מועצת התלמידים והנוער הארצית והנהגת ההורים הארצית קיימו היום (רביעי) הפגנת מחאה בצומת קפלן בתל אביב נגד השביתה הצפויה במערכת החינוך.

בהודעה הרשמית נכתב: "תורנו לחלק לכם ציונים - נכשלתם. נמאס לנו שמשחקים בנו, לא נסכים לעוד שנה עם חוסר ודאות ובלי טיולים, ציונים ומסעות. לא נסכים למערכת בלי מורים. אנו דורשים שיפסיק את הפגיעה בעתיד של הנוער, זה הזמן להסתכל לתלמידים בעיניים. מבחינתו כולם צריכים לקחת אחריות, יוצאים לצעדה מול משרד האוצר, ארגון המורדים ומשרד החינוך".

הפגנת תלמידים נגד השביתה במערכת החינוך (צילום :אבשלום ששוני)

יו״ר מועצת התלמידים והנוער במחוז הצפון, שון לוקיאניץ׳: "אנחנו התלמידים בשום פנים ואופן לא נגד המורים שלנו. אנחנו רוצים שיהיה להם שכר הוגן ומכבד. הבעיה שלנו היא שהמאבק שלהם לצערנו בא על חשבוננו. אנחנו מבינים את החשיבות, אבל אנחנו לא יכולים להיות יותר הקורבנות של העניין, להיות כלי המשחק שלהם. בסופו של דבר, משך השביתות הוא זמן לימודים חיוני. התלמידים עולים לתיכון ויש בגרויות, עבודות ומבחנים. הזמן הוא יקר. אם אנחנו מפספסים את הלימודים - מי יבוא וישלים לנו את שעות הלמידה? הם הרי לא יעשו במקומנו את הבחינות".

"ניסינו להגיע לפשרה לא דרך הפגנות - אלא דרך מכתבים, דיונים בכנסת, ראיונות בכלי התקשורת - אך אין מנוס. אנחנו חייבים שתהיה הידברות בין משרד האוצר, משרד החינוך וארגון המורים כדי שייקבע הסכם השכר ושנתחיל את השנה הזאת כמו שצריך. אני חושב שהמשבר הזה כבר מיצה את עצמו - ושיש ביכולתם לשבת ולדבר, ולהוציא הסכם שכר הוגן שייקבע למשך כמה שנים - בתקווה שלא כל שנה ישביתו אותנו מחדש. היו כבר אין ספור עיצומים - החל מביטול טיולים שנתיים, אי קבלת תעודות, המסעות לפולין - ועד ניסיונות לבטל את מסיבות הסיום שלנו. אלה רגעים מאוד משמעותיים בחיים שלנו שלא נקבל בחזרה", הוסיף.

"אנחנו התיכוניסטים יוצאים להפגנה ולמחאה היום מול משרד החינוך כי נכון לעכשיו אנחנו לא רואים שיש הסכמה. אנחנו צריכים ורוצים ללמוד - ומה שמונע מאיתנו את זה כרגע הוא העובדה שאין שכר הולם למורים היקרים שלנו. שיתנו להם את השכר הראוי שמגיע להם. אנחנו צריכים שראש הממשלה, שר החינוך ושר האוצר יבינו שחינוך והוראה זה אחד מהמקצועות החשובים ביותר. המורים משפיעים על דור העתיד - ומגיע לכל תלמיד ותלמיד החינוך הטוב ביותר, מהמורים המקצועיים ביותר. כשסטודנטים לעתיד מבינים שהשכר הוא זעום - הם מראש לא יבחרו ללמוד באוניברסיטה את תחום ההוראה ההכרחי. כך מפסידים מורים פוטנציאלים שהיו יכולים להיות איכותיים ומועילים מאוד למערכת".

"בנוסף, צריך להבין שמורה עובד המון שעות - גם מהבית ומשקיע את מירב זמנו. שר האוצר ושר החינוך צריכים לתקצב בהתאם את מערכת החינוך ואת שכר המורים כדי שתהיה מוטיבציה ללמוד הוראה, להגיע ללמד בבית הספר ולא להרגיש שחוקים בסוף החודש עם תלוש שכר זעום. בסופו של דבר במעשה אי העלאת השכר למורים - הם פוגעים קשות בתלמידים״, סיכם.

הפגנת התלמידים נגד השביתה המתכוננת במערכת החינוך (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת התלמידים נגד השביתה המתכוננת במערכת החינוך (צילום: אבשלום ששוני)

הפגנת התלמידים נגד השביתה המתכוננת במערכת החינוך (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת התלמידים נגד השביתה המתכוננת במערכת החינוך (צילום: אבשלום ששוני)

כאמור, יומיים נותרו לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד, ועדיין לא ברור מה יעלה בגורל הלימודים בחינוך העל יסודי, זאת בשל הימשכות המשא ומתן בין יו"ר ארגון המורים רן ארז לבין נציגי משרד האוצר, משרד החינוך והשלטון המקומי, על השגת הסכם שכר חדש למורים. הצדדים חידשו היום את מרתון הדיונים, במטרה לראות האם תושג התקדמות כלשהי בשיחות, שתמנע בסופו של דבר שביתה בתיכונים. במידה ולא תושג הסכמה במהלך השעות הקרובות, תוכרז באופן רשמי שביתה במערכת החינוך החל מה-1 בספטמבר.

אתמול שלח ארגון המורים מכתב חריף ותקיף לממונה על השכר והסכמי השכר באוצר אפי מלכין, ובו טענות קשות: "מאז כניסתך לתפקיד הממונה על השכר במשרד האוצר בחרת, שלא כפי שעשו קודמיך, שלא לקחת חלק באף לא אחת מישיבות המשא ומתן המתקיימות בין הצדדים, והופעת רק לצורכי תקשורת בפגישות הראווה שהתקיימו לשם עדכון השרים. כך גילית דעתך שהגעה להסכם קיבוצי עם מורי החינוך העל־יסודי, עתיד מערכת החינוך ופתיחת שנת הלימודים במערכת החינוך אינם בראש מעייניך, בהמעטה", נכתב בפתח המכתב.