ועדת החינוך, התרבות והספורט קיימה היום (שני) דיון משותף עם הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה, זאת בהמשך להסכם שהושג עם פולין במסגרתו יוחזרו מסעות בני הנוער.

בעקבות ההחלטה לקיצור יום הלימודים: עתירה הוגשה נגד משרד החינוך

ללא מבחני קבלה: בית ספר אנתרופוסופי ציבורי-ממלכתי ייפתח לראשונה ביפו

ההסכם המדובר עורר סערה רבה, בין היתר בשל רשימת האתרים שמופיע בו - וכוללת כמה אתרים שנויים במחלוקת, אשר מציגים רק את הנרטיב הפולני. מנהלי בתי הספר בוחרים באילו מהאתרים המופיעים ברשימה של משרד החינוך יבקרו תלמידיהם, כך שישנו סיכוי שתלמידים ישראלים כן יבקרו באתרים הללו.

כאמור, מאז 1988 מוביל מינהל חברה ונוער במשרד החינוך את המסעות לפולין. במשלחות ממלכתיות בית-ספריות בשנת 2019 , טרם מגפת הקורונה, יצאו לפולין כ- 40 אלף תלמידים. בשנה הקרובה הצפי הוא ל-46,000 איש.

יו"ר הוועדה לטיפול בשורדי השואה ח"כ מירב כהן תקפה: "בושה שבמסמך רשמי של המדינה יש כאלה אתרים. אף גוף מחקר לא בדק את רשימת האתרים לפני שנחתם ההסכם עם פולין. אם נפלה טעות עדיף לתקן אותה אפילו אם זה באיחור. ואם משרד החינוך לא יעשה את הבדיקה, נבקש את זה מאחד מגופי המחקר הפרטיים".

מתוך הדיון משותף עם הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מתוך הדיון משותף עם הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

יו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסף טייב הוסיף כי "ועדת החינוך דורשת ממשרד החינוך לקיים בדיקה לגבי אותם אתרים שנמצאים במחלוקת ומופיעים בהסכם עם פולין. אם לא רוצים לפסול אתרים מסוימים מטעמים דיפלומטיים, תביאו רשימת אתרים מומלצים".

מנכ"ל יד ושם צביקה פייראיזן סיפר בוועדה: "נערכנו להוצאת משלחת חוקרים ומדריכים, יחד עם משרד החינוך, שתבקר בכמה שיותר אתרים לא מוכרים מתוך הרשימה. שבוע לפני כן, ביקש מאיתנו משרד החינוך להימנע מהוצאת המשלחת, כי אין צורך לאשר את האתרים שלא ביקרו בהם התלמידים קודם לכן ובהתאם לזה ביטלנו. נכון לעכשיו, יש לנו מידע על שישה אתרים, כי תלמידים ביקרו בהם בעבר ויש ארבעה אתרים שטרם הסתיימה בנייתם."

מנהלת מרכז הדרכה להנחלת זיכרון השואה במשרד החינוך ליאת סלומון הוסיפה: "במסגרת המסע לפולין כל משלחת מבקרת בכ-40 אתרים. בבנק האתרים של משרד החינוך יש כ-700 אתרים, כשבחלקם יש חובת ביקור כמו באושוויץ, בגטו, בבור הריגה ועוד. אני לא יכולה לומר אילו אתרים יש להסיר או לא מהרשימה שהתפרסמה. זה לא אני. אם המדינה רוצה לאמץ גישה שבכל מקום שמגיעים צריך לבדוק, אז צריך למצוא מימון לבדיקת כל 700 האתרים."

מתוך הדיון משותף עם הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מתוך הדיון משותף עם הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

היו"ר ח"כ כהן השיבה: "תשובה מאכזבת, משרד החינוך ביזה את הוועדה ולא שלח לכאן נציגי פדגוגיה שיוכלו לענות על השאלות". בהמשך, מתאם קשרי ממשל של משרד החינוך אף ביקש להוציא את נציגתו מהוועדה, דבר חסר תקדים, שהוביל את חה"כ טייב לציין כי "זה לא מקובל".

נציגת משרד החוץ סנדרה סימוביץ ציינה במהלך הדיון כי "מטרת ההסכם שנחתם עם פולין היתה מצד אחד חידוש המשלחות ומהצד השני שמירה על האינטרסים של המדינה. באשר לרשימת האתרים המופיעים בהסכם – זה לא נושא למשרד החוץ, אלא למשרד החינוך מבחינה פדגוגית".

יו"ר ארגון ג'נריישן לשימור המורשת היהודית מאיר בולקה הוסיף: "המדריך פולני וזכותו להפסיק את המסע כשדבריו של המדריך הישראלי לא עוברים לו באוזן. ההסכם שנחתם הוא הסכם מרושל, הסכם שעושה מאיתנו צחוק. המסעות לפולין כוללים רבע מיליארד ש"ח כספי הורים, שהם עלה נידף באג'נדה הפולנית שיחליטו מה יעשו עם הכסף". הוא הוסיף: המסע צריך להתקיים בגיל 18 בפקודה, כשנער בשל יותר ולא בגיל 16".

יו"ר מועצת התלמידים זיו בר אור, הזכיר את מחאת ארגון המורים בהקשר זה ואמר: "עצוב לי שארגון המורים מונע מתלמידים לצאת למשלחות לפולין. כך נותנים יד לעוד פגיעה בזיכרון השואה. זה קו אדום שנחצה שוב. גם בציונים, בטיולים השנתיים וגם למסע לפולין".

הרב אברהם קריגר, ראש מרכז "שם עולם" סיפר על מחסום העומד בפני המדריכים למסע: "אנחנו נתקלים בשיטה שמנסה לבטל את קורס המדריכים. יש סטאז'רים שמחכים לנסיעה ונוצר צוואר בקבוק. חסרים לנו מדריכים."

ליאת סלומון, נציגת משרד החינוך שחזרה בינתיים לחדר הוועדה הסבירה בתגובה: "הקורס של מדריכי פולין בנוי מחלק עיוני במכונים כאן ואח"כ מסעות סטאז'. בגלל הקורונה ואח"כ המשבר עם הפולנים נוצר צוואר בקבוק עבור 82 סטאז'רים. מבחינה חינוכית, לא נכון שיהיה פער בין החלק העיוני לסטאז' שיתקיים רק בעוד שנתיים. בשל כך אפשרנו גם במשלחות העצמאיות שיהיו סטאז'ר. "יד ושם" מבחינתם הצליחו להכניס 14 מדריכים במשלחות הקרובות. לא נותנים שם בפולין דריסת רגל לסטאז'רים חדשים. ניסינו להוציא צו מניעה בבית דין לעבודה שדחה אותנו".

יו"ר ועדת החינוך ח"כ טייב: "אני קורא למשרד החינוך לעשות הכול ולהכשיר את המדריכים שיעשו את הסטאז' כמה שיותר מהר, אחרת בעוד שנתיים נקיים דיון למה אין מדריכים."