מה אתם אומרים על הזינוק הפתאומי שלנו במדד האושר העולמי? זה ממש מוזר, שהלוא גם בימים כתיקונם קשה להבין מאין נובע פרץ האושר הזה שמציב אותנו במקום הרביעי מבין כלל המדינות המאושרות בעולם. פרסום המדד האופטימי הזה דווקא בימים מתוחים אלו, כשעננים של כעס ורוגז מכסים את שמינו, נראה כמו בדיחה ממש לא מוצלחת. אבל אם תשאלו אותי, מאוד יכול להיות שיש הסבר הגיוני למיקומנו הגבוה במדד האושר, שכן את האמת ההיסטורית כולנו מכירים – אין כמו מריבה טובה כדי לעשות אותנו מאושרים.

כבר הרבה זמן לא הייתה פה איזו מחלוקת עסיסית, טובה ואיכותית. כזו שמאפשרת לכל הצדדים לזעוק ולצדוק עד כלות הנשמה. להכליל ולהשמיץ, להאשים ולאיים, בלהט קדוש ובחרון זועם. והנה סוף־סוף יש לנו הזדמנות ראויה לשמה לפרוק קצת את הזעם המצטבר, להתריס ולהכפיש, לפלג ולשסות, והכל אך ורק מתוך אכפתיות כנה ודאגה עמוקה של כולם לעתיד כולנו כמובן. כך שאין כל פלא שככל שהטונים מתגברים השמחה רק גדלה, וככל שמפלס המתח עולה, מדד האושר מטפס גם הוא בהתאם. ואם רק ניתן לזה עוד קצת זמן לבעבע, בוודאי נכבוש גם את המקום הראשון.

אבל חברים יקרים, לא צריך להיות חמדנים. גם לכיף יש גבול. לא חייבים לגמור את כל האושר הזה בבת אחת. אולי כדאי לשמור קצת מהאושר הזה גם לעתידנו המשותף, שבקצב הזה ספק אם בכלל יהיה. אני לא מתכוון חלילה להשבית שמחות, ועיני איננה צרה באושרם של הנצים. כך שלבקש להנמיך את גובה הלהבות, ולנסות לשמור על גבולות שיח ענייני ומכבד כלל לא עלה בדעתי. מה שכן חשבתי להציע הוא שאולי ננסה כולנו לאזן קצת את התמונה.

הבעות הדעה הנחרצות, העצומות הבוטות וההתבטאויות הנוקבות - כמה שלא יהיו צודקות ונכונות מכל צד ועמדה - עדיין מעמיקות את השסע והפילוג ופורמות את המרקם החברתי של כולנו. בואו נשתדל כל אחד לעשות גם ולו פעולה אחת קטנה הפוכה, שתבטא קצת אחדות וחיבור. ולו רק כדי לוודא שאנחנו לא מכלים כאן ועכשיו את האושר כולו, ויישאר לנו עדיין על מה לריב ועם מי לריב גם בפעם הבאה.

מה למשל? חג הפסח הקרב ובא מביא עמו את מנהג ה"קמחא דפסחא" המסורתי הדואג לספק את צורכי החג לנזקקים ולחלשים בחברה. מאז ומתמיד היה מנהג זה סמל ודוגמה לתחושת הערבות ההדדית ואחדות החברה. כל שנה אנחנו עושים זאת למען הנזקקים, אבל השנה כולנו נזקקים. כולנו זקוקים בדחיפות למשהו שיעניק לנו תחושת אחדות וחיבור וישאיר אותנו יחד. חפשו ברשת את "סלי המזון לנזקקים של חב"ד תל אביב", שחלקם נארזו אך זה עתה בכיכר הבימה בשיתוף פעולה מחמם לב יחד עם המפגינים. עשו את המעשה הטוב שלכם, תרמו סל מזון, זה יעשה אתכם מאושרים, ויעניק לכולנו חג פסח לא רק כשר כי אם גם שמח. 

הכותב הוא שליח חב"ד לשכונות הצפון החדש ורב בית הכנסת "סי אנד סאן" בתל אביב