בעקבות המתח בין רוסיה וישראל, ובגלל כוונת מוסקבה להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית על אדמת רוסיה, נשמעו בימים האחרונים קולות, בעיקר מהימין, שמאשימים את ראש הממשלה הזמני יאיר לפיד כמי שדרדר את היחסים עם רוסיה. לדבריהם, חוסר הניסיון וחוסר ההבנה שלו כביכול בענייני חוץ הפכו את רוסיה ממדינה אוהדת למדינה עוינת, ובכך הוא פגע באינטרסים ביטחוניים חשובים.

אלא שמדובר כאן בסילוף עובדות ובהפצת מידע כוזב. הסיבה האמיתית להידרדרות היחסים עם רוסיה היא שישראל לא התייצבה לצד רוסיה בשעה שהיא ביצעה ומבצעת פשעי מלחמה באוקראינה נגד אוכלוסייה אזרחית. ישראל לא יכולה ואסור לה לנהוג אחרת בכל מה שקשור לפלישה הרוסית.

עולים שחולצו מהתופת באוקראינה ישתתפו בקמפיין חדש, קרדיט הסוכנות היהודית

פוטין אוהב את מי שסוגד לו, בעיקר כשמדובר במנהיגי מדינות. כך נהגו כלפיו הנשיא דונלד טראמפ וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. פוטין, שהבחין בתחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה בלהט שהפגין ראש הממשלה דאז נפתלי בנט לתווך ולהביא להסדר רוסי־אוקראיני, היה משוכנע שבנט ושר החוץ לפיד יהיו שבויים בכריזמה שלו כמו נתניהו. אבל כשהסתבר לו שהם אינם מיישרים קו עם העמדות הרוסיות במלחמה מול אוקראינה, זה הוציא ממנו כנראה את פוטין האמיתי, הנוטר והנוקם, בעיקר לאחר ביקור ביידן באזור ויצירת הברית הסונית המזרח־תיכונית עם ישראל, שיש בה כדי לפגוע באינטרסים הרוסיים.

כך החל פוטין לחפש את נקודות התורפה שבהן הוא יכול לפגוע הכי מהר בישראל, כשפעילות הסוכנות היהודית ברוסיה נמצאה כהכי כואבת והכי נוחה לו לפגיעה. כנראה שבעתיד הקרוב נשמע על גזירות נוספות ברוסיה מצד פוטין נגד ישראל, שיזכירו את ימי מסך הברזל. במערכת הביטחון אולי לא יופתעו אם בימים הקרובים תצא הודעה ממוסקבה לירושלים שלפיה רוסיה רואה בחומרה כל פעילות ישראלית על אדמת סוריה.

החשש האמיתי הוא מכך שפוטין יחליט לסייע לאיראנים להשלים את כל מה שנדרש להם על מנת לייצר פצצת גרעין. זו עובדה שמדאיגה לא רק את ישראל. בסוף השבוע, שעות ספורות אחרי שנציגיו של פוטין חתמו באיסטנבול עם המשלחת האוקראינית על הסכם לייצוא חיטה ושעורה מנמל אודסה האוקראיני לעולם הסובל ממחסור בדגנים, בחסות האו”ם וארדואן, הרוסים שיגרו ארבעה טילים לעבר נמל אודסה והשביתו אותו.

“ברית הרשע” של פוטין, חמינאי וארדואן, שהתכנסה בשבוע שעבר בטהרן, שירתה את האינטרס הישראלי כי בוושינגטון הבינו באופן מוחשי עד כמה נדרשת מעורבות ונוכחות אמריקאיות בשעה שפוטין פועל לפגוע באינטרסים האמריקאיים במזרח התיכון.

עם כל הצער והכאב על אוקראינה ואזרחיה, אלמלא הפלישה לאוקראינה, כנראה היה היום הסכם גרעין חדש ורע מבחינת מדינת ישראל, שעליו היו חתומות איראן, ארצות הברית, רוסיה, אירופה והאו”ם.