עסקת הטיעון של נתניהו ריתקה בימים האחרונים את המדינה והעסיקה את ההמונים. דומה שהכל כבר נאמר ונכתב על העסקה הזו. אלא שההחמצה הגדולה של נתניהו סביב העסקה הזו – לנוכח העובדה שאין לנתניהו מתחרים ביכולת הרטורית, בכישרון להציג נושא ולשווקו להמונים – היא פספוס הזדמנות הפז שהייתה לו כאן ליצור מהפך תדמיתי חשוב, לחדור ללבם של רבים שאין להם דעה או עמדה מגובשת על משפטו ולגבי ההאשמות נגדו ולחולל אפקט חיובי כלפיו.


לאחר פרסום הידיעה הסנסציונית על החתירה של נתניהו לעסקת טיעון, נתניהו היה צריך להודיע מיד על מסיבת עיתונאים בשעת השיא של הצפייה, להתייצב בפני האומה ובנאום של פיוס לאומי להציג דימוי של נתניהו עממי, שונה מהמוכר, שבו היה מדבר על תרומתו הגדולה והחשובה כראש ממשלה לאורך 15 שנות כהונה מצטברת, ומנגד מבקש סליחה ומביע חרטה על טעויות, מחדלים, התנהלות קלוקלת לאורך השנים.

תוך כדי כך היה דואג להזכיר לעם ישראל שהוא לא לבד, ולפניו היו ראשי ממשלה שגם טעו במעשיהם, כמו בן־גוריון שפרש ממפא”י על רקע פרשת לבון, הקים את רפ”י וכשל; כמו גולדה מאיר במחדלי מלחמת יום הכיפורים; יצחק רבין והסכמי אוסלו; אריק שרון עם ההתנתקות מרצועת עזה ופתחת רפיח, שלא לדבר על הטעויות של אהוד אולמרט.


אז היה נתניהו מתייחס לעיקר: אני מתייצב כאן היום לפניכם ולפני עם ישראל עם כוונה ורצון ברור להגיע לעסקת טיעון בכתבי האישום נגדי, כשמטרתה העיקרית בעיניי היא לבלום את השסע הנורא שנוצר בעמנו, במדינתנו, שנאבקת על קיומה מיום הקמתה לפני יותר מ־73 שנים, ועדיין ניצבת בפני איומי קיום משמעותיים.

מדינה שנאבקת זה שנתיים במגיפת הקורונה המתישה ועדיין לא הצליחה למגר אותה, כל זאת בשעה שמערכות הבריאות, החינוך והחברה שלנו זקוקות לשיקום דחוף עם השקעות ותקציבי ענק. מה שחשוב לנו להתמודדות עם כל אלה הוא אחדות העם. כוחנו הוא באחדותנו, את זה למדנו מההיסטוריה הארוכה שלנו.

כשאני רואה את הקרע שנוצר כאן מול הבעיות הקשות הרובצות לפתחנו, אני מוכן לכל פשרה, לכל ויתור, בתנאי שעסקת הטיעון הזו תביא לאחדות העם, לחיים משותפים וטובים בין יהודים וערבים, חרדים וחילונים, שמהעז הזה יצא מתוק. אין ספק שאחרי נאום בנוסח הזה נתניהו היה ניצב היום בפני מציאות אחרת, ולא מעטים שמתנגדים היום לעסקת הטיעון הזו, היו מוכנים לקבל אותה.

כל זה לא קרה בינתיים, אבל עדיין לא מאוחר. בשעה שהעם בישראל משווע לשקט, לאחדות, לקירוב לבבות, לעתיד טוב יותר במדינה הזו, לנתניהו יש עדיין היכולת להשפיע במידת מה על הלך הרוח במדינה.