כ־4,000 מטפלות במשפחתונים לא פתחו את המשפחתון היום. כחודשיים לתוך משבר הקורונה, התקבלה ההודעה לחזור לעבודה גם במסגרות הגיל הרך. המטפלות אינן פותחות את המשפחתונים לא מפני שהן מפחדות מעבודה קשה. הן מטפלות לבד בפעוטות עד גיל 3, שעות על גבי שעות, ומלוות אותם בגיל כה משמעותי להמשך חייהם.

במשך שנים משרד העבודה והרווחה מתעלם ממצבן, וזאת לאחר שהוא יצר להן מעמד ייחודי ובלתי אפשרי - לא שכירות ולא עצמאיות. ומה קורה איתן במשבר? משרד האוצר, תוך התעלמות מוחלטת ופוגענית, הצליח לעצור את הזכות שניתנה להן לדמי אבטלה. ומה לגבי המענקים? רק שליש מהן קיבלו מענק, והוא נמוך בצורה מחפירה.

איך משרד הרווחה מצפה מהן לפתוח את המשפחתון. כיצד יפתחו, אם במשך חודשיים לא קיבלו הכנסה כלל? כיצד יקנו אוכל לילדי המשפחתון ולמחייתן? וכיצד ישלמו על חומרי הניקוי אשר נדרשים מהן על מנת לפתוח?

במשך שנים משרד העבודה והרווחה כותב נהלים ללא התייעצות עם המטפלות. עכשיו הוא גם מבקש מהן לעבוד ללא מימון למיגון וחיטוי וללא נהלים בריאותיים. כיצד אמורות מטפלות, אשר הן, או אחד מבני משפחתן, בקבוצות סיכון, לפתוח משפחתון בביתן?

הורים יקרים, לכולנו הרצון שילדינו יחזרו למסגרות. אך האם באמת הייתם רוצים שהמטפלת של ילדיכם האהובים לא תדע כמה היא משתכרת החודש וכיצד תשלם חובות מצטברים של חודשיים?

השר אקוניס, חשבת שהמטפלות ה"שקופות" בעיניך, יחזרו לעבוד ללא אופק כלכלי - וטעית. מטפלות יהודיות וערביות, חילוניות וחרדיות בגיבוי כוח לעובדים - ארגון עובדים דמוקרטי - מאסו בהבטחות ללא כיסוי. בצעד אמיץ ונכון מאין כמוהו החליטו לא לחזור לעבוד כל עוד לא יקבלו את המענקים המגיעים להן באופן מיידי, וכן מענה על כל דרישותיהן, שנועדו לשמור על כולנו.

הכותבת היא ראש ענף הגיל הרך בארגון "כוח לעובדים"