בני הזוג איתם ונעמה הנקין ז"ל הובאו היום (שישי) למנוחות בבית העלמין בגבעת שאול בירושלים כשכ-10,000 איש ליוו אותם.



באירוע הירי אמש, חזרו הזוג וילדיהם במכוניתם מביקור אצל חברים באיתמר. באזור בית פוריק, שנמצא בין איתמר לאלון מורה, נפתחה עליהם אש מירי חולף והם על פי דיווחים של כוחות ההצלה, נפצעו באורח אנוש ועברו החייאה, אך בסופו של דבר נאלצו להכריז על מותם. ברכב שהו ארבעת ילדיהם שהיו עדים לרצח הוריהם והם לא נפגעו בתקרית.




פרחים על הקבר. צילום: דוברות נריה


בהלוויה נשאו דברים בין היתר, נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הרב איתן אייזנמן, הוריה של נעמה - הרב יהודה והרבנית חנה הנקין ואחיו של איתם.



הרבנית חנה הנקין: "אתמול כל המשפחה היתה בביתכם ותכננתם עוד מסלול בארץ ישראל להנאת כולם. איתם - היית משענת לאבא ולי. כל כך רווינו ממך נחת. היתה בינינו שפה משופת של תורה והלכה. המשכת את דרך אביך וסבך בדרך התורה ביושר בכישרון, איש הלכה בכל מאודו. חיברת ספר הלכה בשנות העשרים לחייך. אנשים לא האמינו שאתה כה צעיר. ספרך על הלכות שבת נמצא עכשיו, בשלב העימוד. כל כך שמחת בחידושים. אבא היה רבך המובהק ואתה תלמידו המובהק".



"איתם ונעמה זכיתם למצוא אחד את השניה צעירים מאוד. השארתם ילד יונק, ינק, שלא יזכור את אהבת אימו. אנו נגדל את ילדיכם בדרככם. נפרדנו מכם אתמול בחיוכים, שמחה ונחת. ואז נרצחתם על ידי בני בליעל. קשה עלינו פרידתכם", אמרה הרבנית הנקין.



הרב יהודה הנקין: "נעמה - נכנסת למשפחתנו לפני 12 שנה ואהבנוך מיד אהבת נפש. ראינו איך עמדת במבחני החיים בצניעות שאין דומה לה". הוא נחנק מדמעות כשקרא הסכמה לספר ההלכה של בנו ובה כתב: "יהי רצון שימשיך לפרסם ושיפוצו מעיינותיו חוצה". הרב הנקין חתם את דבריו באומרו: "כחנוך לקח אתכם האלוהים. ה' יקום דמכם".




הרב יהודה הנקין. צילום: דוברות נריה


הלה ערמוני, אימה של נעמה, ספדה לה: "אהובי, כמה קצרים חייכם וכמה הרבה הספקתם, כאילו רצה עליכם הדרך. הילדים ולימודי הרבנות של איתם, תואר ראשון ושני ולימודי הדוקטורט שהתחלתם. נעמה אשת מקצוע נפלאה, כשרונית יוזמת ומתקדמת, וכל הזמן מתחדשת והכל בנועם. ידעת תמיד להבדיל בין עיקר וטפל".



"אהובינו, הייתם כל כך מחוברים והיינו כל כך מחוברים אליכם, בשבתות הנפלאות ביחד, במיילים המתוקים. רק בשלישי האחרון טיילנו בעיר דוד, מי היה מאמין שזה היה הטיול האחרון שלנו ביחד?".



"מי יאמין שרק פחות מחודש חגגנו לכם יום הולדת שלושים (לזוג התאומים). ועתה הם שוב כאן איתכם כואבים והמומים. אהובינו השארתם בילדינו פיקדון יקר מכל – את ילדיכם, שניצלו בנס מהתופת. נשתדל מאוד להיות ראויים. נחבק ונאהב אותם. בת שלי אהובה כל כך וחתן של אהוב כל כך, שנלקחו מאיתנו בדרך נוראה כל כך. ה' נתן וה' לקח", אמרה אימה של נעמה.



בגלל העומס וההתעלפויות בקהל, קוצרו ההספדים. לאחר שהבן הבכור, מתן הלל בן התשע, אמר קדיש, פרץ הקהל בבכי ומסע ההלוויה התקדם לכיוון הקבר. שאר הילדים לא היו בהלוויה.




הלווית הזוג הנקין. צילום: דוברות נריה

ליד הקבר נשא דברים יגיל הנקין, אח של איתם. הוא סיפר שלאחיו היתה מעלה גדולה: "הוא ידע לצחוק. כדי להיות רציני אתה צריך להיות קצת ליצן. היתה.לו עוד מעלה חשובה של רב - יושר. הוא היה מלא בידע. עולם התורה הפסיד אחד מגדולי הרבנים של הדור הבא. עולם האקדמיה הפסיד חוקר מעולה. אני הפסדתי אח".



"איתם ונעמה הם הרוגי פעולות איבה. לא קורבנות טרור. אין מלחמה בטרור ולא תהיה. תארו לעצמכם שצ'רצ'יל היה אומר יש לנו מלחמה נגד סוללות ומטוסים ומרגמות. טכנית, זה נכון, אך, המלחמה הייתה נגד מי שהפעיל את זה. נגד הנאצים. טרור הוא טקטיקה ויש אויב שמפעיל אותו. לומר שיש טרור אומר שאנחנו לא יודעים נגד מי אנו נלחמים".



"לא להעמיד פנים שאין מי שעומד מאחורי זה. אל תלחמו בטרור - תלחמו בחברה שתומכת ומוציאה אותם. לא קורא לפעולות אישיות אלא להחלטה של המנהיגות. הם חללי פעולות איבה. בגלל האיבה, השנאה ליהודים, הם לקחו את האח שלי ואת משפחתו. הם לקחו מכל מי שפה זוג מוצלח שנועד לגדולות. איתם ונעמה מעט וטובים היו ימי חייכם, ולא הגיעו לימי אבותיכם".




אלפים בהלוויה. צילום: דוברות נריה


האחות טעמה הנקין: "צר לי עליך אחי. צר לי עלינו. כמה ידע היה טמון בך. איך ידעת לחבר מידע לתמונה משפחתית חיה. תתפללו שה ייתן לנו כוח שנצליח לחיות אתכם. לא אמרתי לך מספיק כמה אהבתי אותך. וזו,הפעם האחרונה: אני אוהבת אותך".



מהומה התרחשה בסיום ההלוויה של משפחת הנקין כאשר פעילי הימין, איתמר בן גביר, בנצי גופשטיין ופעילים נוספים התפרצו לעבר נשיא המדינה ראובן רבלין והחלו לצעוק לעברו :"לך תבקש סליחה מעם ישראל על אמירתך 'עמי בחר בטרור'. לך תהיה נשיא ברמאללה שם בחרו בטרור".



שוטרי יס"מ הרחיקו את השניים והקיפו את רכבו של ריבלין שהיה בתוך המכונית ובחר לא להגיב, תוך שעורך דין בן גביר אמר לשוטרים: "זאת דמוקרטיה, מותר לנו למחות נגדו, לא תשתיקו אותנו".



דברי ההספד שנשא נשיא המדינה: "איתם ונעמה, הרב איתם ונעמה. 'אין מספידין במועד' אבל אי אפשר לעמוד ולשתוק, אל מול אבא ואמא, נאהבים ונעימים, שיד מרצחים אכזרית גזלה אותם מילדיהם. כמו רבים בעם ישראל, למדתי על אישיותכם מאוחר מידי. הרב איתם, הבוקר הראו לי חלק מהיבול התורני הרב שחיברת בשנות חייך הצעירות. מה נאמר? שאיבדנו תלמיד חכם, אמיץ ומקורי? ענק ונצר למשפחת ענקים, איש רוח שהיה גם איש מעשה, או שפשוט איבדנו אבא אוהב ואהוב".



"נעמה, 'יקושרו כולם, באגודה אחת, והן מכפרין, אלו על אלו'. זה הציטוט ממדרש רבה, שבחרת לשבץ בקישוט הסוכה היפה כל כך שהכנת בסטודיו שלך. ציטוט אוהב כל כך, מחבק כל כך, ציטוט שמחפש וזועק את היחד. לא הכרנו אישית, אבל לפני מספר חודשים בעקבות רציחתו של דני גונן השם יקום דמו, כתבת לי מכתב, מכתב מ'אזרחית שאכפת לה', כך חתמת. אני השבתי לך, השבתי לך שהארץ כולה שלנו היא ובריבונותו אחריותנו לביטחוננו ולביטחון אזרחנו. הבטחתי שאמשיך לחבק את נפגעי הטרור ולבקר בכל בית בו כבה האור לנצח. לא חשבתי, לא העליתי בדעתי, שבביתך יכבה האור ואני, ואנחנו נחבק את ילדיך. את מתן הילל, את ניצן יצחק, את נטע אליעזר, ואת איתמר התינוק הרך. נעמה, אני מבטיח לך החיבוק של העם כולו לא יפסק".




הנשיא בהלוויה. צילום: דוברות נריה


לאחר פיגוע הירי, התגלו הבוקר פעולות נקמה ראשונות שאירעו בכפר ביתילו הנמצא באזור רמאללה. בכפר הוצת רכב ועל קיר סמוך נכתבו כתובות נקמה. הבית נמצא בחלקו המזרחי של הכפר ובעל הבית התבקש להגיע לתחנת בנימין כדי להגיש תלונה.