ח"כ דני דנון, שנמצא בבחריין בכנס של פרלמנטרים, שוחח היום (ראשון) מרחוק בתוכניתם של בן כספית ופרופסור אריה אלדד ב-103FM אודות חידוש היחסים בין איראן לסעודיה, על הרפורמה המשפטית, ועל המאבק שמתנהל נגדה.

הנורמליזציה עם סעודיה בסכנה בעקבות חידוש היחסים עם איראן? מומחה מעריך
משלחת ישראלית הוזמנה לאירוע של האו"ם בסעודיה, הרשויות סירבו להכניסה

"אין מה להאשים מפלגה זו או אחרת בחידוש היחסים בין סעודיה ואיראן - לא הכול קשור לישראל", אמר, "אני חושב שהאירוע הזה הרבה יותר גדול מאיתנו. הוא קשור לארה"ב, לעובדה שהיא בחרה לא להתערב באזור. הסעודים הבינו זאת ולכן הם הלכו לכיוון סין, לכיוון איראן".

"זה מצער אותנו, אבל לא הכול קשור לישראל. אני חושב שהאירוע הזה הוא אירוע של ארה"ב, שלצערנו לא מתכוונת להיכנס לפעולה בתוך האזור שלנו, ולכן ראינו את הסעודים חותמים על ההסכם. אבל אתה יודע, זה המזרח התיכון. הם כבר חתמו על הסכמים בעבר, ביטלו הסכמים. בואו נראה כמה זמן זה יחזיק", הוסיף.

הסעודים הביעו דאגה מזה שנפסיק להיות דמוקרטיה עוד מעט?
"הסעודים לא, אבל האירופאים כן. שמענו דאגה משיחות שקיימנו עם משלחות רבות, גם ידידים שלנו. אני אומר להם 'חכו, תראו בסוף את מה שקורה'. אני מאמין שבסוף זה לא יהיה נורא כמו שזה נראה מבחוץ, אבל כן, מדינות אירופאיות, קנדה ואחרות, בהחלט מביעות דאגה ממה שקורה. הן לא ממש מבינות בדיוק את הפרטים. הן רואות את המראות, שומעות את הקולות, מבחינתן זה מדאיג".

בהמשך, התייחס ח"כ דנון לחידוש היחסים של סעודיה עם איראן, דבר אשר עורר עימות בין הקואליציה לאופוזיציה: "אין מה להאשים מפלגה זו או אחרת. לא הכול קשור לישראל. אני חושב שהאירוע הזה של סעודיה הוא אירוע הרבה יותר גדול מאיתנו. הוא קשור לארה"ב, לעובדה שהיא בחרה לא להתערב באזור. הסעודים הבינו זאת ולכן הם הלכו לכיוון סין, לכיוון איראן".

"זה מצער אותנו, אבל לא הכול קשור לישראל. אני חושב שהאירוע הזה הוא אירוע של ארה"ב, שלצערנו לא מתכוונת להיכנס לפעולה בתוך האזור שלנו, ולכן ראינו את הסעודים חותמים על ההסכם. אבל אתה יודע, זה המזרח התיכון. הם כבר חתמו על הסכמים בעבר, ביטלו הסכמים. בואו נראה כמה זמן זה יחזיק", הוסיף.

היורש הסעודי בן סלמאן   (צילום: רויטרס)
היורש הסעודי בן סלמאן (צילום: רויטרס)

לאחר מכן, התיחס דנון למחאה ברפורמה המשפטית: "אני חושב שיש חלקים רחבים באופוזיציה שהתאהבו במחאה. אני חושב שטובת המדינה גוברת, וגם אם לא יהיה לנו שותף להתפשרות, אנחנו יכולים לבד להחליט על הקצב, על המהות, ולבוא עם רעיון שיקבל תמיכה רחבה יותר בציבור. כבר לפני חודש אמרתי לחבריי בליכוד, 'יהיו 64 הצבעות, אבל איזו תמיכה תהיה בציבור?' לכן, אני חושב שיכול להיות שיהיה מקום לעשות שינויים, גם אם בצד השני לא יחתמו עליהם ולא יצביעו בעדנו".

"יש חלקים בליכוד שאומרים, 'בואו נעביר את הכול בקריאה ראשונה, ואז ממש לפני הסוף, קריאה שנייה ושלישית, נוכל להגיע להבנות ולהסכם טוב'. אני חושב שבסופו של דבר תהיה רפורמה, אבל היא תהיה שונה ממה שקיימת היום וזה הדבר הנכון לעשות, לעשות את השינויים בצורה אחראית, מושכלת שבסופו של דבר גם ישארו לזמן רב. אם לא נעשה זאת, אז יהיה רוב אחר בכנסת בעוד כמה שנים, דבר ראשון שהם יעשו יהיה לבטל את כל מה שאנחנו עשינו", הוסיף דנון.

בסיום הראיון, חתם חבר הכנסת: "אני חושב שבסופו של דבר אנחנו לא נעביר את החוק הזה בקריאה שנייה ושלישית במתכונת הנוכחית. יהיה שיח, השאלה מתי זה יהיה וכמה המחיר הכבד שנשלם עד שנגיע לשיח הזה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM