תקווה חדשה לחולים בסרטן ריאה גרורתי: מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הודיע בעקבות ממצאים חדשים שעלו ממחקרים עדכניים, כי תרופה שאושרה עד היום לטיפול בקו שלישי (מתקדם) לחולי סרטן ריאה גרורתי עם מוטציה מסוג EGFR (קבוצת החולים שעל פי רוב אף אינם מעשנים), תאושר לטיפול בקו ראשון (כבר ממועד גילוי המחלה). להחלטה זו עשויה להיות משמעות עבור מאות חולים בישראל בשנה, אם יוחלט שיקבלו את התרופה כבר מתחילת הטיפול.



טאגריסו (או בשמה הגנרי - אוסימרטיניב), נכללת בסל הבריאות הממלכתי בישראל - כמו בארה"ב עד כה - רק לצורך טיפול מתקדם בחולים. התרופה ניתנת כיום בקו טיפול מתקדם רק לחולים שלהם מוטציה EGFR או מוטציה מסוג T790M, שמתפתחת במהלך המחלה וגורמת להם עמידות לטיפולים סטנדרטיים ב־EGFR (ביותר ממחצית המקרים, הימצאות המוטציה T790M בגן EGFR מהווה את מנגנון העמידות שלו).



ממצאים מהשנים האחרונות העלו את ההשערה שהטיפול יוכל להועיל לכל החולים, גם ללא מוטציית העמידות. בעקבות זאת נערכו מחקרים בשנים האחרונות שהשוו את תוצאות הטיפולים השונים, בהם מחקר בינלאומי נרחב (FLAURA) שמצא כי חולים שטופלו כבר בשלב מוקדם בטאגריסו השיגו בממוצע 19 חודשים של עצירת מחלה לעומת 10.2 חודשים שנצפו בממוצע אצל החולים שטופלו באחד הטיפולים הקיימים כיום. המשמעות המעשית היא הארכה ניכרת בתוחלת החייהם של החולים.



נוסף על כך, טאגריסו מציגה יכולת חדירה למוח ותוצאות חיוביות בטיפול בחולים עם גרורות מוחיות, מצב שכיח בקרב חולי סרטן ריאה גרורתי.



"אחת הקבוצות המעניינות במחקר היא קבוצת החולים שהיו להם גם גרורות מוחיות", מסביר ד"ר עבד אגבריה, מנהל המכון האונקולוגי בבית החולים אסותא בחיפה. "ברוב המחקר נוכחנו לדעת שבקרב קבוצת חולים זו הזמן עד להתקדמות המחלה במוח היה ארוך יותר באופן ניכר ביחס לקבוצת הביקורת. מבחינת פרופיל של תופעות הלוואי, המחקר הראה שבטיפול בטאגריסו לא הייתה עלייה בתופעות לוואי בהשוואה לטיפולים האחרים שנבדקו".



כאמור, האישור של ה־FDA והממצאים שלאורם הוא מגיע עשויים להוביל גם את ועדת סל הבריאות השנתית בישראל, שתתכנס בעוד כחצי שנה, להתוות את הטיפול טאגריסו כבר בחולים בקו ראשון.



יש לציין כי סרטן הריאה הוא הסרטן שהלוקים בו סובלים משיעורי התמותה הגבוהים ביותר - כשליש מכלל התמותה מסרטן. בהיעדר חיישני כאב בריאות, המחלה מתגלה במרבית המקרים כשהיא מפושטת בגוף ואינה ניתנת לריפוי. לכן מושקעים מאמצים רבים בפיתוח תרופות שיוכלו לעצור את המחלה לזמן ממושך יותר, בעיקר תרופות ממוקדות הפועלות על גן מסוים המהווה את הגורם למחלה.