רוב הנשים שקיימות מחבבות פלוס, אוהבות או מכורות לקניות. אבל, חלקן, על פי מחקרים, מוציאות לפעמים הרבה כסף על דברים שהן לא בהכרח צריכות או לא יכולות להרשות לעצמן. למה חלק מהנשים מבזבזות על דברים מיותרים ומדוע הרגלי הקניות של נשים שונים בתקופות מסוימות?.

מספיידרמן ועד באטמן: האם גיבורי העל מזיקים או מועילים לילדים?
הטריק שיגרום לילדים לא לקום בזמן הארוחה - ואיך נר קשור לזה?

הסופרת זוביה שאזי כתבה מאמר על חוויותיהן של נשים ששיתפו את הווידויים שלהן בעניין המוצרים שהן נוטות להוציא כסף עליהם. אישה אחת הודתה שהיא מוציאה סכום גדול על קניית בגדים למקום העבודה, בעוד שנשים רבות ראו את הצורך לקנות בגדים לעבודה מתסכל.

אישה אחרת השקיעה יותר מ-700 דולר ברכישת כיסא משרדי יוקרתי, ולמרות שזה אולי נשמע מפתיע, היא אמרה שההחלטה שלה הייתה נכונה כי היא הגיעה אחרי שעבדה מהבית ובמשך חודשים סבלה מכאבי צוואר וגב.

מדוע הרגלי הקניות של נשים שונים בתקופות מסוימות?

ד"ר ריאן הויל, פרופ' לפסיכולוגיה באוניברסיטת סן פרנסיסקו, ציין במאמר שפורסם ב-"Psychology Today" כי מחקרים רבים מצאו שכאשר אישה במחזור היא עשויה להיות אימפולסיבית יותר בהוצאות בהשוואה לזמנים אחרים בחודש.

"בימי המחזור נשים נוטות לבזבז יותר מדי בדרכים שבהמשך הן מתחרטות עליהן מאוד. שינויים הורמונליים שמתרחשים במהלך המחזור החודשי גורמים לשינויים בהוצאות, בדיוק כפי שהם גורמים לשינויים במצב הרוח. שינויים אלה עשויים לגרום לנשים להוציא סכומי כסף גדולים על דברים שהן לעולם לא ישתמשו בהם", לדברי ד"ר הויל.

התמכרות לקניות

קניות עלולות להפוך להתמכרות. הרבה פעמים אדם קונה בצורה כפייתית כדי להרגיש טוב ולהימנע מרגשות שליליים כגון חרדה ודיכאון.

לדברי אליזבת הארטני, סופרת, פסיכיאטרית ומנהלת המרכז לחקר מנהיגות ובריאות באוניברסיטת "רויאל רודס" בקנדה, התמכרות לקניות מתחילה בדרך כלל בסוף גיל ההתבגרות ולעתים קרובות עולה בקנה אחד עם הפרעות אחרות כמו קושי לשלוט בדחפים, חרדה והפרעות אכילה.

ניתן להבחין בין "קניות טבעיות" לבין "התמכרות לקניות". כפי שהארטני מציינת במאמר באתר "Very Well Mind", התמכרות הופכת להיות "הדרך העיקרית להתמודדות עם לחץ אם אדם ממשיך לקנות יתר על המידה, גם כאשר להתמכרות יש השפעה שלילית ברורה על תחומי חיים אחרים כגון עניינים כלכליים וחברתיים".