האם ראיתם את הבולען באיילון? קודם כל זה לא אני. אני בכלל לא קשור. אני בכלל איש של לה גווארדיה. זו היציאה הקבועה שלי. נכון, פה ושם אני יוצא גם במחלף השלום, אבל לא ברמה כזו שאפשר להאשים אותי ואת עודף משקלי ביצירת הבולען.

באמצע הכביש המהיר: בולען גדול נפער במחלף השלום

אלא שגם מי שלא יוצא במחלף השלום, וגם מי שכלל לא נוסע, או יותר נכון זוחל, בנתיב הייסורים של נתיבי איילון, מבין היטב שהסכנה איננה מצטמצמת אך ורק לסביבתו הקרובה של הבולען, אלא מאיימת על יציבות האזור כולו. מהרגע שנפער בולען אחד, קטן ככל שיהיה, אף אחד כבר לא מוגן.

לא נתיבי התחבורה, לא הגשרים והמחלפים, ואפילו לא המגדלים האיתנים הסמוכים. מספיק חלל אחד קטן מתחת לפני הקרקע כדי לערער את יציבות הסביבה כולה, שהרי לעולם אין לדעת איזו תגובת שרשרת עלולה להתחולל מאותו בולען קטן, ומה יהיו תוצאותיה. מכאן החשיבות העצומה באיתור, מילוי ואיטום הבולען מהר ככל האפשר, כשהוא עדיין קטן, כדי למנוע ממנו להתפשט ולהתרחב חלילה כמנהגם של בולענים, וכך לוודא את יציבות ובטיחות הסביבה כולה.

חברים יקרים, זה בדיוק מה שאנו מנסים לעשות. מתחת לפני השטח של החברה שסביבנו, ושבתוכה אנו חיים, נפערים אט־אט בולענים לא מעטים - אותן משפחות נזקקות, קשות יום, חד־הוריות, קשישים גלמודים, המתמודדים מדי יום עם הצורך למלא את הבולענים שנפערים בחייהם, בדמות המקרר הריק, חשבון הבנק המידלדל, ושאר החוסרים הכלכליים שעמם הם נאלצים להיאבק כדי לשרוד מעל פני הקרקע. ייתכן שאלו בולענים קטנים, שקל מאוד לזלזל בהם ולהתעלם מהם לגמרי, תוך הסתמכות על תחושת היציבות הכללית האיתנה הנשקפת מכל עבר.

אבל בדיוק כמו הבולען באיילון, כדאי להבין שגם הבולענים הקטנים האלו בחברה, גם אם כרגע הם עדיין לא נראים על פני השטח, אם לא נדאג למלא ולאטום אותם באופן מיידי, הם עלולים להתרחב ולאיים על יציבות החברה כולה. זה נכון טופוגרפית, זה נכון חברתית וכלכלית, ונכון עוד יותר רוחנית. שהרי כולנו בסופו של דבר עם אחד, רקמה אנושית אחת, ארוגה ומגוונת. והבולען הקטן, גם אם הופיע בחצרו של הזולת, הוא ללא ספק גם הבולען שלנו. כאשר חסר לאחד, חסר לכולנו, וכאשר יש בתוכנו כאלו שאינם שמחים, גם שמחתנו אנו איננה שלמה.

בעיצומם של ימי הרחמים, אני קורא לכם: בואו ועזרו לנו למלא את הבולענים האלו כשהם עדיין קטנים. תרמו סל מזון אחד לפחות, ובכך תשמחו משפחה נזקקת לקראת ימי החגים, תסגרו את השנה עם מעשה טוב שיעמוד לזכותכם בימי הדין והמשפט הבאים לקראתנו לטובה. ובעיקר תעניקו יציבות חברתית ותחזקו את תחושת הביטחון של כולנו לקראת השנה החדשה. חפשו ברשת את המילים "סלי מזון חב״ד תל אביב", בצעו תרומה ברוחב לב, ובכך תאטמו בולען אחד לפחות, ובזכות זה הקב"ה יבלע ויעלים את כל צרותינו, ויחדש עלינו שנה טובה בטוחה ויציבה. אמן.

הכותב הוא שליח חב״ד שכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת "סי אנד סאן" תל אביב