מאז תחילת משבר הקורנה, המערכת המשפטית משותקת כמעט לחלוטין ובתי המשפט מטפלים רק במקרים דחופים וסעדים זמניים. הסגר הזמני שהוטל על הציבור והחשש מהתרחבות מעגל החולים בקורונה, חייב את הפסקתם של הדיונים בבתי המשפט. נראה כי אין צורך לפרט מה הנזק שנגרם לאנשים רבים שנמצאים באמצעם של הליכים משפטיים בעקבות עצירת הדיונים בבתי המשפט. עם זאת, המציאות הלא פשוטה שנכפתה עלינו היא הזדמנות טובה להעלות על סדר היום את הנושא של קיום הליכים משפטיים באמצעות טכנולוגיות של היוועדות חזותית (וידאו קונפרנס).

על פי הכללים הנהוגים, משפט צריך להיערך בפני שופט (או מספר שופטים), ובכך לאפשר לו להתרשם באופן בלתי אמצעי מהצדדים ומהעדים שמעידים מולו. אך ההתפתחויות הטכנולוגיות ופיתוחם של אמצעים המאפשרים דיונים מרחוק, מעלים את האפשרות לסטות מהכלל הזה, ולבטח במצב שבו הציבור הרחב מנוע מלצאת מביתו.

כבר היום ניתן לקיים דיונים שכאלה במקרים מסוימים כך למשל, בפני ההוצאה לפועל כאשר רשם ההוצאה לפועל והחייב נמצאים בשתי לשכות הוצאה לפועל שונות. במקרה שכזה, החייב יוכל לצפות בדיון ולהשתתף בו מלשכת ההוצאה לפועל שבה הוא נמצא. גם בהליכים פלילים קימות תקנות בנושא, המאפשרות לקיים דיונים בהארכת מעצר באמצעות שימוש בטכנולוגיות של היוועדות חזותית. טכנולוגיות של היוועדות מרחוק אושרו לשימוש גם בהליכים אזרחיים, בעיקר בכל הנוגע לגביית עדותו של עד בחו"ל. עדות שכזו אינה מופיעה בחוק והיא פרי הקידמה הטכלוגית והפסיקה. 

למרות שבמהלך השנים האחרונות בתי המשפט מגלים גמישות באשר לאפשרות למתן עדות באמצעות שיחת וידאו, עדיין מדובר ביוצא מן הכלל. והכלל נותר עדיין שהדיונים צריכים להיערך פיזית מול השופט, ומסיבה זו מצב של הסגר הביא להשבתה כמעט מוחלטת של בתי המשפט. משבר הקורונה מעלה על סדר היום את הצורך לקיים דיון באפשרות להרחיב את השימוש בטכנולוגיות וידאו בבתי המשפט. האמצעים הטכנולוגיים הלכו והשתפרו, ומשתפרים כל הזמן, וניתן לראות ולשמוע מהצד השני של המסך באיכות גבוהה. 

עורך הדין רונן דליהו (צילום: קרן מזור)
עורך הדין רונן דליהו (צילום: קרן מזור)

אמנם לא צריך לפרוץ לחלוטין את הסכר ולאפשר שימוש בטכנולוגיות היוועדות מרחוק בכל ההליכים כמו ההליכים הפלילים המשמעותיים אולם בהחלט ניתן לשקול את הרחבת השימוש בהן בהליכים אזרחיים רבים. ההיוועדות מרחוק טומנת בחובה יתרונות רבים: חסכון בזמן, חיסכון בהוצאות עבור העדים הנאלצים להגיע לשערי בית המשפט למתן עדות, אפשרות לשמור את העדויות שניתנו בבית המשפט ועוד.

הדברים נכונים שבעתיים בהליכים המתנהלים בבית המשפט למשפחה. כך לדוגמה, כאשר בני זוג מגיעים לבית המשפט לאשר הסכם שנחתם בפני עורך דין, ניתן  לאשר את ההסכם בנוהל מסודר בשיחת וידאו. הדברים גם נכונים לחקירות מומחים שהגישו חוות דעתם לעיתים גם תשובות לשאלות הבהרה של בית המשפט או הצדדים, והעדים מחויבים לעתים להגיע מקצה אחד של הארץ לקצה השני רק כדי להיחקר על חוות דעתם.

כבר לפני עשרים שנה, כתב שופט בית המשפט העליון, מישאל חשין ז"ל, באחד מפסקי הדין שלו כי "בחלקים ניכרים במשפט – בהם ההליך המשפטי, משפט הקנין הרוחני, חלקים מדיני חוזים, חלקים מדיני נזיקין, דין הפרטיות ועוד – כלי המשפט שבידינו לא יסכנו עוד לשימוש יעיל ביישומם על דרכי הטכנולוגיה החדשה... אם לא נמהר ונשנה עצמנו ונתאים עצמנו לעולם החדש, אפשר שגם אנו נהפוך להיותנו בלתי-רלוונטיים".

דברים אלה רלוונטיים היום ביתר שאת, נוכח ההשבתה חסרת התקדים של בתי המשפט. אין ספק כי אם היינו משכילים לערוך שינויים טכנולוגיים ולהתאימם לשיטת המשפט ולסדרי הדין הנהוגים, לרבות הרחבת השימוש בהועדות חזותית בענפי המשפט השונים, ניתן היה גם במשבר הנוכחי לקדם לפחות חלק מההליכים המשפטיים ללא נוכחות הצדדים באולם, ובכך לחסוך זמן ולמנוע דחיות מיותרות. אבל חשוב לא פחות מכך להיערך כבר עכשיו למשבר הבא, ולקדם חקיקה ותקנות בהתאם. 

הכותב הוא מומחה בדיני משפחה