בשעה שפוטין הכריז בסוף השבוע על סיפוח ארבעת המחוזות האוקראיניים הכבושים - דונייצק, לוהנסק, זפוריז’יה וחרסון - לרוסיה, אולי הוא יכול היה לחוש את כיסאו המרופד בקרמלין זז באי־נוחות. פוטין, שהפך מיליוני ילדים, זקנים ונשים אזרחי אוקראינה לפליטי מלחמה, הצליח בימים האחרונים להפוך לפליטים גם עשרות אלפי גברים רוסים שברחו מחובת הגיוס למלחמה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ההכרזה על גיוס החירום של 300 אלף חיילים לחזית היא ההוכחה הברורה למצוקה הרוסית במלחמה הזאת. כל עוד המלחמה הזו התנהלה הרחק ממוסקבה וסנט פטרסבורג, היא אולי התקבלה בהבנה מסוימת, למרות הסנקציות הקשות שהוטלו על רוסיה ואזרחיה ולמרות המצוקה הכלכלית. אבל כשהחלו להתגבר הידיעות על הכישלונות של הצבא הרוסי בשדה הקרב, החלה תסיסה מסוימת ברחבי רוסיה. החלה להישמע ביקורת על הצבא, על ניהול המלחמה וגם על פוטין, אבל עדיין רחוק ממרי אזרחי, בטח לא משהו שיש בו לערער את שלטון פוטין. הרי רוסיה ידועה ביכולת הדיכוי והשתקת כל גורם שמנסה להרים ראש מול משטר אכזר.

על פי רוב התחזיות והפרשנויות של גורמי צבא ומודיעין, אוקראינה הייתה אמורה להתמוטט תחת גלגלי מכונת המלחמה הרוסית. אלא שכפי שזה נראה היום, אוקראינה לא רק בלמה את הרוסים, היא הצליחה להפוך את פוטין לנמר של נייר, שנאלץ עקב מצוקת צבאו וכישלונו לאיים על אוקראינה בנשק גרעיני. אין ספק שרוסיה של היום זאת לא רוסיה שלפני הפלישה.

המלחמה עם אוקראינה יכולה להביא לסוף עידן פוטין ברוסיה, נכון, זה עדיין לא נראה ולא מורגש ברחוב הרוסי. מהפך כזה ברוסיה יכול להתחולל רק בתוך הקרמלין, בחצרות ובאולמות העוטפים אותו, בתוך קבוצות ההנהגה סביב פוטין. עד תחילת הקיץ האחרון הייתה לפוטין הזדמנות לצאת מהמלחמה הזו כשחלק מתאוותו בידו כי באירופה מנהיגים עוד חיפשו פשרה, פתרון למנוע משבר גז ונפט. אבל פוטין לא התפשר, אלא רצה למוטט את המשטר האוקראיני, להגלות את הנשיא זלנסקי ולמנות תחתיו “בובה רוסית”, מתוך תחושה שאירופה תיכנע ללחץ. הוא בוודאי לא תיאר לעצמו שהצבא האוקראיני יגיע להישגים כאלה.

כיום כאמור התהפכו היוצרות: פוטין בוודאי היה מוכן כיום לסיים את המלחמה, כשמנגד זלנסקי, בתמיכה אמריקאית, כותש את הצבא הרוסי. המצב הזה עלול ליצור בימים הקרובים הסלמה במלחמה הזו: ככל שהאוקראינים ימשיכו לגאול כפרים וערים מהכיבוש הרוסי, כך הרוסים יגבירו את שיגורי הטילים לעבר אוכלוסייה אזרחית.

גם ביחסי ישראל ורוסיה המתיחות תגבר, כאשר אי־ההכרה של ישראל בסיפוח האזורים האוקראיניים לרוסיה תהפוך לזעם רוסי. ההצלחות של הצבא האוקראיני, הכישלון הרוסי והטעויות של פוטין יזרזו את סיום המלחמה הזו, וכפי שזה מסתמן גם יובילו לסיום עידן פוטין.