האם שמעתם פעם באיזו דת בעולם שחוגגים בריקודים עד לשכרון חושים את סיומו של הספר הקדוש להם? לא על סיום הקוראן ולא על סיום הספר הקדוש לנצרות תיקנו מייסדי דתותיהם יום חג.

להבדיל אלף הבדלות, אנו כן חוגגים את סיום קריאת כל התורה פעם בשנה. זוהי שמחה הפורצת גבולות וכל חלקי העם משתתפים בה. נערים וזקנים, קשי יום וגבירים נשואי פנים, תלמידי חכמים מובהקים ההוגים בה כל השנה לילות כימים ופשוטי עם שבמאמץ רב משתדלים להבין גם סוגיות קלות. מה סוד השמחה הזאת?

ההסבר הוא אחד. ישנן הרבה חוכמות בעולם, וחז"ל קבעו שאם יאמר אדם שישנה חוכמה בגויים תאמין, אבל אם יאמרו שישנה תורה בגויים אל תאמין. למה? ההסבר הוא: אם למשל תפגוש במלומד נודע במדעי המתמטיקה תוכל לשוחח עמו – אם הוא נעים שיחה - כאדם אל אדם. יכול אותו מלומד להיות עניו ובר־שיח ויכול להיות שהוא בעל גאווה ושחצן. אישיותו אינה מושפעת כלל מהיותו פרופסור מוכשר למתמטיקה.

אלה שתי אישיויות שונות. אישיותו הפנימית שעמה הוא חי, שעמה הוא נולד והתבגר. ולידו נמצאת האישיות המקצועית שבה הוא השתלם. העובדה שהפך להיות מדען מורם מעם במקצוע המתמטיקה לא הופכת אותו למרובע או למשולש שווה צלעות. אלה שני דברים שונים שאינם מתמזגים לאישיות אחת.

לעומת זאת שונה היא התורה. התורה אינה ספר חוקים גרידא. התורה יש בה סגולה שהיא חודרת לעורקי הדם של לומדיה. תופעות שמימיות של סייעתא דשמיא מלוות את מתמידיה. ישנן תופעות בעולם הישיבות של בחורים מתמידים, שהגיעו אל סף בית המדרש כשברשותם לא ראש גאוני במיוחד, אך עם כוח רצון פנימי להתעלות ובכוח התמדה כמעט על־אנושי, והנה כעבור זמן מה מתפרצת מתוכו לבה רותחת של כישרון וגאונות, למדנות וכוח חידוש שרק בעלי כישרון נדיר מסוגלים להגיע לפסגתם.

יתר על כן, כל התנהלותו של אותו מתמיד הופכת להיות שונה. הוא עדין, מקפיד על לשון עדינה, כל הליכותיו מול חבריו מוקפדות בשיח מכבד. כל זאת משום שהוא הפך לבן תורה. הוא ותורתו היו לאורגן אחד, אישיות אחת של איש תורה. ואם תמצא אדם שיאמר על בעל גאווה ושחצן שהוא בן תורה אל תאמין, כיוון שעל בעלי גאווה נאמר: "שאין אני והוא יכולים לדור בכפיפה אחת". לימודו היה חיצוני לו. הוא לא התמזג עם התורה. הוא אולי למד תורה אך לא אִפשר לתורה ללמדו מאומה. דלתות מוחו אולי נפתחו ללימודה אך דלתות לבו היו נעולות בפניה ולא שינו את אישיותו. הוא לא למד תורה לשמה.

בשמחת תורה מאושרים אנו על כך שיש לנו תורה המסוגלת לחדור אל לבנו ולהפוך אותנו לאדם חדש וטהור. איש תורה.