הקרבות המרים על תחבורה ציבורית ופעילויות פנאי וספורט בשבת הובילו במהלך השנים למאבקי כוח קשים בין המחנות. אלא שכל ניצחון בקרב זה הוא ניצחון פירוס: או שהשבת תנצח והאחדות תיפגע, או ההפך - תרעומת רבה תצטבר על השבת, ומקומה בלבבות אזרחי המדינה ייפגע. רק לאחרונה ביקש ח”כ בצלאל סמוטריץ’ לבטל את משחקי הכדורגל בשבת. גם כאן נוצרה התנגשות ערכים, והיו מי שזעמו על ההצעה. אך דמיינו מציאות שבה סוף השבוע לא היה מסתיים בשבת, והיינו מקבלים גם את יום ראשון כיום שבתון. האם זה לא היה פותר לנו הרבה מהמחלוקות?

כבר כמה שנים נמצא הרעיון של הארכת סוף השבוע על שולחן הדיונים. עם כינון הממשלה החדשה, זוהי שעת כושר שתיתן מענה לרגישויות סביב שמירת השבת. לא רק במשחקי כדורגל מדובר. הארכת סוף השבוע יכולה להמתיק את מרירות הסכסוך לגבי צביונה של השבת, ולתת לנו את הסיכוי הטוב ביותר למצוא לה מקום של כבוד בלב מדינת ישראל, ובה בשעה לתת לכל אדם את המרחב לחיות את חייו. הנהגת סוף שבוע ארוך תאפשר לנו להקדיש את יום ראשון לספורט, בילויים, ביקורי משפחות ועדיין לשמור על ייחודה וקדושתה של השבת.

כמי שייסד את פרויקט השבת העולמית, ראיתי איך השבת מאחדת אותנו ביותר מ־100 מדינות. בשבת העולמית של השנה יותר מ־100 רשויות מקומיות הטילו את כובד משקלן לטובת המיזם. כולם, לכל אורך הקשת החברתית, בחשו בקדירת השבת: דתיים ושאינם, ימנים ושמאלנים, מצפון ועד דרום, מכל שכבות המעמד החברתי, ובעיקר מכל רובדי שמירת המצוות.

הרב ד''ר זאב וורן גולדשטיין (צילום: באדיבות המצולם)
הרב ד''ר זאב וורן גולדשטיין (צילום: באדיבות המצולם)

קביעתו של יום ראשון כיום חופש נוסף - תחזק את ייחודה של השבת בתרבות היהודית שלנו. יכולים אנו לזכות הן בשבת והן באחדות עם ישראל. יותר ויותר ישראלים אוהבים ומעריכים את השבת ומבקשים להפוך אותה לחלק משמעותי יותר בחייהם, אבל אף אחד לא רוצה שזה יהיה בכפייה.

להארכת סוף השבוע וקביעת יום ראשון כיום חופשי יש יתרונות רבים. היא יכולה לתרום לחיזוק ערכי המשפחה ולאפשר להורים זמן איכות עם ילדיהם. בנוסף, היא יכולה לחזק את איכות החיים על ידי צמצום שעות העבודה, ובכך להשפיע בצורה חיובית על האיזון בין העבודה לבית ולהפחית מאיתנו את רמת הלחץ. ליוזמה זו יש גם יתרונות כלכליים ברורים. מחקרים מראים שצמצום שעות העבודה מוביל לגידול בפריון. אחד הגורמים לגידול זה הוא הנעת כלכלת התרבות והפנאי.

סקר שנערך לאחרונה על ידי מכון “פאנלס” מגלה כי 83% מהישראלים מאמינים שיום ראשון חופשי יפחית משמעותית את המתיחות סביב נושאי דת ומדינה. בשיחות אישיות שקיימתי עם פוליטיקאים מכל גוני הקשת הפוליטית, קיבלתי את הרושם שחקיקה ברוח זו תזכה בתמיכת כל המפלגות. הארכת סוף השבוע עשויה להיות דרך להביא מעט מזור ופיוס, אחרי שנים של מחזורי בחירות רוויי עוקצנות איומה. אני קורא לכל חברי הכנסת, גם מהקואליציה וגם מהאופוזיציה, להעמיד את ההצעה הזו בראש סדר העדיפויות. 

הכותב הוא מוביל מיזם “השבת העולמית", משפטן בתחום זכויות אדם ורבה הראשי של דרום אפריקה