במשך כ־30 שנה מאז המהפכה החוקתית הטתה מערכת המשפט את הספינה לכיוונה לאט־לאט. החל מפסק דין המזרחי שהכשיר פסילת חוקים מבלי שנקבעה מפורשות בחוק, דרך הרחבתה של עילת הסבירות ועד להתנהלותו של בג”ץ, שלעתים הצר את צעדי הממשלה הנבחרת שלא לצורך, כפי שקרה בבג”ץ המסתננים ועוד.

גם הסירוב התקיף להקמת גוף שיפקח על הפרקליטות נבע ממניעים של שימור הכוח. הניסיונות שנעשו כדי לאזן מחדש את היחסים בין הרשויות נתקלו בחומה בצורה, והשמאל מצדו לא טרח לנסות ולאזן בין הרשויות. ידועה גם טענת פרופ’ מני מאוטנר כי משהשמאל איבד את כוחו בכנסת, העתיק את המאבק לבג”ץ כעוד מנוף כוח נגד הממשלה.

לכן רבים סבורים כיום מימין ומשמאל כי אכן אין מנוס משינויים ותיקונים במערכת המשפט הישראלית. אלא שתוכנית לוין אינה רפורמה שבאה לאזן, אלא תוכנית דרקונית ומפלצתית, "פוגרום" כפי שכינה אותה היועץ המשפטי לשעבר יהודה וינשטיין, שאם חלילה תמומש, תשנה לבלי הכר את המשטר בישראל.

קביעת פסקת התגברות ברוב של 61 ח”כים בלבד, ביטולה המוחלט של עילת הסבירות, הותרת בחירת השופטים רק בידיהם של הפוליטיקאים, וביטול הייעוץ המשפטי לטובת משרות אמון - יותירו את אזרחי ישראל ללא הגנה אל מול עריצות השלטון. השבוע, בראיון שערכתי ברדיו עם מנכ”ל פורום קהלת מאיר רובין, המייעץ לנתניהו, לוין ורוטמן, טען רובין כי משום שמערכת המשפט נהגה באגרסיביות, על הממשלה אף היא לנקוט באגרסיביות וכי אפשר גם לבטל את בג”ץ.

אם אלה האנשים העומדים מאחורי ניסוח הרפורמה, אזי החשש רק הולך ומתעצם. גם טענות הפורום כי בכל דמוקרטיה בעולם השופטים נבחרים על ידי נבחרי הציבור הן מטעות, הן משום שהנתונים אינם מראים זאת באופן מוחלט, והן משום שלא נלקחה בחשבון המציאות הישראלית שבה אין שני בתי קונגרס ואין חוקה נוקשה ועוד. וכך הרפורמה המוצעת תהפוך אותנו לדיקטטורה בהתהוות, ותפר למעשה את האיזון הקדוש בין שלוש הרשויות - המחוקקת, המבצעת והשופטת. כך נקבל רשות אחת בלבד, שלטון יחיד.

צריך טונות של עזות מצח, חוסר אחריות והפקרות כדי להציע תוכנית מטורללת כזו, והרפורמה שמוביל נתניהו מובילה את המדינה לפילוג ולשיסוי שעוד לא ידענו כמותם ולמשבר חוקתי וקיומי לבית השלישי. רפורמת ההפיכה המשטרית הזו גם מחדדת עוד יותר את השינוי שחל בימין בשנים האחרונות.

יותר ויותר אנשי המחנה הלאומי הליברלי המתנגדים להלוך הרוח הפופוליסטי בימין, מתנגדים גם להפיכה השיפוטית הזו ומחפשים להם בית אחר. בית שיהיה דומה ולו במעט לערכיו של מנהיג ימין אמיתי שהיה כאן, למנחם בגין, שטבע את המשפט “יש שופטים בירושלים”.

על רקע חוסר ההבנה בחלקים בציבור מהי דמוקרטיה ליברלית, ועל רקע התפיסה הצרה והשקרית כי דמוקרטיה היא רק בחירות ושלטון הרוב, יש להדגיש כי הבחירות נועדו לקבוע מי ישלוט ויממש את מדיניותו, אך כל זאת במסגרת כללי המשטר הקיים, במסגרת כללי המשחק הדמוקרטיים. ככה לא עושים רפורמה, ואם נשנה את הכללים, נאבד את המדינה היקרה לנו שאלפיים שנה חלמנו ונלחמנו עליה. 

הכותב הוא עורך ומגיש יומן החדשות של רדיו 90 ושימש ככתב המשפט של רשת ב' של קול ישראל