האם בג"ץ הולך להיות זה שבגללו יו"ר כחול לבן בני גנץ לא יהיה ראש ממשלה? ננסה להשיב דרך דוגמה "מהחיים". אם מכרתם/קניתם פעם רכב או דירה, הרי שחתמתם על חוזה. עכשיו, תארו לעצמכם שאחרי ששני הצדדים הסכימו מרצונם לחוזה, שאינו סותר שום דבר בחוק - בא בית המשפט ופוסל את החוזה, אחרי שכבר הועבר הכסף.

זה בדיוק מה שקורה במושא ומתן הקואליציוני. ראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה להיות ראש ממשלה ראשון, ולאחר מכן ממלא מקומו של גנץ. גנץ מסכים, כך שלכאורה - אפשר לחתום. אלא שיש רק בעיה קטנה: בג"ץ, שעלול לטרוף את הקלפים בכך שיתערב בהליך הדמוקרטי ויפסול את נתניהו ללא שום בסיס בספר החוקים. כך עומד בג"ץ בראש המסכלים את ממשלת האחדות.

עקרון הפרדת הרשויות הוא העומד בבסיסה של הדמוקרטיה המודרנית. הוא נשען על מערכת של איזונים ובלמים בין הרשויות השונות, שתפקידה להבטיח שאף רשות לא תצבור כוח רב מדי ותהפוך את המדינה לעריצות. בישראל של 25 השנים האחרונות, חל כרסום מתמיד בכוחן של הרשות המחוקקת והמבצעת על ידי השופטת.

לפיכך, נתניהו חושש, ובצדק, שמועמדותו להרכבת ממשלה תיפסל בבג"ץ וכך גנץ יקבל את ראשות הממשלה כבר עכשיו. איך הכל ייגמר? אינני נביא. אולם אם נתגלגל לבחירות נוספות, אולי במקום להחליף את נתניהו בעוד שנה וחצי, יקבלו בשמאל את נתניהו לארבע שנים עם ממשלת ימין מלא־מלא - שתעשה גם סדר מול בג"ץ.

הכותב כיהן כחבר כנסת מטעם הליכוד.