בימים גורליים אלה לקיומה של החברה במדינת ישראל, חלקי הלשון מרבים להשתמש בביטויים של החלפת אליטות כבסיס לצורך בשינוי משטרי. האומנם? בעוד שמנהיגות עילית יוזמת, מתנדבת ולוקחת הובלה לטובת הקהילה, היחידה והחברה כולה שאליה הם משתייכים ועם חזונה הם מזדהים, הרי שאליטה היא קבוצת אנשים מצומצמת בחברה הזוכה ליחס מועדף ומחזיקה בעוצמה, המאפשרת שליטה מכריעה על החברה, והמשך שימורה של השליטה.

"לא בסיס לפשרה": גדעון סער ביקר בחריפות את מתווה אלבשן-פרידמן
ח"כ מהליכוד מעריך: "החוק לא יעבור במתכונת הזו" | האזינו

סבי צבי, ממקימי מושב כפר ביל"ו, בחר להיות מנהיג חברתי ומקומי. בהשפעת החדשות, מתוך מלחמת העולם השנייה, על ההשמדה השיטתית של העם היהודי בידי הנאצים, הוא התנדב בגיל 38 לצבא הבריטי ולבריגדה היהודית ועזב את סבתי ושני בניה הצעירים, עם נטל כלכלי כבד של משק חקלאי, למשך ארבע שנים תמימות. צבי נלחם עם הבריגדה בכוחות הנאצים בצפון איטליה, ובהמשך פעל עם חבריו בסיוע לשארית הפליטה ובארגון עליית הניצולים לארץ. 

בחזרתו למושב הוביל חקלאות מודרנית, הדרכת נוער, סיוע והכוונה למשפחות ניצולות שואה, שהיו הבסיס החברתי להרחבת המושב וכן הקמת הארכיון במושב למען הדורות הבאים. זוהי עילית ואלו אמות המידה שנכון לכולנו לאמץ בבחירת מנהיגות קהילתית, מקומית וארצית.

אבי יוסי, אגרונום ויזם חקלאי, התנדב עם בני כיתתו בבית הספר כדורי, בני 17, לחטיבת הפלמ"ח יפתח. הם היו חלק ממגש הכסף שעליו ניתנה לעמנו מדינת היהודים במהלך מלחמת העצמאות. אמי מאיה - מורה, מחנכת ויועצת – עבדה במשך כשלושים שנה בכל שכבות האוכלוסייה, בתשומת לב ואהבה. זוהי עילית. 

אחיי הלוחמים, משרתי המילואים, המתנדבים והמסתכנים על חשבון זמנם ומשפחתם למען החברה כולה, לא עושים זאת למען יחס מועדף או שליטה, אלא באופן מלא מתוך הזדהות עם החברה היהודית והדמוקרטית בארץ ומתוך מחויבות לאחיהם המשרתים איתם כתף אל כתף - ללא קשר למוצאם, דתם, משרותיהם האזרחיות, דעותיהם הפוליטיות והונם. הם עילית חברתית וצבאית חיונית וערכית.

מנגד קם דור חדש של מנהיגים פוליטיים, רובם מתוך מפלגות השלטון, אשר נבחרו בבחירות דמוקרטיות והוגנות ואשר מתרגמים את כוחם הזמני באופן מסוכן וחסר אחריות. המתכון הוא שלילת סמכות בית המשפט לרסן את כוחה של הממשלה, תקצוב אליטות חדשות (כוח, כסף, כבוד), תוך ביסוס של קבע לאי־השוויון בנטל בין מרכיבי החברה.

גיל צפריר (צילום: אלדד מאסטרו)
גיל צפריר (צילום: אלדד מאסטרו)

זו חקיקה מושחתת, המאפשרת לעבריין סדרתי מורשע להיות שר בכיר בממשלה ובקבינט. זו הפרת הסטטוס־קוו והמרקם העדין שהתוו ראש הממשלה הראשון דוד בן־גוריון ועמיתיו, חותמי מגילת העצמאות, בבניית מדינה לתפארת - יהודית, דמוקרטית ומקור גאווה לכל יושביה.

לידיעת ראש ממשלתנו בנימין נתניהו: אחיי הלוחמים, אנשי העילית, הניפו ובצדק תמרור אזהרה מעל המדרון החלקלק שבו אתה מוליך את מדינתנו עתירת ההישגים והיכולות, בהם גם לך תרומות עבר. זה הזמן למשוך בבלם החירום, להזיז הצידה את האחיתופלים מבין שותפיך מהאליטות הפוליטיות צרות האינטרסים, ולחזור לדיבור כן והסכמה לאומית רחבה. "באין חזון יפרע עם!".

הכותב הוא אל"ם (במיל'), משקיע הון סיכון ומנכ"ל חברת הזנק רפואית