ה-1 בספטמבר 2023 צפוי להיות מרגש במיוחד לא רק עבור התלמידים במערכת החינוך, אלא גם עבור אלפי מורים וגננות שזוהי השנה הראשונה שלהם במערכת החינוך. אחת מאותם נשות ואנשי החינוך הנרגשים היא פאטמה מוסראתי בת ה-20, שתשתלב בצוות ההוראה בתיכון מקיף דאר אלחכמה עתיד בלוד, כבת שירות לאומי. במקביל, היא לומדת תואר בחינוך, ורוצה להיות מורה לחינוך מיוחד. מדובר בסגירת מעגל מרגשת במיוחד עבורה, שכן זהו התיכון בו למדה כנערה.

הפגנה מול ביתו של קיש וחסימת כביש 4: המחאה נגד השביתה בחינוך נמשכת
"נמאס לנו שמשחקים בנו": מחאת התלמידים נגד השביתה המתוכננת

"הייתי תלמידה בעייתית ודי מופרעת", סיפרה בשיחה עם מעריב, "המנהלת של בית הספר נלחמה עלי ובזכותה יצאתי עם בגרות מלאה. בהמשך, היא הציעה לי לחזור לבית ספר כבת שירות לאומי. התנגדתי בהתחלה, כי חששתי לאבד את הזהות שלי – אבל בסופו של דבר, השנתיים האלה רק חיזקו אותי והפכו אותי למי שאני היום".

היא הוסיפה: "מעולם לא חשבתי שאהיה מורה – אבל היא שינתה לי את החיים והעניקה להם משמעות. בזכותה התאהבתי במקצוע, ואני יכולה לתת לתלמידים בדיוק את מה שאני קיבלתי, ולעזור להם למצוא את הדרך שלהם בחיים. תואר בחינוך מיוחד זו הגשמת חלום בשבילי".

היא הוסיפה: "העובדה שלמדתי בבית הספר הזה, ושאני קרובה לגיל של התלמידים, מאפשרת לי לשמוע אותם ואת הקשיים שלהם בצורה אחרת וישירה יותר, כי אני פשוט מבינה אותם. אני נמצאת כל כך הרבה שעות בבית הספר, והאמת שאם לא הייתי צריכה ללכת הביתה בשלב מסוים – לא הייתי עושה את זה".

הבחירה לעשות שירות לאומי היא לא דבר מובן מאליו עבור צעירה מלוד.

"נכון, זו לא היתה החלטה קלה ובאמת בהתחלה המשפחה שלי הביעה התנגדות לכך. עם זאת, הם שינו את דעתם כשראו מה אני עושה כל יום, ואיך אני מתקדמת ועוזרת במקביל לתלמידים בבית הספר. זה לא היה קל בהתחלה, אבל עכשיו הם גאים בי ותומכים בי מאוד".

אנואר קשקוש מנהלת את בית הספר מזה שש שנים. "פאטמה היא בת השירות הראשונה בבית הספר, ואני מאמינה שהשירות לא פוגע בזהות של המשרתים – אלא רק מעצים אותם במהלך השנתיים הללו, כאשר הם תורמים מעצמם למדינה ובמקביל מקבלים הרבה בתמורה". לדבריה, השירות הלאומי נתפס לעיתים בצורה לא טובה בחברה הערבית – והשם שלו לא צריך למנוע מאיתנו מלעשות אותו.

"השנתיים הללו מעצבים את הבוגרים שסיימו את כיתה י"ב, ונותנות להן מסגרת נוספת ומענה ראשוני, הכולל הכשרה ולימודים – כך שהם לא 'נזרקים' החוצה 'לשבור את הראש' לגבי העתיד שלהם", הדגישה, "לשירות הלאומי אזרחי יש אפקט חשוב על הצעירים, וזה משמעותי מאוד בתקופה הזו, בה אנחנו מחפשים פתרונות למצב הקשה בחברה הערבית, ולמספר מקרי הרצח שממשיך לעלות. אני מאמינה בזה – למרות שיש התנגדות רבה לכך".

קשקוש הוסיפה: "אם לא המסגרת הזו – פאטמה בוודאי היתה נמצאת במקום אחר היום, אולי נשואה, ולא סטודנטית לחינוך מיוחד. המסגרות הללו נותנות לבוגרים הזדמנות ללמוד עוד על עצמם ועל החברה ולהגיע לאקדמיה כשהם בשלים ומוכנים. לנו כחברה יש אחריות לטפל בבעיות שלנו, ולא רק למשטרה. אנחנו חייבים להיות אופטימיים ולעודד אחד את השני כדי שלא נגיע למצב שאי אפשר לצאת מהבית. זה נורא לחיות בפחד במצב הזה".

לדבריה, צריך לפעול למען שינוי במצב בחברה. "אנחנו בית הספר היחיד בעיר שהחל במסלול של שירות לאומי אזרחי, ומספר המשתתפים רק ממשיך לעלות כל הזמן. פאטמה קיבלה אות הצטיינות על השירות שלה ואני מאוד גאה בה".