הציבור מנסה לעזור ורק פוגע. בפיגוע הדקירה בנתניה אתמול נדקר אדם כבן 70 ונפצע פצעים קשים. עוברי אורח שראו את הפצוע הוציאו את הסכין מגבו בצורה שהחמירה את מצבו. מקרה הפוך, קשה לא פחות, התרחש אתמול בראשון לציון, כאשר אישה בת 80 קרסה על המדרכה, פצועה קשה מדקירה ונותרה מדממת על המדרכה. בסרטון ממצלמות אבטחה המתעד את האירוע נראית האישה שרועה על המדרכה במשך דקות ארוכות ללא סיוע כשאנשים חולפים על פניה. באותו זמן הרחוב היה הומה אדם וכולם רצו בעקבות המחבל תוך שהם מפקירים את הפצועה לגורלה.


זירת פיגוע הדקירה בראשל"צ

שגית ברכה-אייזנקוט, נכדתה של הפצועה בת השמונים מראשון לציון, התראיינה בגלי צה"ל לגבי הפקרת סבתה בשטח שנראית ברור בסרטון המופץ ברשת, מקבלת מאז איומים, נאצות והערות פוגעניות על כך שהיא חושבת על סבתה במקום על הצורך שהיה להגיע למחבל. "אנחנו לא מקלים ראש בחומרת המעשה וברור שהיה צריך לחסל את המחבל" מסרה ברכה-אייסנקוט למעריב אונליין. "אבל, כשאני מביטה במה שקרה אני רואה עשרות אנשים רודפים אחרי המחבל ואף אחד לא עוצר לסייע לסבתא. היא הייתה עלולה למות בשטח מאיבוד דם. אני מרגישה שהאחריות ההדדית שלנו נעלמה, ששכחנו מי אנחנו ושאנחנו בדרך לאבדון". אמרה.



מנהל בית חולים לניאדו בנתניה, ד"ר אבינועם שקולניק, יצא בקריאה נרגשת לציבור שלא להוציא את מגופו של פצוע סכין או כל מכשיר חד אחר שננעץ בגופו. "אם אין לאדם ידע רפואי, ניסיון או מיומנות בטיפול בפצועים יש לקרוא מידית לצוות רפואי". שקולניק הדגיש ששליפת הסכין החמירה את מצבו של הפצוע. דובר מגן דוד אדום, זקי, הלר קורא לציבור ללמוד פעולות בסיסיות של עזרה ראשונה והגנה עצמית במצבים של תוקף עם סכין או נשק אחר ברחוב, זאת על מנת למנוע הישנות מקרים כאלה. מד"א יוצאת לצורך העניין בקורס עזרה ראשונה חינמי של שעתיים לטיפול בפציעות קשות כגון פצעי דקירה וירי. במרבית ההדרכות ישולבו עקרונות ההגנה העצמית שיועברו על ידי איגוד הג'ודו הישראלי.



המשתתפים ילמדו כיצד להזעיק את כוחות מד"א וכיצד להעניק עזרה ראשונה בסיסית, לעצור דימומים חיצוניים ולטפל בפצעי דקירה וירי עד להגעת צוותי מד"א למקום. בהדרכה ישולבו דוגמאות מטיפולים מצילי חיים שהוענקו לאחרונה במסגרת גל הטרור. עוד פיתחה מד"א יישומון (אפליקציה) המאפשר הדרכה בסיוע בעזרה ראשונה ומדריך לנפגעים בסיטואציות שונות שזמין למשתמשים גם במקומות בהם לא קיים חיבור אינטרנטי. על מנת להוריד את האפליקציה למכשיר הסמארטפון יש להקיש את מילת החיפוש: מגן דוד אדום בapp- store של אפל וב-Play store עבור מכשירי אנדרואיד, בנוסף ניתן לסרוק את קוד ה-QR במכשיר הסמארטפון.