איך למצוא איזון בחיים?

דמיינו קבוצת כדורגל. בקבוצה הזאת יש כמה שחקנים שבטוחים שצריך לבעוט את הכדור לכיוון אחד. אבל יש בעיה. שחקנים אחרים בקבוצה מאמינים וממש בטוחים שהם צריכים לבעוט את הכדור בדיוק לכיוון ההפוך.

מה הסיכוי של הקבוצה הזאת לנצח?

כפי שאתם בוודאי מבינים, לקבוצה הזאת אין סיכוי לנצח, כי כל חלק מהשחקנים שלה "מושך" לכיוון אחר. השחקנים נלחמים ביניהם, ויש בלאגן על המגרש.

זה בדיוק מה שקורה במחשבות שלכם כל יום.

במחשבות שלכם יש מן מלחמה פנימית בין שני חלקים ששייכים לכם באותה מידה. לכל חלק יש טענה לגיטימית, והוא גם צודק.

החלקים הם: ההיגיון והאינטואיציה.

ההיגיון מבקש למצוא סיבות הגיוניות לאירועים שקרו לכם. מדובר בדחף טבעי הרוצה להבין את הגורמים לאירועים הללו, ומסתמך על המידע שמספקים לו חמשת החושים. הוא רוצה שהמידע יהיה מוחשי וניתן להוכחה, ולכן הוא מתנהל על פי עובדות, מספרים ודברים מעשיים.

האינטואיציה היא היכולת להבין מצבים, מחשבות או רגשות, ולהיות מסוגלים לקבל החלטות באופן מיידי, ללא התערבות המוח או ההיגיון. בדרך כלל, אנשים מקבלים החלטות אינטואיטיביות בנושאים שאינם קשורים לכסף, כוח או קריירה.

ההיגיון והאינטואיציה בוחנים כל בחירה והחלטה שלכם, ורק לעתים רחוקות הם פועלים בהרמוניה. העניין הוא שאתם לא יכולים לתת רק לצד אחד ״להרוויח״, וככה אתם חיים רוב הזמן עם מלחמה בין "שתי מחשבות", ולא מבינים למה המוח שלכם עומד להתפוצץ.

ובמצב הזה, הביטחון העצמי שלכם הולך ופוחת.

המטרה שלכם היא למצוא דרך ששני הצדדים ירוויחו, שהם "יעבדו כצוות". לכן, אתם צריכים להפגיש ביניהם, לאפשר להם לתקשר אחד עם השני, עד שהם יגיעו לתוצאה הטובה ביותר עבורכם. 

את זה משיגים על ידי יצירת איזון. 

הרבה אנשים חושבים שאיזון הוא מציאת דרך "לעשות הכל" והם ניגשים לחיים כאילו מדובר בפאזל ענק, ומאמינים שאם הם רק ימשיכו להתעסק עם החלקים, בסופו של דבר הם ימצאו את השילוב הנכון של פרודוקטיביות וניהול זמן, ואז הכל יבוא על מקומו בשלום.

אבל החיים לא עובדים ככה.

איזון לא קשור לכמה דברים אתם עושים, אלא לאיך אתם עושים אותם. 

כדי למצוא איזון בין ההיגיון והאינטואיציה כדאי שתעשו שלושה דברים:

1. תבדקו תמיד מה אתם מרגישים לגבי מה שאתם עושים - הרגשות שלכם הם החשובים. במובן מסוים, מדובר בקבלת החלטה לבחינה תמידית של הרגשות שלכם, ולפעמים תצטרכו לתת לעצמכם רשות לעשות בחירות קשות. 

2. ודאו שאתם מסתכלים על התמונה הגדולה - אל תשפטו את עצמכם לפי מה שאתם משיגים ביום אחד. במקום זאת, הגדילו את קנה המידה שלכם.

3. כבו את הרעש - הפסיקו לנסות לרצות את כולם, ובמקום זאת, התמקדו במה שאתם הכי רוצים מהחיים שלכם עכשיו. 

השלבים האלה יעזרו לכם להבין איך לשלב בין ההיגיון והאינטואיציה, ומה המשמעות של חיים מאוזנים עבורכם.

עצם ההכרה בזה תוביל לתחילתו של תהליך חיוני של השתחררות מודעת מפחד להקשיב לאמת הפנימית שלכם.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)