נשיא המדינה יצחק הרצוג, קיבל לידיו היום (שלישי) את הדו"ח השנתי לשנת 2022 של עלם, העמותה למען בני נוער וצעירים במצבי סיכון ומצוקה. בשנת 2022 עלם סייעה ל-12,309 בני נוער, צעירים וצעירות ברחבי הארץ והדוח מעיד כי מצוקות הנוער שהחריפו והעמיקו בתקופת משבר הקורונה לא פחתו בעוצמתן ואף על פי שהחיים לכאורה שבו למסלולם מזה זמן רב, מצבי הסיכון לא פחתו.

בני נוער בסיכון בודדים ועצובים יותר

50% מבני הנוער והצעירים בעלם סיפרו כי הם בודדים ושיתפו על הקושי ביצירת קשרים חברתיים ובהתמודדות עם סיטואציות חברתיות. 44% דיווחו כי הם מתמודדים עם חרדה ודכאון. הם שיתפו על תחושת הדכדוך, התלישות, הניתוק וחוסר המוטיבציה כשהם בבית, בבית הספר, בשכונה, בגינות וברשתות החברתיות. 19% מבני הנוער שעלם מסייעת להם שיתפו כי הם מקבלים טיפול רגשי קליני אצל פסיכולוגים, פסיכיאטרים ומטפלים שונים. התקבלו דיווחים על פגיעות עצמיות בקרב 13% מבני הנוער והצעירים בעלם, כולל אמירות אובדניות, פגיעות עצמיות ואף ניסיונות אובדניים. "הצוותים שלנו דאגו להיות העיניים שרואות, האוזניים הקשובות והיד המושטת, ברגעים הכי קשים" אומרים בעלם. "הפרעות האכילה בקרב בני הנוער, הצעירים והצעירות שלנו, עמדו על 9% מכלל הנשאלים, כשדימוי הגוף והשאיפה לשלמות הם נושאים שעם השנים רק מחמירים ומעמיקים".

בורחים להתמכרויות, חשופים יותר לאלימות

58% מבני הנוער שהעמותה מסייעת להם דיווחו כי השתמשו באלכוהול ו-40% בסמים. "סמים ואלכוהול כיום הם מגוונים, זולים, זמינים וקלים להשגה. מבין הסמים הנפוצים, רבות דובר השנה בקרב בני הנוער על גז הקצפות, שהשימוש בו הולך והופך לנרחב יותר ויותר בשנים האחרונות" אומרים בעלם, "את אותם חומרים משני תודעה צרכו בני הנוער, הצעירים והצעירות שלנו ברחוב, בשכונה, בגינות, בדירות מסתור ובמסיבות". 23% מבני הנוער והצעירים בעלם דיווחו כי השתתפו במסיבות בלתי מפוקחות במהלך השנה.

תופעת האלימות בקרב הנוער הולכת ומעמיקה בשנים האחרונות. 26% מבני הנוער, הצעירים והצעירות בעלם דיווחו ב-2022 על אלימות מחוץ לבית: ברחוב, בשכונה, בבתי הספר, במסיבות, בגינות ועוד, כולל מקרים חמורים של בריונות וונדליזם. "לצד האלימות ראינו עבריינות, כש-22% מהנערים והנערות שלנו היו מעורבים במקרי עבריינות" מדגישים בעלם. אבל יותר משהם מעורבים בעצמם בעבריינות, בני נוער וצעירים בסיכון חשופים יותר כקורבנות אלימות ובבמהלך 2022, 20% מבני הנוער והצעירים בעלם דיווחו על מקרי אלימות בבית ובעמותה מדגישים: "חלקם ממושכים ומתרחשים כבר שנים רבות - כשהמקום שאמור להיות עוטף ומחבק, הוא דווקא מאיים ומפחיד. 18% חוו פגיעה מינית. לעיתים מדובר בפגיעה מינית ממושכת שהם חווים מגיל צעיר, בבית או בסביבה הקרובה".

"הקצנה של תופעות סיכוניות"

נשיא המדינה יצחק הרצוג, אמר באירוע: "חברה שאינה מסייעת ותומכת במי שזקוקות וזקוקים לכך - ובעיקר בגיל צעיר - אינה ראויה להיקרא חברה מתוקנת". נאוה ברק, נשיאת עמותת עלם, אמרה: "מאות העובדים והמתנדבים שלנו איתרו השנה אלפי בני נוער במצוקה. אני פונה לליבם של אנשי בריאות הנפש וכל מערכות הרווחה והחינוך להמשיך ולחזק את התמיכה בבני הנוער, לראות אותם ולא להשאיר אף נער ונערה לבד".

טלי ארז, מנכ"לית עמותת עלם, מוסיפה: "אנחנו צריכים להתעורר. הילדים של כולנו ובפרט אלו שהם בסיכון, שאין להם עורף משפחתי, יד מכוונת או מי שיראה אותם, מתמודדים עם הקצנה של תופעות סיכוניות. יותר מצבי אובדנות, יותר פגיעות עצמיות והדבר הבסיסי ביותר – בני הנוער שלנו בודדים יותר. והבדידות מביאה למקומות מסוכנים. עלינו כחברה וכמדינה להכיר בזה, לקחת אחריות ולהתאים את המענים בהתאם".

לתמיכה בעלם: https://charidy.com/elem2023