משפחות וזוגות שמטיילים מבינים שלעתים בשביל להכיר אזור צריך לנסוע מאטרקציה לאטרקציה גם חצי שעה ויותר, אך מתברר שזה לא תמיד חייב להיות ככה - ולעתים כל ההפתעות מחכות לנו ממש מתחת לאף. ישראל הפכה בשנים האחרונות לפורצת דרך בכל מה שקשור ליזמות תיירותית. כל אזור תיירות בארץ עובד קשות כדי להתאים את עצמו לדרישות המטיילים - שהפכו לקצת מפונקים - והכל כדי שלא יברחו לשכנים. בין מובילי המגמה נמצאים הקיבוצים, שהבינו שיש להם מוצר נהדר המשלב בין ישן לחדש, שרק מחכה לתייר הצמא.

קיבוץ קבוצת כנרת, השוכן בחוף הדרום־מערבי של האגם, הפליא להקים את "תיירות ארץ כנרת", גוף שמרכז את כל האטרקציות התיירותיות שלהם - אתרי מורשת, מלון, חניון לילה, מיזמי תיירות קטנים, פעילויות וסיורים.

בלב העשייה נמצא "אחוזת אוהלו", מלון קיבוצי ותיק שעבר השנה שיפוץ מסיבי על ידי האדריכל גיא וולפמן. במלון 105 חדרים בגדלים שונים.

"אחוזת אוהלו" שימש במשך שנים כאכסניה חינוכית, לכן השיפוץ היה הכרחי. כחלק מהשיפוץ שודרגו החדרים והותאמו לסטנדרטים שתמצאו בכל מלון חדש. הלובי והקבלה עוצבו גם הם מחדש, ונוסף להם חדר פרטי מגניב ואינטימי. כיום לצד הפסטורליות, המדשאות והנוף שנשקף מכל פינה, המלון מציע מוצר מהודק יותר, שכולל גם חדר אוכל מפתיע, בניצוחו של השף עומאר חליל.

מלון אוהלו (צילום: מיטל שרעבי)
מלון אוהלו (צילום: מיטל שרעבי)

למרות כל זאת, למלון יש שתי נקודות חולשה בעיניי: אין לו חוף פרטי מוכרז, כך שאי אפשר לרדת מהחדרים ישר לחוף; ואין לו בריכה, ובקיץ החם זה מינוס רציני. בגלל זה הם פעלו ביתר שאת להידוק ההיצע התיירותי שניתן למבקרים, שכולל כניסה חינמית לחלק מהאטרקציות וסיורי יום ולילה (בתשלום).

אוהלו חדר  (צילום: איה בן נזרי)
אוהלו חדר (צילום: איה בן נזרי)

בין האטרקציות שהם מציעים: כניסה למוזיאון בית המוטור, שבחורשת האקליפטוס של נעמי שמר. מבנה מוזיאון בית המוטור היה בעבר בית למשאבת המים שפעלה לצורכי השקיה של שדות עמק הירדן. המשאבה הופעלה בגז עד להגעת החשמל לקיבוץ. מחיר הסיור: 10 שקלים. בין סיורי הלילה יש סיור עששיות על שפת הכנרת - טיול מודרך לכל המשפחה, הכולל סיפור תעלומות ומעשיות על הכנרת, ביקור בבית עלמין כנרת שבו קבורות המשוררת רחל והיוצרת נעמי שמר. מחיר: 40 שקלים למבוגר, 35 שקלים לילד מעל גיל 3.

סיור עששיות (צילום: מיטל שרעבי)
סיור עששיות (צילום: מיטל שרעבי)

כמו כן, הם מציעים סיור מודרך במטע התמרים, במטע הבננות, בטיולילה שבשמורת הירדן ובג'ונגל של הכנרת, ביקור בבית שפרירי - ביתה של נעמי שמר, כניסה חינמית לרוב רוי לחובבי השיט, ולמי שלא יכול לוותר על בריכה - כניסה לבריכה ולמזרקות המים בקאנטרי בית איל, השייך לקיבוץ אשדות יעקב מאוחד הסמוך.

רוב רוי (צילום: מיטל שרעבי)
רוב רוי (צילום: מיטל שרעבי)

מחירים ללילה: החל מ־660 שקלים לחדר זוגי על בסיס לינה וארוחת בוקר באמצע שבוע. החל מ־740 שקלים לחדר זוגי על בסיס לינה וארוחת בוקר בסופ"ש.

חנות תמרים (צילום: מיטל שרעבי)
חנות תמרים (צילום: מיטל שרעבי)

כיף בירדנית

אזור הכנרת עמוס באתרי תיירות נוצריים, אחד הקדושים והחשובים שבהם הוא אתר הטבילה ירדנית. ירדנית שוכן על גדות הירדן, בקצה הדרומי של הכנרת. האתר מושך אליו בכל שנה למעלה מחצי מיליון תיירים נוצרים שמגיעים לטבול בו. ירדנית נמצא בין הסכרים דגניה ואלומות, ממש ליד קבוצת כנרת. הסיבה לכך שהאתר מושך אליו המון צליינים היא שבמשך שנים אותם מאמינים לא יכלו להיכנס לקאסר אל־יהוד שבצפון ים המלח - המקום שבו על פי המסורת הוטבל ישו. ומאחר שהצליינים לא יכלו לבקר בקאסר אל־יהוד, שהיה שטח צבאי סגור וכיום כבר פתוח למטיילים, המוח הישראלי סידר להם אתר חדש שאליו הם עולים לרגל. האתר משמש כמקום טבילה לנצרות, ואפשר לראות בו את הטקסים שמקיימים הצליינים בתוך מי הירדן הקרירים. זהו אתר מקסים, המציע הצצה אל הדת הנוצרית. מגיעים לכאן מטיילים מכל העולם ומתקיימים טקסים בליווי שירים ומזמורים במגוון שפות.

ירדנית (צילום: מיטל שרעבי)
ירדנית (צילום: מיטל שרעבי)

פתוח: ראשון־חמישי ושבת: 8:00־17:00; שישי: 8:00־16:00.
כניסה ללא תשלום, טלפון: 6759111 - 04

סיור עשישיות (צילום: אלברט אדוט)
סיור עשישיות (צילום: אלברט אדוט)

חניון ירדן כנרת

במרחק חמש דקות מהמלון, ממש במקום שבו הירדן פוגש את הכנרת, תמצאו את "חניון ירדן כנרת". החניון מציע אוהלים ממוזגים, שיכולים להכיל עד עשרה אנשים, ומהם אפשר ליהנות כל השנה. במקום יש גם חניון קרוונים שמתאים לזוגות, למשפחות ולכל מי שחפץ בחופשה בכנרת אך מעדיף לינה בשטח.

מי שלן בחניון יכול לשכור שם ציוד משלים כמו מזרנים, תאורה, מנגל ועוד. חוץ מזה יש בשטח החניון פינות מדורה, שולחנות פיקניק, מקלחות ושירותים, נקודות חשמל, מזנון ועוד.

החניון הוא היחיד באזור שמאפשר למבקרים ליהנות גם ממי הירדן וגם מהכנרת היפהפייה - והכל במרחק כמה פסיעות מהאוהלים. כמו כן, הוא מתאים למי שרוצה לחוות לינת שטח אך עדיין מעוניין בנוחות מסוימת - כמו מזנון נגיש ומקלחות.

מחירים: 100 שקלים לרכב לכניסה יומית בימים ראשון־רביעי; 150 שקלים לרכב לכניסה יומית בימים חמישי־שישי (עד 20:00); 250 שקלים כניסה לרכב ללילה (פינוי עד 17:00).

אוהל ממוזג למשפחה ללילה: 800 שקלים.
פרטים באתר או בטלפון: 4668661 - 050

חניון לילה (צילום: מיטל שרעבי)
חניון לילה (צילום: מיטל שרעבי)

רוב רוי

את אתר רוב רוי, אתר לשיט בקאנו אינדיאני שנמצא בסמוך לקיבוץ כנרת, כבר כמעט שלא צריך להציג - בעיקר אם אתם מטיילים עם ילדים קטנים. האתר, שהקימו בני הזוג מעיין בוברוב וגיא אלון על גדת הירדן הדרומי, סוגר תכף 30 שנות פעילות והוא מארח אלפי מטיילים בשנה מהארץ ומהעולם. את השם הייחודי קיבל האתר כמחווה לקאנו של ג'ון מקגרגור, בריטי ממוצא סקוטי שיצא לפני יותר ממאה שנים להרפתקה לאורך הירדן.

רוב רוי חבוי בפינה שקטה על גדת הירדן, ומעבר לשיט הוא אהוב על המטיילים בזכות פינות הזולה הרבות שיש בו והכנסת האורחים המחבקת שכוללת קפה ותה ישר מהאש. אבל כפי שהבנתם, הסיבה העיקרית להגיע לאתר היא כמובן השיט. שיט רגוע ואטי המתאים לזוגות שרוצים להתנתק לרגע מההמולה וליהנות מהפסטורליות שמציע הטבע, ולמשפחות עם ילדים מגיל שנתיים. מאחר שהמים רגועים וזורמים בניחותא, אפשר ממש להוריד הילוך, לחתור כשבא לכם או פשוט להמשיך עם הזרם. על הדרך תראו ברווזים ובעלי כנף אחרים, צמחייה וכמה אמיצים שמתרחצים במים הקרירים. השיט במסלול אורך כשעה וחצי הלוך חזור (שלושה קילומטרים), ואפשר לחזור בכל שלב.

איך מגיעים: 10 דקות מדרום לטבריה (כביש 90), ליד שפך הירדן הדרומי. מכביש סובב כנרת פונים לקיבוץ כנרת, ואחרי כ־300 מטר פונים שמאלה, לכיוון השלט "רוב רוי", המפנה לדרך עפר.

מחיר: 150 שקלים לקאנו זוגי, 250 שקלים למשפחה, חינם למתארחים ב״אחוזת אוהלו״.
פרטים נוספים באתר או בטלפון: 2413176 - 052

קפה ארתור

הליכה של כעשר דקות בשביל שיוצא מהמלון, או שלוש דקות ברכב, תביא אתכם לחצר כנרת, שם מחכה לכם "ארתור" - עגלת קפה עם נוף עוצר נשימה. "ארתור" היא אחת מנקודות האור הבודדות שיצאו מהקורונה, והיא נקראה על שם ארתור רופין, ממעצבי ההתיישבות הציונית בארץ.

חצר כנרת היא בין האדמות הראשונות שקרן קיימת קנתה בארץ, זהו מקום עוצמתי שהיה שנים נטוש. רק בשנים האחרונות החצר חזרה לפעול. החצר הוקמה בשנת 1908 כדי להכשיר בה חקלאים יהודים שהתיישבו באזור. מי שעמד מאחורי היוזמה להכיר את חצר כנרת היה ארתור רופין, וזוהי בעצם מחווה של בעלי העגלה - שני חברים בשם רונן ומאור - למי שנתן את יריית הפתיחה לפריחה באזור.

ב"ארתור" תמצאו מלבד קפה ומשקאות קלים גם כריכים נהדרים, קישים, בורקס ומתוקים. כל יום מ־17:00 הם מכינים גם פיצת שף עם יין ובירות. באביב ובקיץ הם מארגנים שם הופעות ערב, אז כדאי לעקוב באינסטגרם.
פתוח כל יום, חצר כנרת.

ארתור - חצר כנרת  (צילום: מיטל שרעבי)
ארתור - חצר כנרת (צילום: מיטל שרעבי)

תנובת כנרת

אי אפשר לעזוב את האזור בלי לטעום את התמרים הנהדרים של כנרת, ואכן באזור התעשייה של הקיבוץ מחכה לכם חנות התמרים "תנובת כנרת" - חנות הדגל של כנרת שבה תמצאו תמרים מתשעה זנים, סילאן ושאר מוצרים המבוססים על הפרי. בחנות יש גם כלים, ממתקים, תבלינים, אגוזים ותוצרת חקלאית מכל הסביבה.

שעות פתיחה: ראשון־חמישי ושבת, 10:00־17:00; שישי, 10:00־15:00.

טלפון: 6759678 - 04