העברת החוק לביטול ההתנתקות בקריאה שנייה ושלישית היא מבורכת, אך אינה מספקת. הסדרת ההתיישבות והתרחבותה בחזרה אל המקומות שמהם גלינו - חייבת להתרחב מעבר לצפון השומרון בלבד.

הבשורה לחומש לצד החשש מהתלקחות: משמעויות ביטול חוק ההתנתקות

מדובר בשליחות של המדינה לחזק את הביטחון והאחיזה בקרקע. הסדרת יישובים, אשר שנים רבות נמצאים בתת־תנאים, ללא חשמל ומים בברזים, ומתן האפשרות להמשיך ולהרחיב את ההתיישבות בכל שטחי יהודה ושומרון - הם יותר מנדרשים. יש לברך על הטוב, אך להכיר כי זהו סעיף אחד מהתיישבות שלמה - דין צפון השומרון כדין ארץ ישראל כולה.

הממשלה הנוכחית קמה על בסיס הבטחות להתיישבות, וגם נדרוש שהבטחותיה יקוימו. למרות הלחצים וההתנגדות משמאל, נדרוש את המשך חיזוק והתרחבות ההתיישבות והסדרתה המלאה. הרבה חזיתות נפתחו כנגד הממשלה הנוכחית בשלל סוגיות - מהרפורמה המשפטית עד הכשרת מינויו של ח”כ אריה דרעי לשר בממשלה. למתנגדים לכל המהלכים הללו קשה להכיל הכל בבת אחת. זה המון לחברה הישראלית לקלוט, אך אנו לא נרתעים.

ההתיישבות היא לא רק עניין פנים־מדיני – כל העולם נושא עיניו אלינו ובוחן את צעדינו. לא שרי החוץ שהביעו את מורת רוחם מהסדרת תשעת היישובים של ההתיישבות הצעירה ולא הסכמים בוועידת עקבה או בשארם א־שייח’ ימנעו מאיתנו לקדם את המדיניות שלשמה באנו. גם כאשר מדובר בלחצים מצד ארצות הברית, יש להבהיר היטב כי לאורך כל שנות קיומנו כמדינה, חווינו צומתי מחלוקת וחילוקי דעות קשים עם ידידתנו הקרובה ביותר.

אין לנו היכולת להתעלם מהלחצים המופנים כלפינו מצד האמריקאים - זו בעלת הברית שלנו תמיד. אבל מאידך צריך תמיד לזכור ולהזכיר שאנו הריבונים בארצנו ואנו קובעים כיצד סדר היום יתקדם. למרות הדעות והמחלוקות, קשרינו עם ידידתנו הקרובה ביותר מושתתים על אינטרסים וערכים עמוקים. כך היה וכך יישאר.

יש משוואה כיום שבמסגרתה פיגועים מנוצלים לטובת אישור תוכניות דה פקטו. אני חולק עליה מכל וכל. יש לפתח את הארץ בלי קשר לפיגועים כאלו ואחרים. בניית יישובים כתגובה לפיגוע לא תמנע ממחבל לצאת לרצוח גם בפעם הבאה. אנחנו צריכים לבנות ולהיבנות בכל רחבי הארץ ולהוציא את הפיגועים מהמשוואה.

התיישבות ובנייה ביהודה ושומרון אינן פלסטר כמענה לפיגוע כזה או אחר, אלא האידיאל מההתחלה. במדינתנו הקטנה ישנם כיום כ־10 מיליון תושבים, ובעתיד יהיו 20 מיליון. היכן יגורו אם לא נייצר פתרונות? הפתרונות הם בנגב, בצפון וביהודה ושומרון. כשמדברים על הצמחת ההתיישבות ביהודה ושומרון, אני סבור כי יש לייצר תוכנית עבודה סדורה ולפעול על פיה. השאיפה בעשור הקרוב היא להפוך את בית אל לעיר בירה בבנימין ובדגש על מוסדות החינוך ותחום התרבות בה. הדרך עוד ארוכה וקשה, אבל אנחנו נכונים למשימה.

הכותב הוא ראש המועצה המקומית בית אל