68% מהמורים חושבים שהפחד מכפייה דתית מוביל את מערכת החינוך למחיקת הזהות היהודית של התלמידים ו-75% מהמורים חושבים שהשיח השלילי סביב לימודי היהדות והמורשת וההדתה משפיעים על מערכת החינוך וגורמים לתלמידים להתרחק מנושאים אלה.

שילוב ראשון מסוגו: אושר המיזוג בין אוניברסיטת חיפה למרכז האקדמי ויצו
המורה שהתבטא נגד כוחות הביטחון הוחזר לעבודתו - המורים פרצו במחאה

המלחמה, כך מסתבר, רק חיזקה את הצורך בשיעורי מורשת וציונות. נתון זה הוא חלק מסקר מיוחד של מאגר מוחות עבור דו"ח "הרוח היהודית" של ארגון מאירים בעקבות אירועי ה-7.10 ישנה תמימות דעים בין רוב מובהק של ההורים והמורים בישראל בחינוך הממלכתי כי קיים צורך להוסיף לתוכניות הלימודים שיעורים נוספים בנושאי מורשת העם היהודי.

כך עולה מסקר מיוחד של הרוח היהודית שהכין מכון המחקר "מאגר מוחות", בניהולו של פרופ' יצחק כץ, בקרב הורים ומורים בחינוך הממלכתי בישראל. הסקר ביקש לבדוק את עמדות והעדפותיהם של 1000 הורים ומורים ביחס לחינוך בנושאים של מורשת העם היהודי – בעקבות המלחמה.

עוד עולה מהסקר כי למרות שמרבית ההורים והמורים מחוברים בעצמם למורשת העם היהודי – הרי שהחיבור אינו עובר לדור ההמשך. בנוסף, קיימת הסכמה בין ההורים למורים כי השיח השלילי סביב לימודי היהדות והמורשת משפיעים על מערכת החינוך ואף מובילים למחיקת הזהות היהודית של התלמידים.

פעילות הכוחות בפירי המנהרות (צילום :דובר צה"ל)

מהסקר עולה כי "ישנו ניסיון תקשורתי לטעון כי חינוך ממלכתי הינו חינוך חילוני, שאין בו כל קשר או זכר ליהדות ומסורת, בעוד שתוצאות הסקר מוכיחות כי בחברה הישראלית ישנו מיעוט בלבד המתנגד למורשת, ציונות ומסורת.

רוב החברה הישראלית, כך עולה מהנתונים, חש מחובר לזהות למסורת ולמורשת. רוב זה מעונין כי ילדיו יתחנכו על בסיס שורשים וידע מורשתי ומסורתי, ללא כל קשר לשמירת מצוות".

חיבור זה התחדד יותר, כך עולה, לאור המלחמה שרק חיזקה את רצון ההורים והמורים להעניק לילדים חינוך וערכים הקשורים למורשת העם היהודי.

תוצאות הסקר בקרב המורים בחינוך הממלכתי בישראל הן לא פחות ממדאיגות. 80% מהמורים, למשל, לא חושבים שתוכנית הלימודים הקיימת כיום במערכת החינוך נותנת מענה ראוי בנושאי מורשת העם היהודי.

כ-85% מהמורים חושבים שצריך להכיר וללמוד יותר על מורשת העם היהודי בעקבות המלחמה הנוכחית ו-83% חושבים שבית הספר בו הם מלמדים צריך ללמד יותר על מורשת העם היהודי.

בנוסף, רק 20% מהמורים חושבים שתוכנית הלימודים הקיימת במערכת החינוך מספקת מענה ראוי בנושאי מורשת העם היהודי. קרוב למחצית מהמורים היו מוסיפים שיעורים בנושאי מורשת הגבורה של העם היהודי, תרבות, מנהגים, חגים ומסורת יהודית.

68% מהמורים חושבים שהפחד מכפייה דתית מוביל את מערכת החינוך למחיקת הזהות היהודית של התלמידים ו-75% מהמורים חושבים שהשיח השלילי סביב לימודי היהדות והמורשת וההדתה משפיעים על מערכת החינוך וגורמים לתלמידים להתרחק מנושאים אלה.

תוצאות הסקר בקרב ההורים בחינוך הממלכתי בישראל למעשה מעלות נתונים המעידים על התרופפות הזהות היהודית של הילדים. 66% מההורים בסקר, למשל, מרגישים מחוברים לשורשים ולזהות הציונית-יהודית שלהם בעוד שרק מחציתם סבור שגם ילדיהם חשים כך.

80% מההורים חושבים שבעקבות אירועי המלחמה וה-7.10 יש צורך להכיר וללמוד יותר על מורשת העם היהודי ורק 27% מההורים חושבים שמערכת החינוך מספקת מענה ראוי בנושאי מורשת העם היהודי.

עוד עולה מהסקר כי רק 41% מההורים משוכנעים שהם מודעים לתוכניות הלימוד בבתי הספר של ילדיהם ו- 40% מההורים היו שמחים להוסיף לתכני מערכת החינוך הממלכתית שיעורי היסטוריה, תולדות הציונות, מורשת הגבורה של העם היהודי, תרבות, מנהגים, חגים ומסורת.

כמן המורים בסקר, גם 59% מההורים חושבים שהפחד מכפייה דתית מוביל את מערכת החינוך למחיקת הזהות היהודית של התלמידים ו-71% מההורים חושבים שהשיח השלילי סביב לימודי היהדות והמורשת וההדתה משפיעים על מערכת החינוך וגורמים לתלמידים להתרחק מנושאים אלה.

לאור ממצאי "דו"ח מאירים" מומלץ על הקמת ועדה פדגוגית שתבחן את חומרי הלימוד ותבדוק האם יש צמצום של ערכי יהדות לאומיות ומורשת, להורות על הקמת מנגנון בקרה ואכיפה ליישום ההמלצות שיאפשר להורים לעדכן ולידע את הנהלת משרד החינוך כאשר בית הספר אינו פועל לפי חוק חינוך חובה בישראל, מלמד תכנים שאינם מתאימים או לחילופין מחסיר ומוריד ממה שנדרש מטעם המשרד.

בנוסף, נכתב בהמלצות, יש לייצר מנגנון שקיפות בית-ספרי ליידוע הורים על התוכניות החינוכיות הנלמדות בבית הספר. עוד המלצה היא יש לתת דגש בנושא השנתי אותו בוחר משרד החינוך לכלל בתי הספר בישראל בשנת הלימודים הבאה על "זהות מתוך שורשים", עם תכניות לימוד ייחודיות הקשורות למורשת העם היהודי.

דורית יצחק, מנכ"לית מאירים: "תוצאות הסקר מדברות בעד עצמן - רוב מובהק של ההורים והמורים בישראל בחינוך הממלכתי סבורים כי קיים צורך להוסיף לתוכניות הלימודים שיעורים נוספים בנושאי מורשת העם היהודי, שהחיבור לעם ולארץ אינו עובר לדור ההמשך וכי השיח השלילי סביב לימודי היהדות והמורשת משפיעים על מערכת החינוך ואף מובילים למחיקת הזהות היהודית של התלמידים.

הנושא חשוב לעתיד מדינתנו היהודית היחידה. זו קריאת השכמה לממשלה, למשרד החינוך ולמערכת כולה. גם את הלקח הזה אנחנו צריכים ללמוד מה-7 באוקטובר, העתיד שלנו והעבר שלנו כרוכים זה בזה".