למרות שכלבים רבים אוהבים ומצפים לנסיעה ברכב, כלבים אחרים מפחדים מהחוויה, מזילים ריר, או אפילו מקיאים. הסיבות לכך מגוונות; בחילה שמקבלים בגלל התנועתיות בנסיעה או בגלל הלחץ אותו הם חווים, חרדה מעצם העובדה שהם כלואים בתוך משהו שזז במהירות, חוויה לא נעימה/טראומתית שחוו בעבר עם הרכב ועוד. 

מילצ'ן מעיד: "ביבי ושרה הכי פחדו מידיעות אחרונות" | עדכונים שוטפים
היועמ"שית תפוטר בקרוב? "היא מונתה על ידי האויב הגדול של רה"מ"

במיוחד עכשיו בתקופת הקיץ, בה יוצאים לטיולים ומבלים הרבה שעות ברכב, חשוב ללמד את הכלב שלכם לנסוע ברכב בנחת ובנוחות. נסיעה בטוחה ומהנה במכונית יכולה להיות דרך מצוינת לחיזוק הקשר וצבירת חוויות מהנות יחדיו. 

מירב גמליאל בושן, מאלפת ומטפלת התנהגותית לכלבים מטעם חברת "ביופט", מעניקה טיפים איך לסייע לכלבכם וללמד אותו לנסוע ברכב בצורה נוחה ורגועה.

היכרות ראשונית עם המכונית 

ממש כמו שילדים זקוקים למשחקים ולחפצים שלהם בעת הנסיעה, גם הכלב שלכם זקוק למשחקים ולחפצים שלו. הביאו איתכם צעצוע שהוא אוהב, עצם ללעיסה ואפילו שמיכה שנוחה לו למרבץ, כך שהוא ירגיש בטוח ונוח. 

שלב 1 רכב דומם – תנו לכלבכם לחקור את המכונית בעודה בחנייה – ללא שום תנועה, מנוע כבוי. תנו לו לשבת בתוכה ותראו איך הוא מרגיש. עודדו אותו בכל אחד מהשלבים בקול שמח ורגוע, ליטופים וחטיפים טעימים. 

תנו לכלבכם לחקור את המכונית בעודה בחנייה (צילום: אינגאימג')
תנו לכלבכם לחקור את המכונית בעודה בחנייה (צילום: אינגאימג')

בדרך כלל מומלץ להימנע מארוחה לפני הנסיעה, כדי למנוע תחושת בחילה, אבל בהחלט ניתן לצ'פר בחטיפים קטנים אם הכלב לוקח אותם בשמחה.

שלב 2 רכב מונע – לאחר שכלבכם נראה נינוח, סגרו את הדלתות, הפעילו את הרדיו בעוצמה נמוכה והניעו את הרכב. תנו לכלבכם לחוות את ההרגשה כשהמנוע פועל. 

שלב 3 תזוזות קלות בחנייה – אם הוא נראה רגוע ושליו, אתם יכולים לנסוע לאט בתוך החנייה – קדימה ואחורה כדי לבחון איך הוא מגיב לתנועת המכונית.

שלב 4 נסיעה קצרה – אם הכל עבר עד כה בהצלחה, צאו לנסיעה קצרה, אם אפשר – למקום שהכלב אוהב ליד הבית.

למדו את הכלב ליהנות מהנסיעה – המכונית מובילה למקומות נפלאים. צאו לטיולים לעתים קרובות עם הרכב ובהדרגתיות הגדילו את משך הנסיעה.

 למדו את הכלב ליהנות מהנסיעה (צילום: אינגאימג')
למדו את הכלב ליהנות מהנסיעה (צילום: אינגאימג')

בחרו יעדים שאתם יודעים שהכלב שלכם יהנה מהם: פארק, חבר אהוב, בן משפחה, טיול באזור פתוח וכו'. אם הטיול היחיד ברכב שהכלב שלכם עושה הוא למרפאה הווטרינרית או למספרה, הוא עלול לקשר את הרכב למקום מפחיד ולרצות להימנע מנסיעות.

בדיוק כמו שעשיתם בעבר, קחו תמיד צעצועים וחטיפים כדי להמתיק את הנסיעה, כמו כן שבחו אותו בקול שמח על שנשאר רגוע.

 שבחו את הכלב בקול שמח על שנשאר רגוע (צילום: אינגאימג')
שבחו את הכלב בקול שמח על שנשאר רגוע (צילום: אינגאימג')

לפני הנסיעה עשו טיול, גם אם קצר, על מנת לאפשר לכלבכם לעשות צרכים ולפרוק אנרגיות, על מנת שיהיה רגוע ונינוח יותר במהלך הנסיעה.    
בטיחות מעל הכל

עצירות במהלך הנסיעה – הביאו מים, ואל תשכחו קערה מתקפלת/ניידת. במהלך הנסיעה עשו הפסקות לאוורור וחילוץ עצמות, הציעו לכלבכם מים ואפשרו לו לעשות את צרכיו.  

כלבים ברכב (צילום: אינגאימג')
כלבים ברכב (צילום: אינגאימג')

חלון – אפשרו לכלבכם מדי פעם להוציא את ראשו מהחלון, ל הנות מהאוויר הצח (עוזר גם לבחילות) ולהתבונן על הנוף, אבל שימו לב שפתח החלון אינו גדול מדי, כך שהכלב לא יוכל להוציא את גופו החוצה. כמו כן, אל תפתחו חלון בנסיעה במהירות גבוהה, שכן משב הרוח החזק עלול להזיק לעיניו של הכלב.

מניעת כוויות שמש בקיץ – כשם שבני אדם יכולים לסבול מכוויות שמש בזמן נהיגה במכונית, כך גם כלבים. ספקו לכלבכם הגנה מקרני השמש ככל האפשר, על ידי פתרונות הצללה מתאימים. שמרו על רכב קריר דיו.

לעולם אל תשאירו את הכלב לבד במכונית, אף לא לדקה. בקיץ הרכב יכול להתחמם במהירות שיא ולהפוך למלכודת מוות עבור הכלב, בחורף השארת כלב לבד במכונית יכולה להוביל להיפותרמיה ובכלל – כלב שנותר לבדו במכונית עלול להיגנב. כמו עם ילדים, גם עם כלבים – זהירות וערנות מונעות אסון. 

אם יש לכם גור צעיר או כלב קטן ממדים – אל תתנו לו לשבת על הברכיים שלכם בזמן הנהיגה. זו סכנת מוות! בזמן תאונה חלילה, כרית האוויר יכולה לפגוע בו. 

רכשו רתמה ייעודית להסעת כלב ברכב – רתמה טובה משמשת כחגורת בטיחות לכלב מבלי להפעיל לחץ מיותר על צווארו ושומרת על בטיחותו במקרה של בלימה פתאומית, התנגשות חלילה או הדחף שלו "לשייט" במכונית.

נסיעה מהנה ורגועה לכם ולכלבכם!