בצל הלחימה בעזה וההערכות כי תימשך זמן ארוך יותר מהמבצעים האחרונים ברצועה, הנזקים למשק מורגשים היטב. עשרות אלפי עובדים כבר יצאו או עומדים לצאת לחל"ת בימים הקרובים, השימוש באשראי קטן ועסקים רבים חוששים מהמשך המצב לתקופה ארוכה. 

תקועים בחו"ל? אלה חברות התעופה שמפעילות טיסות חירום לארץ
דיילת באל על כתבה: "מרחמת על השהידים" - ופוטרה מעבודתה

ענף התיירות הנכנסת לישראל הוא ענף הייצוא הרביעי בגודלו מכלל ענפי הייצוא בישראל. ההכנסות שלו דרמטיות מאוד למשק והוא מהווה כ-10% ממקומות העבודה בפריפריה, וביניהן ערים כמו טבריה, נצרת, עכו וירושלים. "מה-7 באוקטובר הענף כולו צנח ממאה לאפס תוך דקה", מסביר ליאור גלפנד, יו"ר לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל בשיחה עם 'מעריב', "ללא סיוע מידי של המדינה, יפוטרו כ-70% מהעובדים בענף כבר בשבועות הקרובים".

"ענף התיירות הוא אחד המכניסים ביותר למדינה, כל תייר מוציא בין 1,000-1,500 דולר ותכפילו בכמעט 4 מיליון תיירים בשנה", הוסיף, "חזרנו השנה למספרים של 2019. אחת הסיבות שהצלחנו ככה היא כי שימרנו את התשתיות שלנו בזמן הקורונה, וברגע שחזרו תיירים הכל היה יותר מאורגן. לצד זאת, אנחנו ביצענו מסע שכנועים עצום בשביל שתיירים יגיעו. מה לעשות שישראל זה לא סיישל או ניו יורק, תיירים לא דופקים על הדלת כדי לבוא לכאן".

נתב''ג ריק (צילום: פלאש 90)
נתב''ג ריק (צילום: פלאש 90)

לאחר מכן מפציר גלפנד במשרד האוצר לפעול במידי: "חייבים לחשוב תוך כדי מה ארגז הכלים שנייצר כדי לקבל פה תיירים מחדש ביום שאחרי. הקרב על התדמית כאן הוא קריטי. אם לא, ישראל עלולה להימחק לגמרי ממפת התיירות העולמית. מצרים כבר נמחקה באביב הערבי בעשור הקודם, וחזרה למפת התיירות רק לאחרונה בזכות תמיכה ממשלתית עצומה". 

"צריך להבין שגם אם נהיה רק בחודש של לחימה, ייקח לפחות חצי שנה כדי שכמות התיירים שהכרנו תחזור לישראל", הוא מזהיר, "את החודש הזה אנחנו תיאורטית עוד יכולים לשרוד, למרות שעדיין מדובר בפגיעה אנושה. ברגע שהוצאנו מישהו לחל"ת, עלולים לאבד אותו ואת ההכשרה שלו, ויותר מזה, את האמון שלו בענף. אם לא תהיה תמיכה מהמדינה, ביום שאחרי ענף התיירות בישראל יהיה מדולל מאוד".

תיירים בישראל (צילום: שאטרסטוק)
תיירים בישראל (צילום: שאטרסטוק)

כמו כן, התייחס ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, לנזקים בצל הלחימה: "אין בישראל תיירות פנאי. למרות זאת, המלונות מצליחים כרגע לשרוד בזכות המפונים ומימון המדינה. המתווה הנוכחי של האוצר נותן מענה למלונות אך כרגע לא לעסקים פרטיים כמו אטרקציות, מורי דרך וצימרים. כל אלה למעשה מובטלים כרגע".

"אם אנחנו נניח שהלחימה תהיה רק חודש, אז הנזק לענף יעמוד על בערך כ-5.5 מיליארד ₪", הבהיר, "ככל שהביטחון יחזור מהר יותר לכלל יישובי ישראל וככל שהתדמית של ישראל פחות תוכתם, כך התיירות תשוב מהר יותר ונצליח לצמצם את הנזק. אם הלחימה תהיה ארוכה, אנחנו נראה בשנה הבאה מספרים נמוכים בהרבה של תיירים בישראל. ככל שעובר זמן, המצב של ישראל מחריף".