בית המשפט המחוזי בחיפה הרשיע הבוקר (חמישי) את חביב אבו חביב, בן ה-43 מעכו, בעבירות טרור של חבלה בכוונה מחמירה, ניסיון פציעה ממניע גזעני ובתקיפה, בעקבות ניסיון הלינץ׳ שבוצע במרדכי כץ במהלך מבצע "שומר החומות״ בחודש מאי 2021. 

על פי כתב האישום שהוגש על ידי פרקליטות מחוז צפון, במסגרת המבצע התרחשו התפרעויות אלימות ברחבי הארץ על רקע לאומני-גזעני, שכללו תקיפות של כוחות הביטחון ושל אזרחים יהודים וערבים. במהלך האירועים לקח אבו חביב חלק בלינץ' ובתקיפה של מרדכי - שנפצע ממקלות ואבנים גדולות שהוטחו לעברו בכוונה תחילה, ומחבטות קשות בראשו ובגופו. מלבד תקיפה זו, מיוחסים לאבו חביב שני מקרי תקיפה נוספים. 

התובעים, עורכי הדין אבי פסטרנק ואוהד כהן, שהגישו את כתב האישום, טענו כי "זהו מעשה טרור של ניסיון רצח", שכן הפוגעים השליכו אבנים לעבר המתלונן ותקפו אותו מתוך כוונה לגרום למותו. למרות זאת, בהכרעת הדין החליטו השופטים יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבום להרשיע את אבו חביב בעבירה של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה בלבד, ולא של ניסיון רצח.

בית המשפט קבע שקיים ׳׳ספק סביר בהתקיימות היסוד הנפשי הדרוש להרשעה בניסיון רצח. לצד זאת הוכח מעבר לכל ספק סביר - כי מעשי הנאשם מבססים עבירה של חבלה בכוונה מחמירה״. השופט ליפשיץ ציין: "כשאבו חביב יצא לרחוב, הוא יצא לקרב. והקרב היה מול היהודים שלשיטתו באו להתנכל לתושבי עכו הערביים. מדובר במי ש'מחפש צרות' ולא נרתע מלמצוא אותן שוב ושוב. הוא ביקש להתעמת מול המשטרה ומול יהודים משום יהדותם, ולא משום סיבה אחרת".

בכתב האישום נטען כי אבו חביב, אשר הבחין בכץ רץ בדרך לביתו לאחר שחש בסכנה בעקבות ההתפרעויות בעיר - רץ לעברו כשאבן גדולה בידו, וזרק אותה בחוזקה לעבר פלג גופו העליון. כתוצאה מיידוי האבנים, נפל כץ על הקרקע ואיבד את הכרתו. בשלב זה, עוד שישה מתפרעים ערבים הכו אותו באמצעות אבנים, מקלות ובעיטות. 

לעזרתו של כץ נחלץ קצין משטרה שירה באוויר על מנת להרחיק ממנו את המתפרעים, וכן גם תושבים יהודים. כתוצאה מהתקיפה נגרמו לכץ בין היתר שני שברים ודימומים בראש, שני שברים בידו שהצריכו ניתוח, שבר חריף מלווה בתזוזה בחוליה בצוואר ושטפי דם.

הנפגע, מרדכי כץ, סיפר ל״מעריב״: ״לאחר שהתושבים היהודים במרכז העיר הותקפו מכל הכיוונים, החלטתי לחזור לכיוון ביתי. לצערי לא שמתי לב שארבו לי בפינת הרחוב. לאחר שנזרקה עליי אבן, איבדתי את ההכרה ואני לא זוכר את שאר התקיפה. רק לאחר כמה שבועות מאז שחלף המקרה, קצין המשטרה שירה ירייה באוויר וכך הציל אותי - סיפר לי אודות התקיפה כולה. רק אז הבנתי שחוויתי לינץ׳ וגם ראיתי את התיעוד המזעזע במצלמות אבטחה״. 

הוא מוסיף ותוקף את החלטת השופטים: "לאחר שלא הייתי מוכן במשך כשנתיים להגיע להסדר טיעון הודות לאוהד כהן הפרקליט שכיבד את רצוני, בית המשפט קבע שתקיפה אכזרית וקטלנית כזאת זה לא ניסיון רצח. אם זה לא ניסיון רצח אז מה זה ניסיון רצח? אם לא היו מגיעים השוטר משה שלי, חן כהן ואזרחים נוספים, ברור לכולם שהמחבלים לא היו מגישים לי עזרה ראשונה. האם בית המשפט באמת רוצים להילחם בטרור או רק לסמן וי? כשבית המשפט רוצה הוא יכול. אני יוצא עם תחושה שבית המשפט לא עושה כל שביכולתו או שפשוט אינו רוצה באמת למגר את הטרור".

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המייצג את מרדכי כץ הגיב להכרעת הדין ואמר: "המחבל פגע עם אבן במרדכי ואחרי שמרדכי היה שרוע על הקרקע מחוסר הכרה אחז המחבל אבן נוספת בידו והטיח בעוצמה לעבר הפצוע. אך בנס האבן פספסה את מרדכי ולא הרע את מצבו לתוצאה קשה יותר או אף קטלנית. אנו מצרים על פסק הדין שלא הרשיע בניסיון לרצח. עובדות המקרה עומדות בפני הרכב השופטים ומעשיו של הנאשם הם חד משמעיים ואנו מצפים שבשלב הענישה תינתן למחבל ענישה מחמירה שהרי גם בעבירה הנוכחית ניתן להעניש למאסר של 25 שנה. אנו מודים לפרקליטות ובעיקר לעו"ד אוהד כהן שהלכו עד הסוף בדרישה להרשעת המחבל בניסיון לרצח. אנו נמשיך להגיע לדיונים ולדרוש מיצוי דין עם המחבלים".