מערכת החינוך חזרה לתפקוד בלמידה מרחוק באמצעות זום. לילדים עם הפרעת קשב קשה מאוד ללמוד בזום, בשל החולמניות, ההיפראקטיביות, האימפולסיביות והצורך במגע. איך אפשר לעזור להם?

גם אם כל העולם לוחץ, צה"ל חייב לפרסם רק את העובדות | אבי בניהו
אוהד חמו ספג התקפות קשות ויצא למלחמה: "מכונת הרעל חוגגת נגדי" | צפו

רוב המשפחות מתמודדות בימים אלו עם אתגרים עצומים, אולם, המצב יכול להחמיר במשפחות הקשב. אחד התחומים המשמעותיים ביותר שבהם ילדים עם הפרעות קשב מתקשים הוא הלימודים. ילדים אלו יותר מתקשים לרוב להיות קשובים בשיעורים בזום, משום שיש הרבה הסחות דעת ואין מי שיעזור להם להתרכז. הלימודים בבית גם קשים יותר משום שאין את הפן החברתי, שבו הם רואים שכל הילדים יושבים בכיתה, ולכן הם צפויים לטווח קשב של עד 15 דקות. 

המחקר הישראלי מראה שקבוצת הסיכון הגדולה ביותר היא מתבגרים עם הפרעת קשב, בשל קשיי ההתארגנות שלהם בתקופה זו, ועל כן החוקרים ממליצים למורים לפקח עליהם במיוחד. בנוסף, בתקופה זו מחריפים קשיים שקיימים מאליהם, כמו היפראקטיביות, ויסות רגשי לקוי הגורם להתקפי זעם ולתסכולים, ובידוד חברתי.

מה אפשר לעשות?

קודם כל להבין

חשוב להבין שהקושי שחווים הילדים הוא הגיוני. אנחנו נמצאים בתקופה קשה ומלחיצה, ובנוסף הלמידה דרך הזום אינה טבעית עבורם. כך שחשוב גם להכיל את רגשותיהם. 

מעקב רפואי

מומלץ להמשיך מעקב רפואי ובמידת הצורך להמשיך ליטול את הטיפול התרופתי גם בבית. הטיפול התרופתי גם מוריד את הסיכון לתחלואה הנלווית ולקשיים הנוספים. כך למשל יש סיכון גבוה יותר לחרדה, דיכאון, התמכרויות, השמנה או הפרעות אכילה, בקרב אוכלוסיית הקשב. בתקופה זו כשהסיכון לאלו גבוה יותר, חשוב לשמור עוד יותר על ילדי הקשב. 

דווקא עכשיו לשמור על שגרה

דווקא בתקופה של חוסר וודאות, חשוב להכניס שגרה לחיים של ילדי הקשב, הם זקוקים לה. השגרה יכולה לשמור על הרגלים בסיסיים, כמו לסדר מיטה, לאכול ארוחת בוקר, להשתתף במפגש עם המורה, לנוח עם סרט בצהריים. שגרה נותנת לילדים תחושה של שליטה וביטחון. אפשר להכין טבלה עם זמנים של היום ומה קורה בכל שעה. 

סביבת למידה

מומלץ לייצר מקום למידה שקט ונעים לילדי הקשב, שיהיה להם נוח ללמידה, ולא להעביר את הלמידה למיטה... אם הם צריכים אותנו ההורים קרוב, אז שיהיה בקרבת ההורים. אם הם זקוקים לשקט ולמקום ללא גירויים, אז בחדר נפרד וללא מסיחים. כמו כן לדאוג שכל הציוד הלימודי לו הם זקוקים נמצא בקרבתם (ספרי לימוד, כלי כתיבה, חומרים שצריך להדפיס מראש). 

תזונה בזום

לא מומלץ לאכול מול שיעורי הזום, משום שאכילה מול מסכים מעודדת השמנה, וגם לא מאפשרת להנות מהאוכל ולהתרכז בו, וכך פחות גורמת לשובע. מומלץ להנהיג כלל שלא אוכלים מול מסכים, ומקיימים ארוחות מסודרות, ובין לבין נשנושים בריאים (פלטת ירקות או פירות למשל). 

חסימת אפליקציות

היות ויש הרבה הסחות מהטלפון או מהמחשב, מומלץ להשתמש בתוכנות חוסמות אתרים לזמני השיעור, כמו פייסבוק, טיקטוק, אינסטגראם, או תוכנות שמנתקות מהטלפון לגמרי בזמנים אלו. חשוב לזכור שהטלפון ממכר, ועל כן צריך להתייחס אליו בהתאם ולעזור להתנתק ממנו. תוכנות מומלצות הן: cold turkey, freedom, forest, nunny.

למידה פעילה

נרצה לדמות את הלמידה בזום ללמידה בכיתה, ועל כן שהלמידה תהיה אקטיבית, כמו למשל לסכם את הנאמר בשיעור, לשאול שאלות או לענות עליהן. שכיבה במיטה ובהייה בזום לא תאפשר ריכוז, ולכן גם אם ילד הקשב שלנו אינו תנועתי, סביר להניח שבמצב כזה הוא יחלום בהקיץ ולא יהיה נוכח בשיעור. 

סגנון למידה

מומלץ להתאים את הלמידה לסגנון הלמידה של הילד. אם הוא לומד חזותי, עדיף לאפשר לו לראות את החומר בצורות שונות (מצגת, סיכומים, תרשימי זרימה). אם הילד לומד שמיעתי, לאפשר לו לשמוע את החומר (הקלטת השיעור, השמעת טקסטים, למידה עם חברים). אם הילד לומד תנועתי לאפשר לו לזוז במהלך הלמידה (ללכת עם הטלפון/מחשב, ללעוס מסטיק, לכתוב). 

הפסקות

הישיבה לאורך זמן מול הזום מאוד מעייפת ועל כן חשוב להכניס הפסקות התאווררות, רצוי שכוללות תנועה, או שמחוץ לבית, ולשלב פעילות ספורטיבית ואינטראקציות חברתיות או משפחתיות. 

חוקרת וסופרת, פודקאסטרית, מרצה באוניברסיטה העברית, בעלת מכון לאבחון וטיפול, לילדים ולמבוגרים, ומאחוריה חמישה ספרים מצליחים (ביניהם רב המכר, "אנשי הקשב").

הכותבת היא מומחית בכירה בהפרעת קשב, חוקרת וסופרת, פודקאסטרית, מרצה באוניברסיטה העברית, בעלת מכון לאבחון וטיפול, לילדים ולמבוגרים, ומאחוריה חמישה ספרים מצליחים (ביניהם רב המכר, "אנשי הקשב")