למרות הדיבורים על “אסטרטגיית היציאה”, סוף למשבר הבריאותי העולמי טרם נראה באופק. בימים אלה, כל עוד הריחוק החברתי נחוץ וחיוני, אנו יושבים בבתים, מזמינים מצרכים מהסופרמרקט, מבשלים, אוכלים ובקושי מוציאים אנרגיה, ובטח שרבים מאיתנו כלל לא מתרגלים פעילות גופנית. לאורך זמן זהו המתכון הפשוט ביותר לתזונה לא מאוזנת של כל בני המשפחה.

להלן חמישה צעדים פשוטים לשמירה על תזונה מאוזנת ונכונה לכולם בימי קורונה:

תכננו את רשימת הקניות ביחד – מלבד הפוטנציאל לביצוע משימה משותפת שמפיגה מעט את השעמום, ילדים אוהבים לשאול שאלות ולקבל תשובות בהתאם. זמן הכנת רשימת הקניות הוא הזדמנות מצוינת להסביר לילדים שהגוף שלהם זקוק לאנרגיה, ויטמינים ומינרלים, שאותם הוא מקבל ישירות מהמזון שהם צורכים. הסבירו להם שתזונה נכונה מאפשרת לגוף לא רק לבצע באופן טוב יותר פעילויות פיזיות אלא גם קוגניטיביות, כמו למידה, חשיבה וריכוז. גוף שאינו מקבל “דלק” באופן נכון ומאוזן יתפקד בצורה הרבה פחות טובה. קנו גם מוצרים שכולכם אוהבים, בהחלט, אבל הכי חשוב מבחינתכם, ההורים, לעשות מול ילדיכם את ההבחנה בין מוצרים שדרוש לקנות לבין מוצרים שיש להגביל בעריכת סל הקניות.

קבעו בתודעה המשפחתית את רשימת הקניות המזינה ביותר – הקפידו שהרשימה תכיל מגוון גדול של ירקות ופירות, המספקים שלל ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון חיוניים. אפשר אף להזמין בכל קנייה ירק חדש להתנסות, למשל קולורבי או צנונית, ירק שלא “התארח” אצלכם עד כה בארוחות. שלבו קטניות יבשות, קפואות או מוכנות, שמספקות לגוף חלבונים מן הצומח, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. לדוגמה: גרגירי חומוס, אפונה ירוקה, עדשים כתומות או שחורות, שעועית לבנה או אדממה. סלטי קטניות מוכנים ואיכותיים יכולים להיות פתרונות טובים לארוחת הצהריים או הערב. עברו לדגנים מלאים – פסטה, קוסקוס, דגני בוקר ולחמים – המזינים יותר ומשביעים יותר.

בנו לוח ארוחות שבועי – סדר יום מאורגן יעזור לנו לנהל אורח חיים בריא, בלי זלילות מיותרות לאורך כל היום. תַכננו בכל יום מה תאכלו בבוקר, בצהריים ובערב. השתדלו שהארוחות יהיו מגוונות, שבכל יום יהיה תפריט שונה מעט מקודמו. זה הזמן לנסות ולשלב מאכלים חדשים, כמו למשל סלט קטניות, או מרק עדשים כתומות, מזונות שילדים בדרך כלל פחות אוהבים ופחות נחשפים אליהם. מנו בכל יום תורן שיחלק דפי תפריט ויקפיד שהסועדים מקבלים את הארוחה לפי התכנונים המשותפים.

בשלו ביחד – מצד אחד אנחנו כל היום מבשלים, ומצד שני נגמרו לנו הרעיונות למשחקים, הפעלות ובילוי זמן איכות עם הילדים. בישולים משותפים עם הילדים הם בבחינת “שתי ציפורים במכה אחת”. תהליך ההכנה מאפשר דיון פתוח המוביל להתייעצות הדדית לגבי בחירת החומרים ואופן הכנתם. ילדים שמשתתפים בהכנת האוכל יחד עם הוריהם הם בעלי מודעות גבוהה יותר לערך התזונתי של המזון ולמקורו של המזון. לאלה שפחות בשלנים בהווייתם מומלץ לרכוש מוצרים מוכנים שיקצרו את זמני ההכנה במטבח, ועדיין עשויים ממרכיבים איכותיים, כדוגמת רטבים, מרינדות, תערובות תבלינים, תערובות קטניות מבושלות או ירקות חתוכים. הוסיפו למאכלים שמָנים מזינים כמו שמן זית או טחינה גולמית מלאה. העדיפו שיטות בישול ללא טיגון ממושך, כמו אידוי, הקפצה ואפייה בתנור.

ערכו ארוחה משפחתית – עכשיו כשכולם בבית, אפשר בקלות לחזור ולאכול ארוחות משפחתיות משותפות. השתדלו לאכול לפחות ארוחה אחת ביום בהרכב מלא סביב השולחן, תוך שמירה על אווירה נינוחה ורגועה. זוהי גם הזדמנות נפלאה לדבר על מזונות טעימים, בריאים ומזינים, ולענות על כל מיני שאלות מטרידות שצפות. בהצלחה, ואיחולי בריאות ומערכת חיסונית חזקה! 

הכותבת היא היועצת המדעית לאיגוד יצרניות המזון