הבלאגן נמשך: למרות שאזורים נוספים בארץ, בהם גוש דן, קיבלו את אישור פיקוד העורף לחזור ללימודים פרונטליים, בתנאים מסוימים - גם היום (רביעי) עדיין לא היה ברור במאת האחוזים היכן יתקיימו לימודים, שכן ערים רבות שקיבלו אמש את האישור לקיים לימודים פרונטליים - בחרו שלא לעשות זאת היום, וכמה מהן אף החליטו לדחות את חזרתם לתחילת השבוע הבא.

חדשות 12 מציגים: הראייה הדרמטית שמוכיחה - ארגוני הטרור ירו את הרקטה | צפו
האזרח שהתריע מראש על הטבח והתעלמו ממנו: "אמרו לי שזה תרחיש שלא יקרה בחיים" | מיוחד למעריב

במשרד החינוך הדגישו כי בשלב זה, ועד להנחיה אחרת - לא יכפה על ההורים לשלוח את ילדם ללימודים פיזיים, ועליהם להיות בקשר עם המוסד החינוכי ולעדכן אותו בסוגייה, בין היתר לשם שמירה על קשר. עוד הדגישו כי האחריות על העברת תכני הלימודים הללו היא אינה של בית הספר, שכן הם פועלים בכוחות מצומצמים.

יובל בת החמש, שלומדת בגן חובה ביהוד, סיפרה כי "אני מפחדת מאוד מהמצב, אבל כן הייתי רוצה לחזור לגן. אני מתגעגעת לחברים הטובים ולגננת שלי  וכבר נמאס לי להיות בבית!". איתן, אחיה בן השמונה, שלומד בבית ספר יסודי בעיר, הוסיף: "אני מעדיף להמשיך וללמוד בזום עד שנראה שהמצב נרגע עוד קצת. המצב מלחיץ אותי ואני מעדיף להיות בבית, או לפחות עם המשפחה שלי, בזמן אזעקות".

גילי, תלמידת כיתה י׳ ממועצת מטה אשר, המוגדרת צהובה על פי פיקוד העורף שיתפה בתחושותיה: "יש המון תלמידים שמרגישים שלא נכון ללמוד כרגע בכלל, אפילו בזום. יש המון ילדים שמלאים בחרדות או ילדים שיש במשפחות שלהם חטופים או נרצחים. קשה לאותם ילדים הרבה יותר, ואי אפשר להתנהג כאילו הכול רגיל כשבפירוש אנחנו במצב חירום. אנחנו לא מצליחים להתרכז בזום בתוך כל המצב הקשה במדינה - וגם מי שנחשב לתלמיד טוב לא מצליח ללמוד בסיטואציה הזאת. אנחנו ילדים - אבל אנחנו גם דואגים".

עדי קטרון (14) ממושב עידן, תלמידת כיתה ח' בבית ספר "שיטים דרכא" בערבה התיכונה: "לא חושבת שאצליח להתרכז בלימודים כשנחזור לבית הספר שבוע הבא. אי אפשר להתרכז בלימודים במצב הזה, חצי מדינה הרוסה, אח שלי בצבא וגם החברים שלו מהכיתה, חבר של אחותי, המחנך שלנו, שכנים וקרובים. בימים אלו אנחנו נמצאים עם מאות הילדים שפונו אלינו מיישובי העוטף ועושים הרבה פעילות במושב, בכדי לעודד לשמח ולהעסיק אותם. זה יותר חשוב לדעתי שנעשה במציאות הזו".

עדי קטרון (צילום: באדיבות המצולמת)
עדי קטרון (צילום: באדיבות המצולמת)

בר קוניוק (12.5) בכיתה ז', ממושב עידן בערבה התיכונה: "כולם בערבה מבצעים הרבה פעילויות לכל הילדים מהעוטף , אנשים תרמו מלא דברים והביאו לכאן. כמעט כל המשפחות במושב מארחות משפחה מהעוטף. פתחו גם צימרים ללא תשלום בשבילם. הם הגיעו בלי כלום. התושבים פתחו חדר אוכל, מכבסה ומחסן ציוד שיש בו הכל! מאוד משקיעים בזה. בלילה אנחנו נפגשים במגרשים עם הרבה ילדים מהעוטף שהם כבר חברים  שלנו. אנחנו כנראה חוזרים לבית ספר, עם הילדים מהעוטף. אולי יקבלו קצת מהשגרה שחסרה להם".

בר קיוניק (צילום: באדיבות המצולמת)
בר קיוניק (צילום: באדיבות המצולמת)

כאמור, הנחיות פיקוד העורף סיווגו את אזורי הארץ לפי צבעים בשיטת הרמזור, כך שאזורים ירוקים יחזרו לשגרה בעוד אזורים אדומים יצטרכו לפי לפעול הגבלות של פיקוד העורף. ע"פ ההנחיות, בעוטף עזה וביישובי הגולן לא יתקיימו פעילות חינוכיות ובתי הספר והגנים יישארו סגורים. כמו כן, יחולו הגבלות על מקומות עבודה והתקהלויות ושירותים. ביהודה ושומרון, בירושלים ובגוש דן ניתן יהיה לקיים פעילויות חינוכיות במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן ויחולו מגבלות על מקומות עבודה והתקהלויות ושירותים.

בעמקים ובגליל ניתן יהיה לקיים פעילויות חינוכיות במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן ולא תהיינה הגבלות על מקומות עבודה והתקהלויות ושירותים.באילת, הערבה, דרום הנגב, ים המלח והבקעה ניתן יהיה לקיים פעילויות חינוכיות ללא הגבלה, ולא יחולו הגבלות על מקומות עבודה והתקהלויות ושירותים.

בכל מקרה, חשוב להדגיש כי בסופו של דבר, ההחלטה הסופית האם לקיים לימודים, ואם כן - באיזה ממוסדות החינוך - היא של הערים והצוותים שמכירים את המתרחש, ומתבססת על שיקולים שונים, בהם היכולת להביא את הנוכחים למרחבים המוגנים בפרק הזמן הנדרש, ורמת המוכנות, הזמינות והפניות של התלמידים והצוותים. חשוב להדגיש כי ההנחיות עשויות להשתנות בכל רגע נתון, וכך גם ההחלטות של הערים והיישובים, לכן מומלץ לעקוב באתר פיקוד העורף וכן אחר הודעות העירייה או היישוב והמוסד החינוכי עצמו.