מחקר חדש ודרמטי שבוצע באוניברסיטת תל אביב ופורסם היום (שני), מראה עלייה של 40% בשכיחות העישון בקרב חיילים במהלך השרות הצבאי בשרות סדיר. על פי המחקר, שכלל 30 אלף נבדקים ונבדקות מהשנים 2011-1987, 18% מהחיילים המעשנים החלו לעשן במהלך השירות הצבאי ו- 56% מהחיילים שהפסיקו לעשן לפני השירות הצבאי חזרו לעשן בשירות הסדיר. עוד נמצא שחיילים קרביים נמצאים בסיכון מוגבר להתחיל לעשן ולהגביר תדירות של העישון. המחקר שנערך על ידי ד"ר לאה רוזן, ד"ר חגי לוין וד"ר סלמאן זרקא מבתי הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית-הדסה ואוניברסיטת חיפה ובשיתוף חוקרים מחיל הרפואה של צה"ל,



במחקר נמצא כי שכיחות העישון עלתה ב-39.4% מיום הגיוס ליום השחרור משירות חובה, (משיעור של 26.2% בעת הגיוס ל-36.5% בעת השחרור), שכיחות העישון בשחרור הייתה גבוהה יותר בקרב גברים (40.3%) מאשר בקרב נשים (32.4%), אם כי, קצב העלייה במהלך שירות החובה היה דומה. המחקר העלה ש-18% מהנבדקים שלא עישנו בזמן הגיוס, התחילו לעשן במהלך השירות הצבאי. מעשנים לשעבר (לפני השירות הצבאי) היו בסיכון הרב ביותר לשוב לעשן במהלך השירות הצבאי. בפועל, 56% מהם חזרו לעשן במהלך השירות. גברים ונשים עם פרופיל קרבי היו בסיכון מוגבר להתחיל לעשן במהלך השירות (לאחר תקנון למשתנים אישיים, משפחתיים וצבאיים). לעומת זאת, 12% מהמעשנים בעת הגיוס הפסיקו לעשן במהלך השירות הצבאי.



כתוצאה מהמבחן, החוקרים המליצו על הקמת גוף מרכזי ותכנית כוללנית לפיקוח על הטבק בצה"ל, לרבות הצעדים הבאים: אכיפת איסור העישון במקומות ציבוריים, מניעת אספקת סיגריות לחיילים בחינם או במחיר מוזל, מניעה וטיפול בגמילה מעישון המותאם למסגרת הצבאית, תיעוד סטטוס עישון ברמת הפרט וניטור מצב העישון בצה"ל ברמת הכלל. כמו כן ממליצים החוקרים שהמפקדים בצבא יובילו את המסר הבריאותי ובמיוחד את המסר "אני לא מעשן" כחלק מהקניית דוגמא אישית, בפרט ביחידות הקרביות. המחקר מלמד כי חיילים שהחלו לעשן והפסיקו לפני גיוסם, מהווים קבוצת סיכון לחזרה לעישון ועל כן נדרשת תכנית מניעת עישון בקרב קבוצה זו. בנוסף, נדרשת תשומת לב מיוחדת לחיילים בעלי הפרופיל הגבוה יותר שלרוב נמצאים בשירות בעל אופי קרבי יותר ושיעור העישון בקרבם הוא גבוה יותר. המחקר מדגים כי תופעת העישון בישראל מטרידה גם טרם הגיוס לצה"ל ועל כן נדרשת תכנית לאומית למאבק בעישון בתיאום בין מערכות החינוך, הביטחון והבריאות.



"ממליצים על הקמת יחידה ייעודית למניעת עישון"


ד"ר לאה רוזן, ראש חוג לקידום בריאות, בית הספר לבריאות הציבור מאוניברסיטת תל אביב מסרה ל"מעריב": "אנחנו מזהים בעיה רצינית שיש לה השפעה מאוד גדולה על החיילים הללו ועל העתיד הבריאותי שלהם. הם נכנסים לגלגל של התמכרות לטבק, או שמגבירים אותו ויש מה לעשות. זה הסיטואציה בה הם נמצאים, גם הגיל של החיילים והמסגרת הצבאית שאיננה קלה. במקומות אחרים בעולם נוקטים בצעדים מאוד חשובים למניעת עישון בצבאות ולהפסקת העיתון גם בצורה אגרסיבית ונותנים את הדעת גם למניעת עישון פאסיבי של חיילים אחרים. בארצות הברית יש תכנית מקיפה למניעת עישון בקרב חיילים. חשוב לציין שהעישון פוגע גם בכושר הגופני של החייל וביכולת שלו לתפקד כאשר, במקום לחשוב על המשימה הוא עסוק בעישון או ברצון לסיגריה. זה פוגע בנשימה ובכושר ובטווח הארוך בבריאות הכללית שלו. עד כה הצבא נקט בפעולות מסוימות לגמילה, אבל זה לא מספיק משמעותי. המפקד אמור לשמש דוגמא ולהימנע מעישון בעצמו. מיום הגיוס ועד השחרור חשוב שתהיה פעולה משמעותית למניעת העישון לטובת החיילים בצבא ולטובת עתיד האוכלוסייה. אנחנו ממליצים על הקמת יחידה ייעודית לריכוז נושא ההסברה והפעולות להפסקת העישון".



כמו כן, הוסיפה ד"ר רוזן כי "היום אפשר להשיג סיגריות במחיר מסובסד בשקם, זה איום ונורא. ב-2014 בצוק איתן שלחו לחיילים בעזה סיגריות שזה בעייתי. מי שהכי בסיכון לעשן בצבא הם המעשנים לשעבר חוזרים לעשן בצבא 56% מהם שזה נתון קשה ביותר, זה איום ונורא וצריך למנוע את זה. חייל שנמצא במשימה וחושב רק על סיגריה כי הוא מכור - זה גרוע עבורו וגם לתפקוד שלו כחייל. אנחנו שולחים את הילדים שלנו לצבא וצריך להגן עליהם. כמעט עשרים אחוז מתחילים לעשן בצבא זה מספר עצום של צעירים. חשוב להדגיש שמהנתונים שיש לנו היום 2 מתוך 3 אנשים ימותו מהעישון אם לא יפסיקו לעשן. זה לא צריך להיות רק באחריות הצבא. זה פוגע בכל האוכלוסייה ובכל המדינה".



מדובר צה"ל בצה"ל לא הופתעו מנתוני המחקר שמראה על עלייה מדאיגה בקרב החיילים שמדליקים את הסיגריה הראשונה שלהם אחרי שהם עולים על מדים. גורם צבאי אמר הערב למעריב און ליין "אנחנו עושים הרבה מאוד מאמצים להקטין את מספר המעשנים בקרב החיילים. הנתונים מוכרים והמחקר נעשה בשיתוף הצבא. בלי קשר לצבא הגיל הממוצע בארץ של המעשן עומד על גיל 18 בלי קשר לשירות הצבאי ואנחנו נערכנו לזה בהתאם. בין היתר הוקם מדור קידום בריאות שמתמחה בתחום הרפואה המונעת ותוכניות נגד עישון. בכל יחידה הכנסנו סדנאות לגמילה מעישון בעיקר על פי ביקוש ובהתאם למספר החיילים שרוצים להיגמל" הוא מספר. בנוסף בצה"ל החלו בשנים האחרונות להפעיל תכנית נוספת בה רופאים צבאיים מקבלים הכשרה מיוחדת איך לגמול מעשנים. "הכשרנו את הרופאים לטיפול אישי באמת בכדי לסייע לחיילים להפסיק לעשן" מסביר הגורם הצבאי. "אנחנו מפיצים המון חומר ומידע בנושא גם לרופאים וגם לחיילים וכמובן גם אכיפה. יש חוק במדינת ישראל בנושא עישון במקומות ציבוריים והוא חל גם על צה"ל ואנחנו אוכפים אותו כדי למנוע עישון פאסיבי. בנוסף הפעלנו תכנית חדשה שנקראת 'SMS הפסק'. שחייל יכול להירשם ולקבל הודעות טקסט לחיזוק הליך הגמילה. הוא מקבל אימון ב-SMS" מסביר הגורם הצבאי.



יו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים בכנסת, ח"כ תמר זנדברג, אמרה בתגובה למחקר שבדק את העישון בקרב חייל צה"ל כי "הנתונים הקשים שנחשפים היום על עישון חיילים מעלים זעזוע. לא ייתכן שצה"ל, צבא שהציבור משרת בו מכוח חוק, יגדיל ויעודד את ההרגל המסוכן הזה. אנשים צעירים נותנים את שנותיהם היפות ומסכנים את חייהם בצבא אך הסיכון הגדול יותר עבורם בטווח הארוך טמון בכך שיצאו מהצבא מעשנים. זה הזמן לתוכנית חירום למניעת עישון חיילים ולגמילה של חיילים מעשנים".



המחקר מומן על ידי המכון הלאומי לחקר מדיניות בריאות. חוקרים נוספים שהיו שותפים למחקר: ולדי רוזבסקי, תמר סלע, ד"ר יעל בר-זאב וד"ר ורד מולינה-חזן מחיל הרפואה.