נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהיר היום (שישי) כי ישראל תאבטח את הרציף הימי הזמני שיוקם בחופי עזה בתוך מספר שבועות, על מנת להגדיל את הסיוע ההומניטרי לרצועה. עוד צוין כי בכוונת ארה"ב לספק 2 מיליון ארוחות לעזתים מדי יום.

סיוע מקפריסין לעזה - והקמת הרציף הימי: מאחורי הקלעים של פרויקט ביידן

התהליך צפוי לכלול 1,000 כוחות אמריקאים, אך חיילים אמריקאים לא יוצבו על הקרקע, מסרו בפנטגון. עוד צוין וושינגטון עובדת על הפרטים עם מדינות שותפות במזרח התיכון.

בתוך כך, נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, הצהירה כי כבר בסוף השבוע יצא לדרך מבצע העברת סיוע לרצועת עזה דרך הים, ותצא לדרך הספינה הראשונה מקפריסין לעזה כשעליה סיוע הומניטרי רב. גורמים בקפריסין הדגישו כי ברגע שהמסדרון הימי יהיה פעיל באופן מלא, יהיה ניתן לספק דרך המסדרון כאלפיים טון של סיוע הומניטרי ביממה. הנשיאה הוסיפה כי האיחוד האירופי מעורב במאמצים לפתיחת הנתיב הימי, "אל מול הקטסטרופה הנגרמת בעזה, ביחד עם ארצות הברית, איחוד האמירויות ומדינות נוספות". 

עם זאת, נותרה השאלה כיצד הסיוע יגיע לתושבים העזתים, מבלי שחמאס ישתלט עליו, כשביידן כבר הכריז כי חיילים אמריקאים יפעלו כאמור רק מהים, מבלי לפעול על הקרקע. דייב הארדן, מנהל משלחות USAID לרצועת עזה ויהודה ושומרון לשעבר, אמר כי פתיחת הרציף תהיה "שונה מבחינה איכותית ותהיה לה השפעה ממשית, בניגוד להצנחת הסיוע על ידי חיל האוויר האמריקני".

לדבריו, "לביידן מגיע קצת קרדיט על החשיבה היצירתית. בניית הרציף יהווה כתב אישום פומבי על כישלונו של נתניהו לפתוח מעברים נוספים להעברת הסיוע ההומניטרי".