אם לא נעשה מהלך דרמטי, ב-2030 כבר יהיו בעולם מלחמות על אוכל. אירופה יוקדת מחום, ונראה כי משבר האקלים, מהחמורים שידענו, מגיע עד מהרה גם ליבשת האמריקאית, הסובלת קשות מתנאי אקלים קשים הגורמים לשריפות ענק, בצורת ומחסור במים, המשפיעים ישירות גם על ייצור הקטשופ.

מספיק בקושי: כדי לפתור את משבר האקלים יש לפעול בצורה שאפתנית בהרבה
בסך 430 מיליארד דולר: ביידן חתם על הצעת חוק למאבק במשבר האקלים  

אז, האם המטבל הפופולרי ביותר בעולם, הקטשופ, צפוי בקרוב להיעלם מהמדפים בישראל? על פי פרסומים בעולם, קליפורניה, שהינה מהיצרניות הגדולות בעולם של עגבניות תעשיה, וחווה השנה בצורת קשה מאוד שפוגעת ביבולי העגבניות, צפויה לייקר את מחיר הקטשופ בעולם בעשרות אחוזים. מזג האוויר בקליפורניה היה אידאלי לגידול עגבניות תעשיה. עם זאת, שינוי האקלים הגורם לעליית הטמפרטורה מקשה השנה מאוד על גידול העגבניות, קל וחומר כאשר קיים מחסור משמעותי במים להשקיית שטחי הגידול הרבים.

התנאים הנוכחיים, של מגבלות על שימוש במי תהום, התייבשות הנהרות, לצד העלויות הגבוהות של כוח אדם, דלק ודשנים, משפיעים על ייצור העגבניות. כמות היבול וגודל הפרי קטנים לנוכח התנאים הקשים, ועלות גידולן מתייקרת. המצב צפוי להחריף ככל שהטמפרטורות ימשיכו לעלות, ואספקת העגבניות צפויה להיות בסיכון. ההתחממות והמחסור במים צפויים להקטין משמעותית את ייצור העגבניות בקליפורניה ולייקר את מחירי הקטשופ בעולם בעשרות אחוזים. 

קליפורניה, כך מסתבר, אינה היחידה שתסבול מהבצורת והמחסור במים, ונראה כי גם יצרניות עגבניות נוספות, ביניהן סין ואיטליה, מדווחות על תנאי אקלים דומים שיקטינו את ייצור העגבניות בשטחן.    

אני סבורה כי המחסור בקטשופ הינו קצה הקרחון בשרשרת של עליות מחירים בעולם, וצפוי להערכתי להגיע גם לישראל. הדבר יתבטא בעליית מחירים משמעותית, ולא בהכרח במחסור פיזי, כיוון שהיכולת לשלם של הצרכן הישראלי גבוהה יחסית לעולם. 

קליפורניה היא מדינה חקלאית עם אתגרים דומים לאלו שמתמודדת עמם ישראל, אך בקנה מידה גדול בהרבה - מבחינת מדבור, מחסור במים, בצורות ושרפות ענק. אירועי מזג אויר קשים מתרחשים גם באגן הים התיכון. צרפת חוותה גל חום כבד ושרפות ענק חווה בימים האחרונים, סופות, הצפות ורוחות עזות. במקביל, צפון איטליה חוותה סופות ברד שגרמו לנזק עצום לחקלאות - בקיצור, המשבר הולך ומחריף.

אז מה הפתרון? לשבת ולא לעשות כלום? אני סבורה כי דווקא מציון תצא הבשורה לעולם, וכי ישראל מובילה כיום במתן הפתרונות למניעת המשבר העמוק. סטארט-אפים ישראליים פועלים כיום אקטיבית להטמעת טכנולוגיות בתחום האגרו-טק שפותחו ונבחנו בישראל, בקליפורניה ובמקומות שונים בעולם.

ניכר כי החקלאים בישראל יודעים לאמץ טכנולוגיות חדשות שיסייעו להם ולעולם, להתמודד עם המציאות המורכבת של משבר האקלים. אולם, זה לא מספיק. קו המדבר של ישראל מתקדם צפונה ופתרונות שמוטמעים כאן יכולים להיות מוטמעים במדינות בכל העולם. עלינו להמשיך ולהשקיע בטכנולוגיות ובפתרונות שיספקו מענה אמיתי לאתגרים הרבים שמייצר משבר האקלים. 

שווי שוק החקלאות העולמי נאמד כיום בכ-10 טריליון דולר, כשההשקעות באגרו-טק ובפוד-טק עלו ב-2020 ב-30% ליותר מ-30 מיליארד דולר. גם בישראל לא נשארו אדישים למצב. ההשקעות באגרו-טק הישראלי עלו מ-55 מיליון דולר ב-2014 ל-827 מיליון דולר ב-2021, והמספרים הולכים ועולים מדי שנה.

על רקע התחזיות לגידול של אוכלוסיית העולם ל-10 מיליארד איש עד 2050, צפוי הביקוש למזון לזנק משמעותית. ולכן, אם לא נקדם מהלכים דרמטיים כדי לשפר את היבול, להתמודד עם מחלות צמחים ולייצר יותר אוכל – אז העולם יתמודד עם משבר רעב אמיתי וחוסר יציבות פוליטית משמעותית.

דגנית ורד הינה מנכ"לית סמארט אגרו.