אני בת 38. לפני שנתיים נכנסתי להריון, ומאז התחלתי לסבול מעייפות ותשישות שאינה חולפת גם לאחר ההריון. אין לי כאבי מפרקים, אך עם הזמן, הראייה התדרדרה והתווספה לתופעה סחרחורת בתנוחות מסוימות, בעיקר כשאני מרכינה את הראש כלפי מטה. בניסיונות לחזור לכושר אני חשה עילפון. ביצעתי את כל בדיקות הדם האפשריות, והכל נמצא תקין. מה עליי לעשות?

"עלייך ללכת לרופא פנימי לפני שמאבחנים אותך כסובלת מתסמונת תשישות כרונית או דיכאון סמוי, שיש לו תסמינים דומים. יש לעשות רשימה של גורמים ולבדוק מדוע את חשה עייפות. יש לבצע בירור מטבולי, בירור הורמונלי, לבדוק את רמות הקורטיזון בדם ואת מחסני הברזל, לוודא שהתזונה שלך נכונה, שאין לך אנמיה, לבדוק את תפקוד בלוטת המגן ואף לוודא שהשינה שלך תקינה (ואינך סובלת מהפרעות נשימה בשינה, שגורמות לשינה לא אפקטיבית ולתשישות כל היום). כל אלו יוכלו להעיד על מידת העייפות שלך והתשישות שאת חשה. לאחר כל הבדיקות הללו הרופא יוכל לקבוע אם את סובלת מ־CFS, תשישות כרונית.

אם את אכן סובלת מתשישות כרונית, יהיה עלייך להתאמן ולבצע פעילות גופנית בהתאם לאישה בת 83 ולא בת 38. ייתכן גם שאת סובלת מדיכאון סמוי, שבא לידי ביטוי לא בתחושה של צער ועצבות, אלא בעייפות, בכאבים, בחולשה ובסממנים פיזיולוגיים אחרים. דיכאון סמוי בא לידי ביטוי בגוף ולא בנפש. ניתן לאבחן גם זאת עם הרופא שלך".

אני בת 70, ובחצי השנה האחרונה אני סובלת מתחושת שריפה בין האצבעות ברגל ימין בלבד. רופאת העור קבעה כי זו לא פטרייה. אני מתקשה לגרוב גרביים ולנעול נעל סגורה. הצריבה היא בעיקר בין האצבע השלישית לרביעית. כיצד ניתן לסייע לי להקל על הכאב?

"ייתכן שמדובר בדלקת בעצב. אם מדובר בכאב ספציפי בין שתי אצבעות, ייתכן כי זהו עצב בודד. אני מציע לפנות לאורתופד מומחה לכף רגל ולעשות צילום לכף הרגל. הוא יוכל לבחון אם ישנו לחץ או גירוי על העצבים בין עצמות המסרק. אם האורתופד לא ימצא דבר, פני לנוירולוג שיעשה בדיקת EMG וינסה לאתר איפה העצב מגורה או כלוא. רופא עור לא יוכל לסייע לך בנושא כל עוד אין פצע חיצוני על גבי העור, אלא רק כאב.

בנוסף, לאחר התייעצות עם רופא, אני ממליץ לך ליטול כדור ליריקה שמרגיע כאבים עצביים כמו אלו שיש לך. אחרי גיל 65 ייתכנו שינויים בזווית המפרק בכף הרגל, וייתכן כי את סובלת מכאב עקב צניחת מפרקים (צניחת הקשת הרוחבית הקדמית). אחד הפתרונות לכאב בצניחת מפרק הוא חיזוק ותמיכה על ידי מדרס, מתחת למקום הכואב שדוחף את המפרק כלפי מעלה, והכאב יורד. ייתכן שזריקה של סטרואיד מקומי כגון קורטיזון תוכל לסייע לך גם כן. לפעמים מוצאים גידול שפיר (נוירומה), שניתן לטפל בו ישירות, וכך לפתור את הבעיה".
אני בן 27 וסובל מדם בשתן כחודש וחצי. הרופא המליץ לי לעשות אולטרסאונד מחשש לאבנים בכליות, אך לא נמצא דבר. בבדיקות שתן ודם שעשיתי לא נמצא כלום מלבד דם שניתן לראותו בשתן. לא נמצא חלבון בשתן. כיצד ניתן לפתור את התופעה?

"כשלבחור בן 27 יש דם בשתן, זה מצב שדורש בדיקה. באולטרסאונד לא תמיד ניתן לאתר את הבעיה. עליך לעבור בירור אורולוגי - בדיקה ציסטוסקופית שכרוכה בהכנסת צנרת עם ציוד אופטי לשלפוחית השתן אצל אורולוג המומחה לדרכי השתן. אם לאחר בדיקת אורולוג לא נמצא דבר, עליך להמשיך ולפנות לנפרולוג, מומחה לבעיות בכליות. בדרך כלל, כשיש מחלה בכליות, מופיעים תסמינים נוספים.

אם אינך סובל מכאב, ייתכן שיש לך אבן בכליה. תוכל לבדוק זאת באמצעות CT בכליות עם פרוטוקול אבנים. אתה בחור צעיר, וייתכן כי אתה רק סובל מדימום של כלי דם או דלקת וזיהום של חיידק. יש לבדוק את כל האפשרויות ולשלול אותן. אל תדחה את הבדיקות כי דם בשתן עלול לאותת על דברים רציניים יותר, ולכן חשוב לבדוק את הנושא במהרה".
אני בן 62 וסובל מסוכרת במשך 14 שנים. אני מאוזן ברוב הזמן, אך בחודשיים האחרונים החלו לי כאבים עזים בשרירי הירכיים האחוריים. בבדיקת EMG התגלתה נוירופתיה היקפית מעורבת סנסורית ומוטורית בצורה קשה. בבדיקת CT התגלתה פריצת דיסק והיצרות בחוליות ו L4 ו־L5 והיצרות ב־S1. הזריקו לי סטרואידים שהקלו מעט, אך הכאב חזר. הכאבים שלי הם בעיקר במהלך עמידה, כאילו אני עומד על ברזלים. מה עליי לעשות?

ערכה לבדיקת סוכרת. צילום: אינגאימג
ערכה לבדיקת סוכרת. צילום: אינגאימג


"להערכתי, אתה סובל מבעיית דלקת עצבים היקפית שסביר להניח שקשורה לסוכרת. הסיבה השכיחה ביותר לדלקת בעצבים היא סוכרת. זו דלקת שגורמת לחולשה ברגליים, ולרוב הכאבים מתחזקים בשינה או בשכיבה. בנוסף, ההיצרות בתעלות השדרה יכולה לגרום לך לכאבים במהלך העמידה. ההזרקה המקומית שניתנה לך של קורטיזון יכולה לסייע, אך רמת הסוכר עלולה לעלות כתוצאה מהזריקה, ויש לקחת זאת בחשבון.

מכיוון שיש לך בעיה שמורכבת מגורמים שונים, יש לטפל בכל הגורמים. תרופת סימבלטה עוזרת לכאבים הקשורים לנוירופתיה, ולוקח זמן עד שמאתרים את המינון האפקטיבי. גם רפואה משלימה יכולה להקל ולסייע, אך אינה מחליפה את הטיפול התרופתי". 
שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ עם רופא המשפחה או עם רופא מומחה ולהיבדק אצלם.
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM
ערך: איתמר זיגלמן