כשנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הודיע כי יכבד בנוכחותו את טקס פתיחת המכביה הערב, היו שהרימו גבה. הרי מה למנהיג המעצמה החזקה בעולם, בעיצומו של מסע מדיני בעל משמעות אסטרטגית והיסטורית, ולאירוע ספורט יהודי בישראל הקטנה? התשובה, בעיניי, פשוטה: ספורט הוא שלום.

הספורט הוא אחד הדברים המשותפים לכל בני האדם, בכל התרבויות, בכל העולם ולאורך כל ההיסטוריה. אנשים שמפעילים את הגוף, הלב והראש למען מטרה, משתפים פעולה, מתאמנים ומשתפרים וגם נהנים מאוד מהדרך. מתחרים השואפים לנצח איש את רעהו, אבל גם שומרים על צלם אנוש וכבוד הדדי.

ספורט הוא לא רק הישגים, הוא גם תרופה. העוסקים בספורט, מהמקצוענים ועד הצועדים בפארקים, הם באופן כללי בריאים וחיוניים יותר. פעילות גופנית עוזרת לנו לחשוב יותר בבהירות ולהיות רגועים יותר. כשאנחנו מתעמלים, אפילו לא במסגרת תחרותית, אנחנו מוציאים מעצמנו את המיטב. ככל שנעסוק יותר בספורט ונשקיע יותר בתחום כמדינה נהיה כולנו אזרחים ואנשים טובים יותר. זו כשלעצמה בשורה חשובה לישראל ולכל מדינות האזור.

בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר שיתופי פעולה בין ישראל ומדינות האזור בתחום הספורט, שמבליטים את המשותף בינינו ומגשרים על המחלוקות. פעמים רבות רוח הספורט בעצמה מתגברת על פוליטיקה ודעות קדומות. רק השבוע ראינו דוגמה מאלפת לכך, כשהג'ודוקא הישראלי שגיא מוקי פגש את ידידו ומתחרהו האיראני, סעיד מולאי, שהעדיף לעזוב את מדינתו כדי להמשיך ולהגשים את עצמו כספורטאי על.

גם המכביה היא סיפור של התעלות הרוח האנושית. היא מקבצת אליה כעשרת אלפים ספורטאים מרחבי הגלובוס. יש מקצים מיוחדים לספורטאים פראלימפיים ולאנשים עם צרכים מיוחדים. המשלחת הישראלית כוללת ספורטאים מכל העדות, הדתות והמגזרים ואנחנו גאים בכך מאוד.

במכביה המשתתפים ממוקדים בניצחון - אך גם מבינים היטב שהספורט במקרה הזה הוא בעיקר פלטפורמה ליצירת קשרים וחברויות שיחזיקו שנים ולחיזוק הקשר בין ישראל ויהדות העולם. אני בטוח שגם נשיא ארצות הברית מכיר בכוחו האדיר של הספורט לקרב בין אנשים. לכן הבחירה לקחת חלק במכביה, אחד מאירועי הספורט הגדולים בעולם, טבעית כל כך.

דווקא בביקור היסטורי כמו זה, שבמרכזו חיזוק השלום באזורנו, הנשיא ביידן יבליט את המאחד והמשותף בינינו. אני מקווה שבעקבות כך נראה בשנים הקרובות יותר מפגשים של ספורטאים מהאזור, יותר טורנירים משותפים, שבירת מחיצות וקירוב לבבות. זה יהיה הניצחון האמיתי שלנו. 

הכותב הוא יו"ר המכביה, מדליסט אולימפי