סכנה איומה משחרת לפתחנו, ומעטים מדי בציבור ובתקשורת מודעים לה ועוסקים בה: מדובר בתיקון לחוק חסינות חברי הכנסת שהגיש ח"כ בצלאל סמוטריץ', ונועד לחלץ למעשה מאימת הדין והמשפט לא רק את ראש הממשלה, אלא גם את כל השרים וחברי הכנסת החשודים בפלילים. למשל שר הפנים אריה דרעי, שר העבודה והרווחה חיים כץ וח"כ דוד ביטן.



התיקון קובע דבר פשוט: הכנסת תוכל לסרב, אם תרצה, ברוב פשוט, להסיר את חסינותו של חבר כנסת. אם הוא יאושר - והוא יאושר אם הגועליציה הנוכחית תנצח בבחירות - יינצלו באמצעותו מהעמדה לדין כל חברי הכנסת והשרים החשודים בפלילים, ובלבד שהכנסת הפוליטית תצביע נגד הסרת חסינותם. לא ייאמן? כן, אבל אמת ויציב. זה מה שמבשל לנו ח”כ סמוטריץ’ הנמרץ, המתגלה כמסוכן להפליא.



סביב “התיקון” הזה, שהוא קלקול מידות ברמה שעוד לא נראתה בכנסת ישראל, מתלקטות כמה דמויות פוליטיות מרכזיות, וכמובן הליכוד והסיעות החרדיות.


הנה עיקרו של העניין השערורייתי הזה, שאותו חשף לראשונה, ייאמר לזכותו הגדולה, העיתונאי עמית סגל. אז הוצג העניין כמזימה שלטונית או פטנט תיאורטי שיוכלו לחלץ את בנימין נתניהו (בנוסח החוק הצרפתי, שגם הוא עדיין על הגריל), אלא שבינתיים הדברים הופכים מעשיים, וכבר נחשפה הצעת החוק של סמוטריץ’ כלשונה. ברור כי היא לא מיועדת רק לראש הממשלה, אלא לכל מי שהמשטרה חוקרת או כבר גיבשה נגדו כתב חשדות מכל מפלגות הכנסת, ולכן סיכוייה לעבור גבוהים, למרבה הפחד.



משמע, גם הליכוד וגם המפלגות החרדיות וגם איחוד מפלגות הימין של סמוטריץ’ עצמו (וסביר שגם אביגדור ליברמן ואולי גם משה כחלון, שכבר החליט לתת גט כריתות לבג”ץ) עשויים לתמוך בהצעת החוק המושחתת בלי גבול הזו, שנועדה בפועל להציל את יקיריהם ואולי את עורם שלהם עצמו. מי יודע.


אם כך יקרה, תגיע מדינת ישראל לדרגת ההסתאבות החמורה ביותר שהייתה בה. סוג של פוטש שלטוני מטעם השלטון, למען שימור השלטון, באופן המסכן ממש את עצם קיומנו, לפחות זה הדמוקרטי.



מדובר, כפי שהדגיש עמית סגל, בהצעת חוק פשוטה מבחינה פרוצדורלית. לא חוק יסוד בנוסח החוק הצרפתי, אלא הצעת חוק רגילה, מן המניין, שיכולה להיות מוכרעת ומחוקקת על ידי רוב פשוט בכנסת. מדובר למעשה בסך הכל בתיקון לתיקון חוק חסינות חברי הכנסת משנת 2005, שבו נקבע לראשונה כי הכנסת לא תוכל לסרב להסיר את חסינותו של אחד מחבריה אם הוגש נגדו כתב אישום.



ובכן, סמוטריץ’ עכשיו רק מחזיר כביכול את העניין לקדמותו, ומכריז כי מה שהיה טוב עד 2005 יכול להיות טוב גם עכשיו. כדי שהמערכת המשפטית תאפשר לחברי הכנסת לעבוד, כביכול, כפי שהסביר. כאילו לא הפכה מאז ברית המושחתים לאיום מצטבר על עצם קיומנו. רגע, ובית המשפט העליון לא יתערב בהליך הזה? גם אם יתערב, למרות שופטי העליון השמרנים שמינתה שרת המשפטים איילת שקד, הרי יפעילו נגדו את פסקת ההתגברות, המתוכננת גם היא להיות מחוקקת בכנסת הבאה ושנועדה להכניע את בג”ץ ואת הצדק בכלל. פחד אלוהים.



קראתי בינתיים שאיש העסקים רוני מאנה מספר איך נתניהו הסביר לו, בתקופת חברותם, שאין אלוהים והכל התחיל במפץ הגדול. אכן, רק אדם שאין אלוהים בלבו מסוגל לתמוך במהלך אנטי־חוקתי ואנטי־מוסרי כל כך.