ועדת החינוך של הכנסת קיימה היום (שני) דיון מיוחד, לקראת תחילת שנת הלימודים, במהלכו שר החינוך יואב קיש הציג את היערכות משרדו לשנת הלימודים הקרובה וציין כי הרפורמה המשפטית וחילוקי הדעות והעימותים סביבה - ייכנסו לתוכנית הלימודים. "אנחנו רואים את המורכבות שהאירוע שקורה לנו מייצר לתלמידים, למורים ולמנהלים ואנחנו לא מתעלמים מזה", ציין. 

חשש לפתיחת שנת הלימודים: פערים גדולים מול ארגון המורים העל יסודיים
רן ארז: "לשר החינוך לא אכפת, המורים צריכים להיערך לשביתה ארוכה"

עוד הוסיף: "אני מסתכל על תפקידי ועל תפקיד המורה והמנהל כתפקידים ממלכתיים, כאשר לכל אחד ואחת מאיתנו יש את העמדה שלו - אך היא לא מעניינת לעצם האירוע. אנחנו מדברים על מה שאפשר לעשות כדי לטפל במשבר", הסביר קיש, "נטפל בכך בין היתר באמצעות הוספת הנושא "לכידות חברתית - מנהיגות בזמן משבר" כנושא השנתי של השנה, לצד הנושא שכבר נקבע - "מיצוי ומצוינות".

השר ציין את המחסור החריף בצוותי חינוך ואמר: "יש לנו חוסר בגננות. אנחנו עומדים היום על מחסור של 75 גננות לפתיחת השנה בכל הארץ, ויש חוסר גם במורים. הנושא הזה מוכר ונצטרך לתת לכך מענה. נבנה היערכות שונה לשנת הלימודים תשפ"ה מיד לאחר פתיחת השנה הקרובה".

נושא נוסף שעלה הוא החינוך המיוחד, וקיש הסביר כי החינוך המיוחד גדל מעבר לתחזיות, והצרכים לא תוקצבו במערכת. הוא התייחס לנושא שנמצא כעת בדיון בבג"ץ, וטען כי משרדו לא קיצץ בתקציב החינוך המיוחד: "עשינו מהלך של הורדת 45 דקות שהיה חייב להתכתב עם המשאבים של המשק. אם לא היינו עושים את זה כיתות לא היו נפתחות בגלל מחסור במורים".

ממלא מקום מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני התייחס למחסור באנשי הוראה ואמר: "אני לא מחדש, אבל יש משבר גדול מאד בהון האנושי ברמה הלאומית ולדעתי גם ברמה העולמית. יש מחסור בעובדים שוטרים, פסיכולוגים, יועצים, מורים, סייעות, גננות, מטפלות ועוד. זה לא קרה אתמול ולא שלשום אלא בעוצמה לקראת תשפ"ד והמחסור הוא גדול".

לדבריו, בתחילת יוני עמד הפער על 6,549 מורים: 1266 בחינוך המיוחד, 642 גננות ו- 4641 בחינוך הרגיל. "נכון להיום", אמר שמעוני, "יש מחסור של  3,379 עובדי הוראה כולל חינוך מיוחד. מתוכם  2520 מורים בחינוך הרגיל ו 75 גננות. בחינוך המיוחד חסרים 784 מורים וגננות".

בתוך כך, הוועדה אישרה, בנוכחות חבר כנסת אחד בלבד את טבלת תשלומי ההורים לשנת תשפ"ד, בנוסף אישרה הוועדה את סכום הגביה המותר עבור השאלת ספרי לימוד בשנת תשפ"ה. יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב, היחיד שנשאר מכלל החברים, הסביר כי "נעשתה עבודה אינטנסיבית כדי שתשלומי ההורים לא יעלו.

אני מברך את שר החינוך שנרתם לנושא ועל מנת שתשלומי ההורים לא יעלו, הכניס את היד לכיס והשלים את החסר בסכום של 25 מיליון ש"ח". הוא הוסיף כי הוא "מתכנן, מיד עם תחילת שנת הלימודים הקרובה, לעבוד עם מנכ"ל המשרד ושר החינוך ולבנות שיטת גביה דיפרנציאלית. אני מאמין שצריך להסיר מסדר היום את תשלומי הרשות והחובה הנגבים מההורים. נשב על תוכנית חומש עד להפחתה מלאה של התשלומים".