"לא בא לי לאכול כלום", "לאוכל אין טעם", "אני מתקשה להאמין שאני לא רוצה לאכול" - אלה משפטים שאנחנו שומעות לאחרונה ממשפחה, ממכרים וממטופלים. וזה לא מפתיע. שבועות של מציאות בלתי נסבלת ובלתי נתפסת, בימים ובלילות, יכולים להשפיע גם על התיאבון. 

אובדן תיאבון יכול להיות תוצאה של מגוון גורמים פיזיים, רגשיים וסביבתיים: הזדקנות, הריון, מחלות (צינון, שפעת, סוכרת, סרטן, אלצהיימר, הפרעות אכילה), התייבשות, זיהומים, פציעה, כאב, בעיות בחלל הפה (שיניים וחניכיים) בעיות במערכת העיכול (בחילה, הקאה, ריפלוקס, מעי רגיז), תופעות לוואי של תרופות מסוימות וטיפולים (הקרנות, כימותרפיה), וגם שינויים רגשיים כמו אבל, מתח, חרדה, דיכאון ובדידות. יש שאובדן התיאבון הוא זמני, ויש שהוא כרוני.

חוסר תיאבון לאורך זמן עלול להוביל לירידה במשקל ולתת תזונה. יש שיאמרו, כי ירידה במשקל היא מבורכת, אך חשוב להבין כי מחסור באנרגיה, וברכיבי תזונה חשובים משפיע על התפקוד הפיזיולוגי של מערכות הגוף ועל התפקוד הנפשי. ובימים קשים אלו, יש צורך במירב כוחות הגוף והנפש. 

התמודדות עם חוסר תיאבון

חשוב לשים לב לירידה בתיאבון ולהעלות את המודעות לתופעה. אם אתם מבחינים בבן משפחה, חבר/ה או שאתם עצמכם חשים חוסר תיאבון בימים אלו, כדאי להכיר מספר  אסטרטגיות שעשויות לעזור לשפר את התיאבון, ולהבטיח אספקה של הרכיבים התזונתיים והאנרגיה הדרושים לגוף.

  • ארוחות תכופות ומנות קטנות:  8-6 ארוחות ביום. לעיתים קל יותר לצרוך ארוחות במנות קטנות מאשר ארוחה גדולה ודשנה. פיזור הארוחות יסייע לצרוך יותר קלוריות במהלך היום, גם אם לא חשים במיוחד רעב. כשאין תיאבון, ומוגשות מנות גדולות, יש סיכויים גדולים שיוותרו שאריות, מה שעשוי להביא לתסכול ואף לגרום לתחושת כישלון.
  • תכנון וארגון: מומלץ לתכנן ולארגן או לסייע לאחרים בתכנון הארוחות של היום הבא. זה יכול לעזור להוריד את הלחץ בזמן הארוחות ולהקל על האכילה. במידה ואין חשק ורצון לבשל, כדאי לנסות לבנות ארוחות קלות ומזינות. למשל, כריך עם ביצה, טונה, אבוקדו, טחינה או גבינה, וירקות לצידו. 
  • התחלה, אמצע וסוף: כדאי להתחיל עם המזון העשיר ביותר בחלבונים - גבינות, ביצים, דגים, בשר וקטניות, אחר כך פחמימות כמו תפוחי אדמה, פסטה, אורז, תירס או לחם. את הירקות והמרק להשאיר לסוף הארוחה. לכל אלו מומלץ להוסיף שמנים איכותיים כמו שמן זית בנדיבות, אגוזים ושקדים, טחינה גולמית ואבוקדו, אלה מכילים רכיבים תזונתיים טובים: שומן לא רווי, ויטמינים ומינרלים, הם בעלי נפח קטן ותרומה קלורית גבוהה.
  • מרקם האוכל: כאשר יורד התיאבון ומרגישים פחות טוב, קל יותר לאכול ולעכל מזון רך וחלק - יוגורט, דייסה, פודינג, מרק עשיר וטחון, גלידה, פירה, לביבות ופנקייק. כדאי לבחור ולהכין משקאות עתירי קלוריות בעלי איכות תזונתית. למשל, שייקים על בסיס חלב, יוגורט עם פירות וירקות בצבעים שונים. לפעמים, שינוי בטעם או במרקם יכול לעורר את התיאבון.
  • שתייה ולא רק מים: התייבשות יכולה להפחית עוד יותר את התיאבון. חשוב לשתות מספיק מים לאורך היום. תה צמחים, מרק צלול ומיצי פירות מדוללים יכולים גם הם לעזור. עם זאת, מומלץ להפריד שתייה מאכילה. שתייה במהלך הארוחה גורמת לתחושות שובע מהירה.
  • קשת טעמים: להשתדל לאכול מגוון מזונות ואפילו לנסות לטעום מזונות חדשים, כדי למצוא את האוכל האהוב ביותר. הוספת עשבי תיבול, תבלינים וחומרי טעם אחרים לאוכל יכולה להפוך אותו למושך יותר וקל יותר לאכילה. למי שמתאים, מומלץ להתנסות במתכונים שונים, בנוסף להעשרת מבחר המזונות, ההכנה, הבישול והאפייה עשויים לתרום גם לשלווה שתסייע לתיאבון.
  • חוש הריח: לפעמים ריחות חזקים יכולים להרתיע במקרים של ירידה בתיאבון ולצמצם עוד יותר את האכילה. רצוי לבחור במאכלים פחות חריפים ולאוורר את המטבח מריחות בישול שעלולים להפריע.
  • כולנו ביחד: אומרים שיחד ננצח, אז כך גם בכל הקשור לתיאבון. ישיבה משותפת סביב השולחן לרוב מעודדת אכילה. כדאי לצרף לארוחה קטנה כגדולה, בני משפחה, חברים, שכנים ומכרים.
  • הסתכל גם בקנקן: יש חשיבות גם ל"איך שהצלחת נראית" ולא רק ל"מה שיש בצלחת". אנחנו אוכלים גם עם העיניים. לאופן ההגשה של האוכל יש השפעה. צלחת עם מנות צבעוניות בכמויות קטנות תעודד אכילה.
  • יומני היקר: יש וניהול יומן מזון, המאפשר מעקב אחר מה שאוכלים וכיצד מרגישים יכול לעזור לזהות דפוסים והעדפות שעשויים לשפר את התיאבון. אפשר לנהל יומן כזה בכתיבה, בצילומים של המנות או גם וגם.
  • פעילות גופנית: ביצוע פעילות גופנית מומלצת כמעט תמיד. פעילות קלה לפני הארוחה עשויה לעורר את התיאבון. יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת סמוך מדי לזמני הארוחה, מכיוון שהדבר עלול להקשות על האכילה.
  • הפחתת מתחים: נשימות עמוקות או מדיטציה הן טכניקות הרפיה מרגיעות ומפחיתות מתח וחרדה. תרגול טכניקות אלה ואחרות לפני הארוחות יכול לתרום לשיפור התיאבון.

אם אובדן התיאבון שלך או של מישהו קרוב, כרוני, חמור או מלווה בתסמינים נוספים חשוב להתייעץ עם איש מקצוע לקבלת הערכה יסודית והמלצות מותאמות אישית.

בכל מקרה, כאשר מתמודדים עם חוסר תיאבון, מומלץ להתאזר בסבלנות ולהבין שאין להתייאש, גם אם לא נראה מידית את התוצאות להן קיווינו. יתכן שייקח קצת זמן ומומלץ לנסות אסטרטגיות שונות ולמצוא את אלו שהכי המתאימות לך. ולזכור תמיד שגם הצלחה חלקית היא הצלחה.