בצל המורכבות של ישראל ביחסים מול הרוסים בשל הנוכחות שלהם בסוריה ובמזרח התיכון והאינטרסים הביטחוניים שלנו באזור, בצמרת המדינית־ביטחונית מבקשים עדיין לשמור על פרופיל נמוך מול מוסקבה. שר החוץ יאיר לפיד אומנם הצהיר אתמול כי ישראל תצביע בעד הצעת הגינוי לרוסיה באו"ם, אבל לצד זאת הדרג המדיני נמנע בשלב הזה מקבלת החלטות על צעדים נוספים, מעבר לסיוע ההומניטרי לאוקראינה, כדי לא לפגוע באינטרסים ביטחוניים ובתיאום הביטחוני עם הרוסים, שנכון לעכשיו ממשיך להתנהל כרגיל.

בכל הקשור לתקיפות המיוחסות לחיל האוויר בסוריה, בשלב הזה ישראל לא מתכוונת לשנות את המדיניות שלה, וצפויה להמשיך לפעול נגד המיליציות הפרו־איראניות ומשלוחי הנשק שמיועדים גם לחיזבאללה. זאת כשברקע לא הגיעו מסרים אחרים מהרוסים על שינוי מדיניות מבחינתם.

עם זאת, במערכת הביטחון מבינים כי מדובר בתקופה רגישה מאוד, כשכל טעות עלולה לסבך את המצב. ניתן להניח כי באזורים אחרים במזרח התיכון שבהם יש מפגש אינטרסים בין האמריקאים לרוסים, למשל בעיראק, ישראל תהיה זהירה הרבה יותר בכל הקשור להפעלת הכוח הצבאי.

בקו המדיני הנוכחי ישראל בשלב הזה אומנם מצטרפת לגינוי הרשמי לרוסיה, אבל גם מבקשת לשמור קודם כל על האינטרסים הביטחוניים שלה באזור אל מול המשך ניסיונות ההתבססות של איראן. למעשה, ישראל מבקשת מצד אחד להציג עמדה התומכת בארה"ב, ומנגד לשמור על יחסי התיאום הביטחוניים המיוחדים עם הצבא הרוסי בסוריה. מדובר באתגר מורכב מאוד, שעשוי לעמוד במבחן כבר בימים הקרובים, במקרה של הסלמה נוספת במשבר העולמי.

האמריקאים מגלים בינתיים הבנה לצרכים הביטחוניים המיוחדים של ישראל – כך לפחות סבורים במערכת הביטחון. אבל גם הסבלנות הזאת עלולה לפוג בהתאם להתפתחויות המסחררות, שצפויות להשפיע על הסדר העולמי בתחומים רבים, גם אם וכאשר תסתיים המלחמה באוקראינה.

במערכת הביטחון סבורים כי בשלב הזה מוקדם להבין עדיין את ההשלכות הצפויות על העולם בשל המשבר באוקראינה, וכי לפחות בשלב הזה ישראל צריכה להמשיך לנהל קו זהיר מול הרוסים ולנהל קודם כל את האינטרסים הביטחוניים והמדיניים שלה.

עד להתפתחות נוספת בזירה הבינלאומית שתדרוש ממנה קבלת החלטות אחרות בנוגע ליחסים עם רוסיה, ישראל מנסה לנהל קו מאוזן ומבוקר שמפריד בין מדיניות החוץ, שמגנה בעדינות את הרוסים על הפלישה, לבין מערכת הביטחון וצה"ל, שממשיכים לתאם עם הרוסים את הפעילות בסוריה.  

במקביל, השיחות על הסכם הגרעין עם איראן אמורות היו להתקיים השבוע כרגיל כאילו אין משבר עולמי וקרע בין ארה"ב לרוסיה. בישראל העריכו עוד לפני הפלישה כי המעצמות ואיראן קרובות מאוד להסכם, ותחילת מרץ סומן כתאריך יעד אפשרי.

האיראנים כבר אמרו בתחילת השבוע, בעקבות חזרת השליח שלהם לווינה, כי יש להם עדיין תנאים. למרות זאת ההערכה במערכת הביטחון היתה ונותרה כי האיראנים מעוניינים לסגור את ההסכם, גם אם ינסו לנצל את המשבר באירופה כדי לנסות פעם נוספת לשפר את התנאים לטובתם.