ברוב החברות והארגונים נחשבים תפקידי ניהול מבוקשים מאוד. רבים רוצים להתקדם ולשדרג את עצמם למעמד של מנהלים, אך לא אלו פני הדברים במערכת החינוך. כחודש לפני פתיחת שנת הלימודים החדשה, משרד החינוך מתקשה לאייש כמעט 400 משרות ניהול פנויות. למכרזים שמתפרסמים ניגשים מעט מאוד מועמדים, אם בכלל, ואלו שניגשים - נמצאים במקרים רבים לא מתאימים. בהיקף כזה, כבר לא מדובר בבעיה נקודתית, אלא במשבר מערכתי חסר תקדים שמחייב חשבון נפש מעמיק.

נתוני הלמ"ס חשפו: זה השכר הממוצע לעובד הוראה בישראל

זו הסיבה למחסור במורים? "הצעירים מחכים לראות אם יוכלו להתקיים מהשכר"

מועמדות ומועמדים פוטנציאליים לניהול יודעים היטב שהעבודה נעשית בתנאים מאתגרים במיוחד. הדרישות והציפיות גבוהות, היקף המשימות רחב, האחריות כבדה, ובה בעת המשאבים אינם מספיקים, הבירוקרטיה מרובה, והסמכויות מוגבלות. משרד החינוך ניסה, אומנם, להרחיב את האוטונומיה של המנהלות והמנהלים כשהשיק לפני כחודשיים את תוכנית הגמישות הפדגוגית־ניהולית (הגפ"ן).

אלא שכמו במקרים רבים אחרים, הכוונות הטובות התמסמסו כבר בשלב היציאה לדרך. התברר שהגמישות והאוטונומיה אינן רחבות כמו שהובטח, אלא כפופות לאינסוף מגבלות; שהפעלת התוכנית מעמיקה משמעותית את הטופסולוגיה שבה טובעים המנהלים; ושלמשרד החינוך אין די משאבי הדרכה כדי לסייע למנהלות ולמנהלים ללמוד את השיטה החדשה.

בעוד תנאי העבודה של המנהלות והמנהלים מאתגרים במיוחד, התגמול הניתן להם זעום. כשמדובר במורות ובמורים ותיקים, התוספת לשכרם של אלו המקבלים על עצמם את עול הניהול מתבטאת בדרך כלל בלא יותר מכאלף שקלים לחודש. על רכב צמוד – הטבה הניתנת למנהלים של ארגונים בהיקף דומה במגזרים אחרים – אין בכלל מה לדבר. כשהשכר שנותן משרד החינוך למנהלים כל כך לא מכבד, אין זה מפתיע שמאות משרות ניהול במערכת החינוך אינן מאוישות.

דוח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה מגלה כי למעלה ממחצית המנהלות והמנהלים אינם מתמנים לתפקידם באמצעות מכרז, כפי שנדרש לפי הנחיותיו של משרד החינוך, אלא בדרך של מינוי בפועל לתפקיד. הסיבה לכך היא הקושי במציאת מועמדות ומועמדים העומדים בתנאי הסף שמשרד החינוך בעצמו קבע. המסלול של מינוי בפועל נועד במקורו למקרים יוצאי דופן, אלא שבשנים האחרונות הפך המסלול הזה לדלת הכניסה הראשית לניהול מוסדות חינוך, משום שרוב המכרזים נסגרים בלי שנמצא מנהל ראוי.

למנהלות ולמנהלים ישנה השפעה מכרעת על תפקודם של בתי הספר והצלחת התלמידות והתלמידים. במצב הקיים, מעט מדי נשות ואנשי חינוך חושקים בתפקיד. עד שיהיה שינוי עמוק בתנאי עבודתם ובשכרם של המנהלות והמנהלים – ימשיך משרד החינוך להתקשות לתת מענה למאות בתי הספר שזקוקים למנהלות ולמנהלים כדי לפתוח את שנת הלימודים החדשה. רק שיפור ממשי בסמכויות, במשאבים ובשכר של המנהלות והמנהלים יאפשר למנות את אלה שהיינו רוצים שיובילו את בתי הספר של ילדינו להצלחה. 

הכותב הוא נשיא האקדמית חמדת, מכללה דתית לחינוך בשדות נגב, ויו"ר פורום נשיאות ונשיאי המכללות לחינוך (רמ"א)