הנהלת הקונסיסטואר, הגוף הרשמי הממונה על הפולחן הדתי וחיי הקהילה של יהודי מרסיי, קרא היום (שלישי) בפנייה חסרת תקדים ליהודי העיר בצרפת, להימנע מלחבוש כיפות ברחוב ובמקומות פומביים. ההודעה מגיעה בעקבות תקרית תקיפתו בסכין של המורה היהודי בנימין אמסלם, אתמול ליד בית ספרו.



"זהו מצב חירום ששונה מכל התקריות הקודמות. עכשיו כל אחד שאינו מוכר למשטרה יכול לקום ולנסות לפתע לרצוח יהודי. נאלצנו לקבל את ההחלטה לאחר דיון אל תוך הלילה בהנהלת הקונסיסטואר", אמר נשיא הקונסיסטואר של מרסיי צבי עמר.



לדברי עמר, מדובר בהמלצה לנוכח האירועים הביטחוניים. "אנחנו ממליצים ליהודים להסיר את הכיפה בשעה קשה זו בתקווה שיבואו ימים טובים יותר. היום מצב החירום מחייב החלטות יוצאות דופן. עבורי החיים חשובים יותר מכל קנה מידה אחר. הם מקודשים. אי אפשר להעמיד שוטר מאחורי כל יהודי. אז עד שישתלטו על הברברים נאלץ עכשיו להסתתר קצת. אין לי ברירה, גם אם זה מאוד כואב לי", הודה עמר. עם זאת בהנהגת יהדות צרפת נשמעו קולות המתנגדים לכניעה זו לטרור, גם אם בפועל היו מי שכבר החלו לאמץ אותה באופן בלתי רשמי.



בתוך כך, שני צעירים ערבים ישראלים שלומדים רפואה בדרזדן בגרמניה, טוענים שהותקפו אמש על ידי שישה מקומיים שחשבו שהם מהגרים. הם פנו למשטרה שפתחה בחקירה אך התקשתה לאתר את התוקפים. השניים סיפרו כי הותקפו על רקע גזעני לאחר שהמקומיים שמעו אותם מדברים ערבית. עוד הם אמרו כי הוכו על ידי אגרופן ולטענתם התקיפה הפיזית לוותה בקללות ובקריאות ערבים מסריחים ודרישה לעזוב את גרמניה. ממשרד החוץ נמסר כי השניים פנו לשגרירות ישראל במדינה שם וידאו כי השניים קיבלו טיפול רפואי וכי המשטרה מטפלת בנושא.



זיהה את תוקפו


בנימין אמסלם נחקר היום במשטרה וזיהה את תוקפו, תלמיד תיכון בן 15 מוצא כורדי-טורקי, שהועבר להמשך החקירה למשרדי בית המשפט לחקירות טרור בפריז. הוא אמר כי הוא עייף מאד וקשה לו להתאושש נפשית ממה שקרה. כזכור, אמסלם הלך ברחוב, כשלפתע התנפל עליו הנער, אשר רגע לפני ניסיון הדקירה, צעק קריאות "אללה אכבר" ולאחר מכן הסתער על אמסלם. האחרון הצליח להתחמק מניסיון הדקירה הקריטי, אך נפגע בידו. הנער עצמו ברח מהאזור, אבל נתפס על ידי שוטרים ששהו במקום, וביצעו את המעצר.



דוד אמסלם, מורה שנדקר באירוע בצרפת
דוד אמסלם, מורה שנדקר באירוע בצרפת



מוקדם יותר היום נרשמה דאגה רבה בקהילה היהודית בצרפת, לאחר גילוי גופתו של אחד ממנהיגי קהילת קרטיי, ממזרח לפריז בביתו. התביעה הכללית במשטרת קרטיי חוקרת בינתיים בכיוון של שוד אלים, אך לא פוסלים גם אפשרויות אחרות. היום נערך ניתוח בגופתו של אלן גוזלן, בן 73, לאחר המוות, שנמצאה הבוקר בדירתו שבו חי לבד. נסיבות מותו אינן ברורות. לא היו סימני פריצה על הדלת והקורבן כנראה פתח את הדלת לפורץ, או לפורצים.