כך הוקמה רשת מתנדבים יהודים שגייסה כספים עבור היהודים בציון, בתחילה 100 מיליון דולר ובהמשך כ־200 מיליון דולר, סכום דמיוני באותם ימים. מהכסף הזה נבנו מכונות לתעשיית התחמושת של היישוב היהודי ונרכש נשק רב. את הסוף כולם יודעים: במהלך מלחמת עצמאות עקובה מדם הוקמה מדינת ישראל, הנשק הנרכש סייע רבות לניצחון. מאז אותם ימים תרומתה של הקהילה היהודית בארצות הברית למדינת ישראל השתנתה בהתאם לזמנים, אבל הם תמיד שם איתנו.



הקהילה היהודית בארצות הברית, עד לאחרונה הקהילה היהודית הגדולה בעולם, היא אחת הקהילות התומכות ביותר שיש למדינת ישראל. הסיוע בא לידי ביטוי עוד בלחץ על הנשיא טרומן כדי שארצות הברית תצביע בעד בהצבעה הגורלית בכ"ט בנובמבר. זה המשיך בסיוע במלחמות ישראל, תמיכה בהצבעות במוסדות האו"ם, הפעלת לחץ על הקונגרס ובית הנבחרים בכל המשבר עם הגרעין האיראני ועוד. אך יותר מתרומה פיננסית ועזרה בנשק, יש כאן ברית אחים (ואחיות) היסטורית. אנחנו מבינים שאנחנו כאן ביחד, בני אותו עם, בעלי אותה מורשת והיסטוריה. אחד המרכיבים הידועים והייחודיים של הקהילה היהודית בארצות הברית הוא המגוון. יש בה קהילות רבות וזרמים שונים. תמיד ידענו על ההבדל בין הקהילות בארץ לקהילות שם, והיה מאמץ להדגיש את המשותף.




מדינת ישראל היא בית לעם היהודי באשר הוא



בשנים האחרונות נוצר קרע, שהופך למשבר אמון בין מדינת ישראל ליהדות ארצות הברית. הבסיס לכך הוא הפניית עורף והתעלמות מוחלטת מהאופן שבו הם, יהודי ארצות הברית, יהודים. חברי כנסת שונים מובילים חקיקה שפוגעת ישירות בזהותם היהודית, בין היתר בדמות "חוק הכותל" שמובילה סיעת ש"ס.



חוק הכותל של ש"ס הוא חוק דרקוני, שמבקש עונש מאסר לאישה שמחזיקה ספר תורה ברחבת הכותל ומעביר את השליטה בכותל לידיים חרדיות קיצוניות. כלומר, חוסר לגיטימציה, עונש מאסר וקנס כספי גבוה למנהגים השונים של יהודי ארצות הברית. מה יחשבו הקבוצות כאשר יגיעו לביקור ברחבה? כיצד עליהן לחוש?



הצעת החוק הזאת היא פגיעה אנושה ביחסי מדינת ישראל והקהילות היהודיות בחוץ לארץ באשר הן ואף עלולה להשפיע לרעה על יחסי ישראל וארצות הברית בכלל. מי שמתמודד יום־יום עם גילויי אנטישמיות ואיומי החרם על ישראל (BDS) צריך שיתמכו בו ולא יפנו לו את הגב. מדינת ישראל היא בית לעם היהודי באשר הוא. אנחנו מגדירים את עצמנו כמדינת הלאום של העם היהודי ללא קשר לאופן ולצורה שבה יהודי מקיים את יהדותו. באמירה זו יש לנו אחריות לכל יהודי ויהודייה באשר הם. אי אפשר להקריב את יחסי ישראל ויהדות העולם בגלל גחמות של חברי כנסת. הצעה זו פוגעת ביהודים מסורתיים, ביהודים ציוניים וכמובן, ביהודי התפוצות. לכן, אסור לחוק כזה לעבור.



הכותבת היא חברת כנסת מטעם כולנו