בעוד אנו עסוקים במערכת בחירות רביעית, ובצל הקורונה, דיווחה הסוכנות היהודית על עלייה של כמעט 100% במתעניינים בעלייה, מרוב אזורי העולם, עם צפי לכ־250 אלף עולים בשלוש השנים הקרובות. נתונים אלה, המצביעים על האפשרות לעלייה בסדר גודל היסטורי, טומנים בחובם פוטנציאל לתגבור האוכלוסייה בישראל עם הון אנושי שבכוחו להיות מנוע צמיחה אדיר בעיצומו של משבר בריאותי, חברתי וכלכלי עצום. עם זאת, למרות חשיבותו, מעט מאוד תשומת לב מוקדשת ליצירת תוכניות ארוכות טווח הדרושות למימוש פוטנציאל זה.

יצחק הרצוג עם ילדי עולים. צילום: יוסי דה פונס

כמי שחוותה על בשרה את אתגרי ההגירה, אני מכירה את חשיבות שיפור תהליך העלייה וההכרה בעולים, ובערך האדיר שהם מביאים עמם. בתקופת משבר הקורונה קיבלתי מאות הודעות ומכתבים מעולים חדשים וותיקים, הנואשים למצוא פתרון לצורך ביקור קרובי משפחותיהם בארץ. הקולות הללו הניעו אותי לקדם שינוי, תוך הוספת קריטריונים שיאפשרו ביקורים אלה, מבלי לפגוע בבריאות הציבור. כמו כן, הגשתי הצעת חוק לביטול כפל תשלומי ביטוח לאומי, המשולמים על ידי אזרחי ישראל שגרים בארץ ועובדים בחו"ל. לנושא זה השלכות כספיות משמעותיות, והוא מייצר תמריץ שלילי לעולים פוטנציאליים ולתושבים חוזרים.

בשיחה אינטרנטית, שבה השתתפו מאות וצפו אלפי עולים חדשים וותיקים, שוחחתי על נושא ייצוג עולים דוברי אנגלית יחד עם הח"כים לשעבר מייקל אורן, דב ליפמן ויהודה גליק. כולנו הסכמנו שיש ערך והכרח בייצוג דוברי האנגלית בכנסת.

דווקא עולים שבחרו לעלות ארצה ממדינות דמוקרטיות ותיקות - מגיעים עם כלים, תודעה והבנה עמוקה של מנהל תקין, הפרדת רשויות וזהות יהודית ודמוקרטית. הם מבינים היטב את אתגריה של ישראל בזירה הבינלאומית ואת תפקידה החיוני במאבק במופעי האנטישמיות על הקשריהם השונים. הם מכירים את חשיבות הקשר עם אחינו ואחיותינו בתפוצות ואת ההכרח לשיח מעמיק על חידוש הברית בינינו. כך, לטובת כלל אזרחי ישראל, הכרה בערכם והשמעת קולם, גם בכנסת, הופכות חשובות מתמיד.

עולים חדשים שהגיעו דרך ''נפש בנפש'' (צילום: יונית שילר)
עולים חדשים שהגיעו דרך ''נפש בנפש'' (צילום: יונית שילר)

במדינת ישראל בת ה־72, הגיע הזמן שאנו, העולים מרחבי העולם, נתרום את תרומתנו וניישם את הכישורים, התובנות והידע סביב שולחנות קבלת ההחלטות הדנים בנושאים המאתגרים אותנו. לעולים הוותיקים והחדשים יש את היכולת והאחריות לתרום משמעותית לכל תחומי החברה, כולל בזירה הציבורית־פוליטית, ולהניע רפורמות ותהליכים חיוניים להמשך קיומה של ישראל.

על רקע מערכת בחירות נוספת, על העולים להכיר בערכם ולדרוש ייצוג על מנת להשמיע את מגוון הקולות החסרים. לפי סקרים עדכניים, יש לפחות 250 אלף עולים דוברי אנגלית בישראל, המתורגמים לכוח אלקטורלי של כשבעה מנדטים. בצומת היסטורי זה ראוי שכל ראש מפלגה המעוניין בתמיכת קולות אלה יבין שלא מספיק להוסיף כתוביות באנגלית לסרטון הקמפיין או לדבר על הנושאים באופן תיאורטי. על מנת למקסם את התרומה הפוטנציאלית שלנו למדינת ישראל ולטובת כלל אזרחיה, על העולים להיות מיוצגים בכנסת. 

הכותבת היא ח"כ מטעם כחול לבן, יו"ר ועדת המשנה ליחסי ישראל והתפוצות וחברה בוועדת חוץ וביטחון ובוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות