שר החינוך יואב קיש מעכב את הקמת האוניברסיטה בגליל שאושרה כבר לפני שנה, בכך שטרם הקים ועדת היגוי כפי שנדרש בוועדת ׳גייגר׳ שהתקיימה בספטמבר 2022, כך טוען אלי כהן, מנכ"ל מכללת תל חי. 

לדבריו, ההחלטה על הקמת ועדת ההיגוי התקבלה בתקופת הממשלה הקודמת על יד ימשרד החינוך בראשות השרה לשעבר יפעת שאשא ביטון והמועצה להשכלה גבוהה, שאישרו כי אוניברסיטה תוקם בגליל על בסיס התשתיות והחוקרים של המכללה האקדמית תל חי. לטענת כהן, משום מה, במהלך החודשים האחרונים, תהליך הקמת האוניברסיטה מתעכב.

פרסום ראשון: מנכ"ל משרד החינוך המתפטר הציע להישאר בתפקידו עד אחרי החגים, קיש סירב
יואב קיש הודיע: "המחלוקת סביב הרפורמה המשפטית תיכנס לתכנית הלימודים"

יש לציין כי באותה הוועדה נקבע כי המועצה להשכלה גבוהה והוועדה לתכנון ותקצוב יקימו ועדת היגוי שתפקידה יהיה תכנון האוניברסיטה בהיבטים הפדגוגיים והמעשיים, והן את העלות התוספתית המתוכננת למהלך זה. 

כעת, אנשי המכללה חוששים שבשל העובדה שההחלטה עברה על ידי הממשלה הקודמת, שר החינוך הנוכחי יבטל או יהפוך אותה, דבר שעשוי לפגוע בפיתוח הפריפריה הצפונית. כזכור, החלטת הממשלה להקים אוניברסיטה בגליל עברה עוד בשנת 2005 - אך עד היום לא מיושמת. 

״על פי דו״ח ועדת גייגר, כדי שהאוניברסיטה תוקם - חייבת להיות ועדה שתלווה את המכללה, ותאשר שהיא אכן עומדת בסטנדרטים שאוניברסיטה בישראל צריכה לעמוד בהם. לצערי, הקמת הועדה הזו עוד לא תוכננה, בוצעה או תוקצבה ומעוכבת על ידי הממשלה הנוכחית״, אומר אלי כהן, מנכ״ל המכללה האקדמית תל חי. 

כידוע, שנים רבות שהגליל סובל מרמה חברתית-כלכלית נמוכה יחסית לשאר אזורי הארץ, מחוסר במקומות עבודה בשכר גבוה, מהיעדר מרכזי מדע ואקדמיה מתקדמים, מתשתיות מוזנחות ולא מספקות - ומפערים משמעותיים בשירותי הבריאות.

מחקר שקיים פרופ׳ דורון לביא, הראה כי ״בניית אזור מבוסס מדעים ומחקר הינו אחד ממנופי הפיתוח הכלכליים המרכזיים אשר יהווה מוקד משיכה לאוכלוסייה איכותית, יצמצם את תופעת עזיבת הצעירים, וישפר משמעותית את הערך התדמיתי של הגליל, כאזור מפותח ומתקדם״. כאמור, הקמת אוניברסיטה ראשונה בגליל תועיל ותצמצם את הפערים הקיימים על ידי השכלה גבוהה ופיתוח מחקרי.

בגליל שואפים לפיתוח האזור כפי שהתפתח אזור הנגב מאז הקמת אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. הקמתה משכה עשרות אלפי סטודנטים שנותרו באזור גם לאחר הלימודים, הקימו משפחות  - ותרמו למאזן ההגירה החיובי, ולפיתוח כלכלי, אקדמי ותעסוקתי. ״הועדה בחרה להקים אוניברסיטה בגליל המזרחי כי היא תהווה מנוע צמיחה משמעותי וחזק למרחבים הפריפריאליים באזור המרוחק ביותר ממרכז הארץ״, טוען כהן. ״זו דרך לממשלה להראות שהם לא רק מדברים - אלא גם עושים עבור הצפון והפריפריה״.

מלשכת השר נמסר: "הנושא הנ"ל נמצא בבדיקה ובבחינה מקצועית של השר. עד כה השר קיים פגישות בנושא עם פרופ' גייגר, ראשי רשויות וראשי מכללות בצפון. השר פועל ע"פ שיקולים מקצועיים בלבד וכל טענה אחרת בעניין זה - שקרית וחוטאת לאמת"