אלינור חזות, תלמידת כיתה י', היא הראשונה בקריית מלאכי שלומדת לתואר ראשון בהנדסה, תוך כדי הלימודים הרגילים. האהבה שלה לתחומי המדעים והרצון להגשים את עצמה ולבנות קריירה כבר בגיל צעיר, הובילו אותה לכיתת לה"ב – כיתת מצוינות, שבה לומדים התלמידים במסלול לתואר ראשון בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה.

ראש עיריית שדרות פותח את שנת הלימודים: "חייבים להמשיך קדימה, המלחמה עוד ארוכה"
"שדה של נשמות": נערה בת 17 ציירה 1,145 כלניות לזכר חללי ה-7.10

מבין כל תלמידי הכיתה שלומדים במסלול לתואר, היא הבת היחידה, אבל השנה צעדו בעקבותיה עוד שבע תלמידות מכיתה ט', שהחלו גם הן את המסלול.

מנהלת בית הספר, מיכל חזן, מספרת: "אלינור, מבלי להתכוון, פתחה דלת לעוד תלמידות מהכיתות הצעירות יותר. יש להן את היכולות, את החוכמה והכישורים להצליח וכל מה שצריך זה עידוד ודחיפה מצד בית הספר והמשפחה. אנחנו רואים שזה בהחלט עובד. אני מאמינה שבתוך כמה שנים, נראה עוד ועוד תלמידות לומדות מדעים, ויוצאות מבית הספר כשהן מהנדסות".

מקצועות ההנדסה והמדעים נתפסים כגבריים, ונשים רבות ובעיקר נערות, נמנעות מללמוד אותם. יש לכך השלכות על שילובן של נשים בתעשיות הייטק ובמקצועות ההנדסה, שמאופיינים ברוב גברי מובהק.

בעיריית קריית מלאכי פועלים כדי לשנות את המציאות הזאת, ולפני כארבע שנים נפתחה לראשונה בבית הספר דרכא בעיר תוכנית לה"ב היוקרתית של משרד החינוך, החל מכיתה ז'. בכיתה ט' משתלבים התלמידים בלימודי תואר ראשון בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה במכללת סמי שמעון, כשאחת לשבוע הם נוסעים למכללה, לומדים במשך עשר שעות לימודי מתמטיקה ופיזיקה, וצוברים נקודות זכות לתואר הראשון שאותו ימשיכו במהלך כל שנות הלימודים שלהם בתיכון וגם בי"ג ובי"ד. עם תום לימודיהם, משתלבים התלמידים כמהנדסים בצה"ל.

"תוכנית לה"ב נועדה לעודד את התלמידים שלנו, בנים ובנות כאחד, ללמוד במסלול לתואר ראשון בהנדסה", אומרת פנינה אהרונוב, מנהלת חטיבת הביניים בבי"ס דרכא.

"הלימודים במסלול הזה אינטנסיביים ותובעניים, ומצריכים מהתלמידים ללמוד גם בשעות אחר הצהריים וגם בחופשות ואנחנו רואים נכונות הרבה יותר גדולה מצד תלמידות להשקיע מעבר לשעות הלימודים. אם מוסיפים לכך גם את ההכוונה שלנו כבית ספר, ואת העידוד ללמוד מקצועות מדעיים, אנחנו מקבלים את העלייה המרשימה במספר התלמידות שלומדות לתואר בהנדסה, וזוהי מבחינתנו פריצה משמעותית של תקרת זכוכית".