עורכי הדין יורם שפטל וטלי גוטליב מספרים לנו שאסור לחוקק את פסקת ההתגברות על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו כי יש בכך הכרה בסמכותו של בג”ץ לפסול חוקים של הכנסת. זה מזכיר לי את הסיפור על הקצין היפני הירו אונודה, שבמהלך מלחמת העולם השנייה נשלח לאי לובאנג בפיליפינים עם הוראות להילחם עד מוות בכוחות הברית והמשיך להילחם במשך כ־30 שנה תוך שהוא מסתתר בהרים בחושבו שהמלחמה טרם הסתיימה.

האם נתניהו צריך לקדם פסקת התגברות? זו התשובה של גולשי מעריב אונליין
הלחץ על נתניהו גובר: בימין קוראים לקדם את פסקת ההתגברות

בפסק הדין בנק המזרחי המאוחד בע”מ, שניתן בנובמבר 1995, הצהיר בית המשפט העליון על סמכותו לפסול חוקים של הכנסת שסותרים את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. מאז ועד עתה נפסלו על ידי בית המשפט העליון חוקים רבים וירדה על בית המחוקקים הישראלי אימת האפקט המצנן ששיתקה וסירסה את עצמאותו.

בפסק דין משנת 1993 (בג”ץ “מיטראל”) הבהיר בג”ץ למחוקק שהוא יפסול כל חוק עתידי אשר יסתור את חוק יסוד חופש העיסוק. הרקע לפסיקת בג”ץ היה עתירה נגד החלטת הממשלה לאסור על ייבוא של בשר טרף. בפסיקתו קבע בג”ץ כי החלטת הממשלה היא מנוגדת לחוק חופש העיסוק, ושאם הכנסת תחוקק חוק אשר יאסור על ייבוא של בשר טרף, הרי שבג”ץ יפסול את החוק האמור.

החלטה זו של בג”ץ איימה על יציבות הקואליציה דאז, אשר הייתה מורכבת ממפלגות העבודה, מרצ וש”ס. מפלגת ש”ס התנגדה לייבוא של בשר טרף ואיימה להפיל את הממשלה אם לא יבוטל חוק חופש העיסוק, אשר העניק לבג”ץ את העילה ליטול, הן מהרשות המבצעת והן מהרשות המחוקקת, את הסמכות לאסור ייבוא של בשר טרף.

יציבות הקואליציה אכן עמדה בסכנה. ראש הממשלה דאז יצחק רבין ז”ל מיהר לתקן את חוק חופש העיסוק ולקבוע בו סעיף התגברות ברוב של חברי הכנסת. כלומר ברוב של 61 ניתן לחוקק חוקים שפוגעים בחוק יסוד חופש העיסוק. בסעיף ההתגברות על חוק יסוד: חופש העיסוק תמכו כל מפלגות קואליציית השמאל. אלה שמזהירים עכשיו מהרס הדמוקרטיה היו אותם אלה שהצביעו בעד תיקון חוק יסוד: חופש העיסוק וקביעת פסקת התגברות שתאפשר לממשלה ולכנסת חופש פעולה. כנראה שמה שמותר לממשלת שמאל, אסור לממשלת ימין.

לאלה שמפריחים עכשיו סיסמאות על כנסת מופקרת שתחוקק חוקים גזעניים, ולא יהיה מי שיעצור אותה, יש להשיב באותו מטבע. בלי פסקת התגברות יש יותר סיכוי שבית המשפט העליון יפסול חוקים שחיוניים לביטחוננו כגון התיקון לחוק האזרחות, שמונע איחוד משפחות עם פלסטינים, מאשר שהכנסת תשלול זכויות יסוד ממיעוטים באמצעות פסקת ההתגברות.

יש גם מתנגדים מהכיוון ההפוך שטוענים שחקיקת פסקת התגברות על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו תחליש את הכנסת כי היא עלולה כביכול להביא את בית המשפט העליון לפסול חוקים של הכנסת בסיטונאות ולא במשורה, כפי שהדבר נעשה עד עתה. אלא שטקטיקת הפחדה מגושמת זו לא תצלח. החוקים המועדים לביטול על ידי בג”ץ ידועים מראש, ואין כל מניעה לחוקק אותם מראש ברוב של 61 ובנוסח המתאים שימנע את ביטולם.

מי שחפץ בהשבת העצמאות והריבונות לעם - צריך לתמוך בחקיקת פסקת התגברות על חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ברוב של 61 חברי כנסת. במלאת 27 שנים לפסק הדין שחולל את המהפכה החוקתית, שבמסגרתה החל בית המשפט העליון לפסול חוקים של הכנסת, צריך להטיל אפקט מצנן על כוחו של בית המשפט.