החינוך הממלכתי הציבורי הוא אחד הבסיסים החברתיים האחרונים שנותרו בישראל, ולכן לא במקרה זו הייתה המערכת הראשונה שהותקפה עם הקמת הממשלה. הימין האנטי־ליברלי והאנטי־דמוקרטי ניזון משסעים ומתחים בחברה. לכן הדבר היעיל ביותר לעשות כדי לפרק את מרקם החיים בין קבוצות שונות בישראל הוא קודם כל לפרק את מה שנותר מהחינוך הממלכתי. לעקר אותו מהעקרונות הבסיסיים שלו המעוגנים בחוק - שוויון, הכרה בשונות, וחינוך לדמוקרטיה ולכללי המשחק הדמוקרטיים. אלו העקרונות שבסופו של דבר מאפשרים לכולנו לחיות כאן יחד כחלק מחברה אחת.

המתקפה הנוכחית על החינוך הממלכתי הליברלי היא קריאת השכמה. הרגע שבו שרים בממשלה אומרים בגלוי שיפעלו נגד תוכניות שמקדמות שוויון, קבלה או ערכים ליברליים ודמוקרטיים, הוא הרגע להחליט אם אנחנו מגינים על החינוך של הילדים שלנו, או נותנים לרוקן את המערכת מתוכן ולהפנות את המשאבים לזרמי חינוך אחרים.

מדינת ישראל אחראית לחינוך כל הילדים בה באופן שווה על פי חוק. היא אמורה לחנך לדמוקרטיה ולשוויון על פי חוק. בפועל במשך זמן רב יש חוסר שוויון מובנה שצועק לשמיים בשתי רמות: הראשונה היא תקציבית, והשנייה היא מבנית. ברמה התקציבית, המדינה משקיעה בתלמיד בחינוך הממלכתי־דתי 26% יותר מבתלמיד בחינוך הממלכתי היהודי־חילוני ו־40% יותר מבתלמיד בחינוך הממלכתי הערבי.

ברמה המבנית, החינוך הממלכתי הדתי מוגן על ידי מועצת חמ"ד, שמגינה על התכנים ועל המבנה של הזרם החינוכי בכל ממשלה שתבוא ומול כל שר חינוך. לחינוך הממלכתי הדתי יש גוף שפועל עבורו, שחושב אותו, שמגן על ערכיו ותכניו. לחינוך הממלכתי היהודי־חילוני והערבי אין שום מועצה ושום הגנה. כל שר חינוך, או שר אחראי, יכול לעשות בהם כרצונו. אין הגנה על הערכים והתכנים שמועברים לילדים שלנו ברוב בתי הספר בישראל, ובטח שאין הגנה על התקציבים שלהם.

איך זה קרה? פוליטיקאים מהימין רואים בחינוך את הנושא החשוב ביותר עבור הציבור שלהם, ישנם ארגונים וגופי מחקר אנטי־דמוקרטיים שרואים בחינוך ערך עליון ופועלים יום ולילה כדי לסלק את השוויון, ההומניזם והדמוקרטיה ממערכת החינוך הישראלית כולה. ומולם – כיום אין אף גוף חזק שדאג באמת לחינוך הממלכתי היהודי־חילוני והערבי בצורה שווה. אין אף אחד שרואה את התמונה הגדולה של החינוך הממלכתי כולו. הדבר הזה אפשר עוול נורא שאת הפירות שלו ראינו בהצהרות הממשלה הזאת עוד לפני שהוקמה, ולצערי זה רק ילך ויחריף אם לא יהיה מי שיגיד: מספיק. תוציאו את הידיים שלכם מהחינוך הממלכתי. מול המתקפות המתואמות על החינוך הממלכתי חייבים הגנה מתואמת. אם הציבור הגדול שמחנך את ילדיו במערכת החינוך הממלכתי - יהודי וערבי - לא ידע לעבוד יחד, יהיה קל מאוד לפרק אותנו. יהיה קל מאוד לקחת מילדי ישראל את הזכות הטבעית שלהם לחינוך שווה ואיכותי, חינוך לערכי דמוקרטיה, שוויון, הומניזם, חינוך שיאפשר להם לחיות כאן בארץ הזאת כאזרחים, שיאפשר לחברה הישראלית להיות חברה דמוקרטית מתקדמת ומשגשגת. 

הכותבת היא מנכ"לית גבעת חביבה