שני הפיגועים שהתרחשו בשבוע שעבר בירושלים בוצעו על ידי צעירים ממזרח ירושלים, כשהמחבל מנווה יעקב היה בעל תעודת זהות כחולה. לכאורה, חלק מאיתנו. במזרח ירושלים מתגוררים כ־500 אלף תושבים. מה גורם לצעיר להשיג אקדח ולצאת למסע הרג?

לדעתי, לפחות חלק אחד מהתשובה קשור בשתי עובדות, ושתיהן נוגעות לחינוך: האחת, שהחינוך במזרח ירושלים לוקה בחסר. והשנייה, שהחינוך שם שטוף הסתה מסוכנת.

החסך התקציבי במערכת החינוך במזרח ירושלים מוערך בסדרי גודל שאילו היו כמותם במרכז הארץ, הפגנות המוניות היו מציפות את הרחובות. במזרח ירושלים חסרות למעלה מ־2,000 כיתות לימוד, אין מגרשי ספורט, חצרות, מעבדות מדעים או מעבדות מחשבים, שעות תגבור, העשרה וחוגים. אין יום לימודים ארוך ואין מפעל הזנה שמספק ארוחת צהריים חמה לתלמידים. מציאות זו מובילה לנשירה המונית של צעירים ממסגרות החינוך, וזו מובילה לשוטטות ולעתים לפשע.

ההסתה במערכת החינוך במזרח העיר פועלת במסגרות החינוך שאינן ישראליות. שלוש מסגרות פועלות בעיר: האחת כפופה למשרד החינוך הישראלי, השנייה לווקף האסלאמי והשלישית לרשת בתי ספר פרטיים. המשותף לכולן הוא הלימוד מתוך ספרים הכתובים רק בערבית. רק במסגרת החינוך הישראלית, שבה לומד מיעוט מהתושבים, מלמדים מספרי לימוד ישראליים ומלמדים את מקצועות הליבה. שתי המסגרות האחרות, בהן לומדים רוב הצעירים ממזרח העיר, הן בעייתיות מאוד. לא לומדים בהן עברית, ולא לומדים בהן מספרי לימוד ישראליים אלא על פי תוכנית הלימודים הפלסטינית “התווג’יהי”, עם ספרי לימוד תוצרת הרשות הפלסטינית שמודפסים ברמאללה.

בספרים אלה ההתייחסות לישראל היא כאל מדינת אויב, ויש בהם הסתה ברורה, גסה ומכוונת לפגיעה בישראל ולהערצה של שאהידים. שני הצעירים שביצעו את הפיגועים בשבוע שעבר הם בוגרי מערכת חינוך זו.

בין ישראל לרשות הפלסטינית מתקיימת מלחמה על עיצוב תודעתם של הילדים במזרח העיר. התושבים הערבים מעדיפים את ספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית. משרד החינוך כבר איים בסגירת בתי הספר שילמדו בהם ספרי לימוד המכילים תוכני הסתה ושמבטאים אי־הכרה בישראל כמדינה ריבונית. אז הוא איים. בינתיים ההסתה במערכת החינוך שם נמשכת.

עם כינונה של הממשלה החדשה ועם כניסת שני שרים למשרד החינוך - השר יואב קיש, השר חיים ביטון, וכן סגן שר האחראי על תוכניות החינוך החיצוניות, אבי מעוז - הגיע הזמן להפשיל שרוולים ולהתחיל בטיפול מיידי ומעמיק בנושא. מדינת ישראל לא יכולה לאפשר בתוכה העברת תוכני הסתה המחנכים לפגיעה בחייהם של יהודים אזרחי המדינה.